3D design og spillteknologi - Interaktiv
(3D Art and Games Technology - Interactive)

Jobb med moderne spillteknologi, og bli en attraktiv 3D-designer med førstehåndskunnskap om spillmotorer. På studiet kan du lage ditt eget spill, og lærer blant annet visualisering og 3D-grafikk for VR og AR.

Ledige studieplasser

Dette studiet erstatter 3D spilldesign fra august 2021.

Dette nye studieprogrammet er mer teknisk enn våre andre 3D-utdanninger. På studiet vil du benytte det nyeste innen software og teknologi, og vil blant annet bruke spillmotoren Unreal Engine og VR-teknologi. Dette studiet kan være din vei inn i spillbransjen. Samtidig blir du også attraktiv for en rekke andre bransjer.

Du lærer å bruke prosedurale programmer og teknikker. Gjennom Extended Reality (VR og AR) får du virkelig oppleve dine 3D-kreasjoner og verdener på en altoppslukende måte. Som student lærer du å lage interaktive opplevelser og spill. Gjennom studietiden jobber du målrettet mot å spisse porteføljen som skal sikre deg drømmejobben.

Førsteåret på 3D design og spillteknologi - Interaktiv er det ettårige programmet 3D design og spillteknologi. Du kan likevel søke deg rett inn på dette toårige studiet, slik at du sikrer studieplass for to år.

Tom Hage
Skal du studere 3D i Norge vil jeg absolutt anbefale Noroff. Her lærer jeg akkurat det jeg kom for å lære, samtidig som jeg har det gøy.Tom Hage, student

Teknologi for mange bransjer

I løpet av utdanningen tilegner du deg kompetanse for å designe og utvikle brukerorienterte interaktive 3D-produksjoner. Kunnskap om spilldesign og brukeropplevelser er relevant for alle interaktive 3D-produksjoner, enten det er spill, opplæring eller i salg. Du utforsker programmeringsprinsipper ved hjelp av visuell scripting, som er nyttig i enhver bransje. Som en utvikler av interaktive opplevelser og spill kan du delta i et bredt spekter av 3D-industrien og kan bli en allsidig og verdifull arbeidstaker.

I tillegg er bruken av spennende teknologier som Virtual Reality og Augmented Reality økende i flere bransjer som for eksempel utdanning, opplæring, salg og selvsagt i spill. Å ha en grunnleggende kunnskap og hands-on erfaring om hvordan denne teknologien fungerer, er enormt positivt på en 3D-designers CV.

Studiets oppbygging

Studiet starter helt elementært, og du trenger ingen forkunnskaper. På førsteåret lærer du å planlegge 3D-prosjekter, bygge, male og lyssette enkle 3D modeller. Gradvis øker kompleksiteten helt til du kan skape og levere både solide og komplekse 3D-produkter. Du lærer å lage systemer for å kunne animere objekter, og å utføre en animasjon på en troverdig måte. Du får også en grundig introduksjon i spill-teknologi, innholdsproduksjon og selvfølgelig profesjonelle arbeidsmetoder.

På andreåret staker du ut en retning du ønsker å fordype deg i, basert på veiledning fra våre fagressurser. Om denne retningen er Game Designer, Level Designer, Virtual eller Augmented Reality, spesialeffekter for spill, eller 3D Generalist er helt opp til deg selv. Det hele skal kulminere i et hovedprosjekt og en portefølje du kan bruke for å presentere deg selv på arbeidsmarkedet.

Emner i 3D design og spillteknologi:

År 1

  • 3D and Art Fundamentals
  • Modelling
  • Texturing
  • Light and Render
  • Compositing
  • Semester Assignment
  • Sculpting
  • Animation
  • Rigging
  • Asset Creation
  • Game Engine
  • Project Exam

År 2

  • Extended Reality
  • Procedural Asset Creation
  • Procedural Animation
  • Interactive 3D 1
  • Industry Knowledge
  • Interactive 3D 2
  • Project Exam
  • Portfolio

År 1

Kandidaten...

  • har kunnskap om begreper og prosesser som anvendes innen bildekomposisjon, form forståelse, fargeteori og estetikk
  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen modellering, teksturering, animasjon, rendering og post-produksjon
  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen produksjon av interaktive opplevelser
  • har innsikt i relevante og standardiserte arbeidsmetoder for planlegging, forarbeid og gjennomføring av ulike arbeidsoppgaver innen 3D grafikk
  • har innsikt i regelverk for implementering, bruk og publisering av materiell fra tredjeparts produsenter
  • har bransjekunnskap om 3D industrien og kjennskap til yrkesfeltene film og visuelle effekter, spill, simulering og visualisering
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen 3D feltet og forstår bransjens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • kan anvende faglig kunnskap på problemstillinger relatert til 3D utviklingsarbeid
  • kan anvende relevante verktøy og teknikker for å skape illustrasjoner, bilder, video og produkter i 3D og etterarbeide produksjonen for optimalt resultat
  • kan anvende relevante verktøy og teknikker for produksjon av 3D modeller og teksturer
  • kan anvende relevante verktøy og teknikker for rigging og animasjon av 3D objekter
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for 3D utvikling og bransjens arbeidsmetoder
  • kan kartlegge egne 3D produksjoner og identifisere problemer, utfordringer og behov for å iverksette tiltak for optimalt resultat
  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved anvendelse av eksterne ressurser og åndsverkloven
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket og forståelse for viktigheten av å holde avtaler, tidsfrister og budsjetter
  • kan utføre arbeid innen 3D design og animasjon, identifisere målgruppers behov og tilrettelegge eget arbeid
  • kan bygge relasjoner og nettverk med fagfeller og på tvers av fag, for problemløsning og samarbeid på større prosjekter
  • kan utvikle arbeidsmetoder og produkter av relevans for 3D produksjoner

År 2

The candidate...

