Service Design - Tjenestedesign nettstudium på Noroff

Årsstudium

Service Design

Tjenestedesign

Praktisk utdanning hvor du lærer å skape sømløse kundereiser og -opplevelser med gode brukerinteraksjoner for ethvert produkt. Ved å jobbe med relevante oppgaver og prosjekter utvikler du din kompetanse i tråd med bransjens beste standarder.

Nettstudier

7. januar 2025
(Du kan fortsatt søke studieplass)
Flere oppstarter

11. mars 2025

12. august 2025

14. oktober 2025

1 år heltid | 2 år deltid

Heltid: 44.000,- per semester
Deltid: 22.000,- per semester

Lånekassen

Hvordan jobbes det med AI i studiet service design?

Studentene til å bruke AI som et støttende verktøy for å forbedre læringen sin, ikke som en erstatning for deres egen kunnskap. Selv om vi for øyeblikket ikke tilbyr spesifikke forelesninger eller kurs om AI i service design, planlegger vi å integrere dette i læreplanen. Dette vil sikre at studentene lærer å bruke AI-verktøy på en ansvarlig og effektiv måte, og forbereder dem på den økende betydningen av AI i bransjen.

Hvordan brukes AI på arbeidsplassen som service designer?

AI endrer måten service designere jobber på. AI kan automatisere rutineoppgaver som å samle og analysere brukerfeedback, identifisere atferdsmønstre og til og med foreslå designforbedringer. Dette gir profesjonelle mer tid til å fokusere på strategiske oppgaver som samskaping med interessenter og innovasjon av nye servicemodeller.

Et solid fundament i service design-prinsipper er imidlertid fortsatt avgjørende, ettersom AI-genererte løsninger ofte krever kritisk vurdering, finjustering og tilpasning for å sikre at de møter faktiske behov og gir verdi til brukerne. Å kombinere AI-verktøy med din ekspertise er essensielt for å levere effektive og bærekraftige service-løsninger.

Hvorfor studere Service Design?

Etterspørselen etter tjenestedesignere øker i takt med bedrifters behov for å forbedre tjenester med kundens perspektiv i fokus. Dette krever forståelse for interaksjon med sluttbrukere, som er kjernen i tjenestedesign.

Studiet gir deg ferdigheter i å skreddersy kundeopplevelser gjennom bruker-research, kartlegging av kundereiser, service blueprints, idéutvikling og prototyping. Du lærer kreativ problemløsning og hvordan digitale teknologier kan integreres i tjenestedesign, med vekt på digital transformasjon og kundens opplevelse.

Målet er å gi deg solid forståelse av kundebehov, tjenestestrategi og design thinking, slik at du kan designe verdifulle tjenester for ulike bransjer.

💰 Lønnsstatistikk fra Finn.no viser at tjenestedesignere kan tjene rundt 770.000 kr i året.

Jobbmuligheter

Etter studiet i Service Design kan du blant annet jobbe som:

  • Service Designer
  • UX/UI Designer (with a Service Design focus)
  • Customer Experience Analyst
  • Design or User Researcher
  • Innovation Coordinator
  • Project Coordinator in Service Design
  • Business Analyst
  • Service Strategy Consultant
  • Process Improvement Specialist
Noroff lanserer nytt studieprogram i Service Design

– Det er avgjørende å ha eksperter som kan forbedre og optimalisere tjenesteleveransen

Studieinformasjon

Det første semesteret gir deg en praktisk forståelse av prinsipper, metoder og verktøy for å skape innovative tjenestedesigns. Du vil få omfattende opplæring i å identifisere hvilke kundeproblemer som trenger nye løsninger, og hvordan du samler innsikt for å komme opp med nye ideer. Basert på idéutviklingen vil du utvikle dine ferdigheter i å skape konsepter og prototyper for testing. Det undervises også i ulike visualiserings- og tegnemetoder som er sentrale for å designe tjenester, og for å skape service design blueprints og gode kundereiser og -opplevelser.

Det andre semesteret bygger videre på disse grunnferdighetene, og er innrettet slik at du kan videreutvikle den allerede tilegnede kjernekompetansen din i mer avanserte prosjekter. Du lærer å planlegge og fasilitere workshops, som er et nøkkelverktøy for å bringe ulike aktørers perspektiver inn i tjenestedesign. Med flere innspill kan nye produkter og tilpassede brukerreiser settes ut i livet. Utforming av service proposals og planlegging av fremtidige tjenestedesignprosjekter står også sentralt i dette semesteret.

Hvert semester innebærer arbeid på et omfattende prosjekt med innleveringer underveis. Begge semestrene avsluttes med en innlevering og evaluering av prosjektet du har jobbet med.

Les mer om studieprogrammet i vår studiekatalog.

Emner i Service Design:

  • Introduction to Service Design
  • Research and Insight
  • Ideation and Concept Development
  • Semester Project
  • Workshop Facilitation
  • Service Proposition
  • Service Design Planning
  • Exam Project
Skole: Noroff Fagskole
Søknadsfrist: Løpende opptak. Søknadene behandles i den rekkefølgen de kommer inn.
Undervisnings­­språk: Engelsk
Godkjenninger: Godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse. NOKUT-akkreditert.
Grad: Fagskolegrad
Studiepoeng: 60

Maskinvare og programvare

Standard laptop (PC eller Mac)

Mer informasjon kommer.

Noroff har løpende opptak og søknadene behandles derfor i den rekkefølgen de kommer inn. Det vil si at jo tidligere du søker, desto tidligere kan du sikre deg studieplass.

For å kvalifisere deg for studiet må du ha generell studiekompetanse, yrkeskompetanse eller yrkesrettet utdanning med fag-/svennebrev. Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse.  

Du kan lese mer om opptakskrav her.

Alle våre utdanninger er godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse for Utdanning. Du kan søke Lånekassen om basisstøtte (lån og stipend; 151.690,-) og ekstra lån til skolepenger (77.192,-) per år.

Som voksen student kan du få lån og stipend fra Lånekassen. Det gjelder også om du jobber samtidig som du studerer.

Du kan lese mer om betaling, lån og stipend her. 

Få studieveiledning på Noroff

Få studieveiledning

Spørsmål om våre utdanninger?
Vi hjelper deg gjerne!

     
Top