Det første semesteret gir deg en praktisk forståelse av prinsipper, metoder og verktøy for å skape innovative tjenestedesigns. Du vil få omfattende opplæring i å identifisere hvilke kundeproblemer som trenger nye løsninger, og hvordan du samler innsikt for å komme opp med nye ideer. Basert på idéutviklingen vil du utvikle dine ferdigheter i å skape konsepter og prototyper for testing. Det undervises også i ulike visualiserings- og tegnemetoder som er sentrale for å designe tjenester, og for å skape service design blueprints og gode kundereiser og -opplevelser.
Det andre semesteret bygger videre på disse grunnferdighetene, og er innrettet slik at du kan videreutvikle den allerede tilegnede kjernekompetansen din i mer avanserte prosjekter. Du lærer å planlegge og fasilitere workshops, som er et nøkkelverktøy for å bringe ulike aktørers perspektiver inn i tjenestedesign. Med flere innspill kan nye produkter og tilpassede brukerreiser settes ut i livet. Utforming av service proposals og planlegging av fremtidige tjenestedesignprosjekter står også sentralt i dette semesteret.
Hvert semester innebærer arbeid på et omfattende prosjekt med innleveringer underveis. Begge semestrene avsluttes med en innlevering og evaluering av prosjektet du har jobbet med.