  • has knowledge of methods, processes and tools that are used in VR/AR development
  • has knowledge of non-destructive workflows, tools and processes that are used for creating and editing procedural content and animations
  • can assess his/her own work and workflow in relation to visual problem solving, design, complexity and target platform
  • is familiar with the 3D industry and the different disciplines in the field
  • has insight into his/her own opportunities for development in the discipline and is familiar with entrepreneurship within the field of study
  • has knowledge of workflows, tools and processes for design, prototyping and production techniques that are used in interactive 3D
  • can assess his/her own work in relation to performance considerations and the development of optimised interactive 3D productions
  • has insight into his/her own opportunities for development in the field of interactive 3D
  • can explain his/her ideas, concepts and main processes related to business idea development
  • can explain his/her ideas, concepts and main processes related to VR/AR development
  • can reflect over his/her own development related to procedural animations and content
  • can find and refer to information and material related to project work, development and assess its relevance to a specified project
  • can explain his/her choice of design and workflow for developing interactive solutions according to specification
  • can reflect over his/her own interactive 3D prototypes and applications and adjust it under supervision
  • can find and refer to information and material and assess its relevance to interactive solutions
  • can plan and carry out procedural animation and simulations in accordance with relevant principles and quality requirements
  • can plan and carry out the development of interactive 3D solutions, alone or as part of a group, in accordance with ethical requirements and guidelines for user experience design
  • can exchange points of view with his/her peers and participate in discussions about best practices within interactive 3D development
  • can contribute to organisational development with collaboration and team focus to develop engaging interactive experiences

Jobbmuligheter

Etter studiet sitter du igjen med kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som gjør at du kan jobbe innen en rekke forskjellige 3D-relaterte bransjer. Du kan utvikle og optimalisere 3D-innhold og lage prosedurale 3D-modeller til spill, film, reklame, industrisektor. 3D-modeller kan implementeres i Virtual Reality- og Augmented Reality-løsninger for mange bransjer. Du kan også lage visuelle effekter som sofistikerte partikkeleffekter og dynamiske simuleringer.

Få studieveiledning

Er du usikker på valg av utdanning? Registrer deg og få uforpliktende studieveiledning her.

 

Søk på studiet

Studieinformasjon

Studiestart:

16. august 2021 - campus
17. august 2021 - nettstudier
19. oktober 2021 - nettstudier
11. januar 2022 - nettstudier
15. mars 2022 - nettstudier
Les mer om studiestart.

Studiesteder: Oslo, Bergen, Stavanger og Nettstudier
Søknadsfrist: Løpende opptak. Søknadene behandles i den rekkefølgen de kommer inn.
Varighet: 2 år heltid* (campus og nettstudier)
4 år deltid (kun nettstudier)
Undervisnings­­språk: Engelsk på nettstudier. 
Norsk på campus
Pris nettstudier:

Heltid: 38.000,- per semester
Deltid: 19.000,- per semester

Pris campus:

60.000,- per semester.
Kr 1.900,- i registreringsavgift.

Godkjenninger: Godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse. NOKUT-akkreditert.
Opptakskrav: Generell studiekompetanse eller yrkesrettet utdanning med fagbrev. Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse. Les mer.
Grad: Høyere fagskolegrad (Higher Professional Degree)
Studiepoeng: 120

* En student som har bestått 3D design og spillteknologi, kan søke direkte inn på andreåret som starter august 2022.

Er du interessert i 3D?

Legg igjen din e-postadresse og få fire e-poster med mer informasjon om 3D-studiene på Noroff. Du kan når som helst melde deg av.

Jeg har lest Noroffs personvernerklæring og aksepterer at Noroff håndterer mine data som beskrevet i vilkår og betingelser.

Lærere

Paul Martin Tangen

Paul Martin Tangen

Faglærer, Nettstudier

David Froholt

Faglærer, Nettstudier

Mia Skåre

Faglærer, Oslo

Kevin Fosse

Faglærer, Bergen
Urszula Czyz

Urszula Czyz

Faglærer, Stavanger

Tommy Thorseth

Faglærer, Bergen
Magnus Grønningen

Magnus Grønningen

Faglærer, Oslo

Jani Mattinen

Faglærer, Stavanger
Ann Kristin Bjørling

Ann Kristin Bjørling

Faglærer, Nettstudier

3D-nyheter fra Noroff

     
Top