Grafisk design

Grafisk design er en praktisk utdanning hvor du jobber kreativt med visuell kommunikasjon. Studiet passer for digitale hoder som vil jobbe med strategisk design, illustrasjon, foto, web og motion design.

En grafisk designer har en jobb hvor alle dager er unike, og hvert prosjekt er mer fargerikt og spennende enn det forrige. Det er fullt mulig å bli en god grafisk designer i løpet av studiet, selv uten forkunnskaper. Det viktigste er interesse for faget, god arbeidsmoral og en ambisiøs natur.

Bli en selvstendig grafisk designer

På Noroff utforsker du grafisk design gjennom flere disipliner, blant annet visuell kommunikasjon, idéutvikling, illustrasjon, reklame, fotografi, webdesign og animasjon. Etter studiet vil du ha flere ben å stå på og dermed få et bredt nedslagsfelt i forhold til hvor du kan jobbe. Målet med Noroffs grafisk design-utdanning er at du skal bli en selvgående og selvstendig designer som kan samarbeide godt tverrfaglig.

Susann Heggøy, student Grafisk design
Studiet er perfekt om man ønsker god variasjon i arbeidsoppgaver og liker nye utfordringer.Susann Heggøy

Visuelt nytenkende og salgsfremmende

I løpet av studietiden vil du bli utfordret med reelle, praktiske og relevante oppgaver. Disse gir et godt innblikk i hvordan livet er ute i bransjen, og hvilke problemstillinger du kan forvente å jobbe med som grafisk designer.

Designerens arbeid skal oppfordre til salg. Bedrifter og virksomheter konkurrerer alle om forbrukernes oppmerksomhet. Studiet lærer deg å designe for å promotere, selge, informere og bygge kjennskap til produkter og tjenester. Gjennom kreative designløsninger og strategiske budskap, bidrar designeren til økt konkurransefortrinn i markedet.

Grafisk design utdanning

Studiets oppbygging

Første året av grafisk design-studiet gir deg praktisk forståelse for prinsipper, metoder og teknikker innen effektiv visuell kommunikasjon på papir og skjerm. Du får inngående opplæring i designprogramvare og god innsikt i regler og normer som gjelder i bransjen. Du utfolder deg visuelt og kreativt med spennende oppgaver.

På andreåret går du dypere inn i designfaget og jobber mye med å finne ut av hvem du er som designer. Hva liker du å jobbe med, har du talent du ikke visste om, eller er det en stil du bør videreutvikle og gjøre til din egen? Du lærer videre å knytte kunst, design og teknologi sammen for å skape nye uttrykk.

Mot slutten av hvert semester presenterer du oppgavene i en portefølje. Semestrene avsluttes med et mer omfattende studieprosjekt rettet mot en kunde.

Emner første studieår:

  • Grafisk Design 1
  • Fotografi 1
  • Strategisk Design 1
  • Porteføljevurdering 1
  • Semesteroppgave 1
  • Grafisk design 2
  • Skjermbasert Design 1
  • Fotografi 2
  • Porteføljevurdering 2
  • Prosjekteksamen 1

Emner andre studieår:

  • Grafisk Design 3
  • Strategisk Design 2
  • Fotografi 3
  • Porteføljevurdering 3
  • Semesteroppgave 2
  • Grafisk design 4
  • Skjermbasert Design 2
  • Fotografi 4
  • Motion design
  • Porteføljevurdering 4
  • Prosjekteksamen 2

Du får/kan:

  • kunnskap om sentrale begreper i klassisk designteori og visuell kommunikasjon og kjenner grunnleggende prinsipper og elementer innen designfaget
  • inngående kunnskap om de primære analoge og digitale verktøy som anvendes i produksjon både av trykte-og digitale produkter
  • kunnskap om generelle prinsipper innen fotografering både med naturlig og studiolys og bruk av digitalkamera
  • kunnskap om prosesser og metoder innen identitetsdesign, merkevarebygging og bygging av visuell profil
  • kjennskap til designprosessen og forstår de ulike aktiviteter som planlegging, ide-og konseptutvikling, produksjon, ferdigstilling og leveranse av et designprosjekt i henhold til bransjestandard
  • oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap, både gjennom informasjonsinnhenting, digitale hjelpemidler, utstillinger, designfestivaler og gjennom kontakt med fagmiljøer
  • innsikt i grunnleggende prinsipper for universell utforming om forstår betydning av å følge rettlingslinjer for god brukervennlighet og brukergrensesnitt
  • forstå hvordan anvendelse av god design kan støtte opp under verdiskapning for en bedrift eller organisasjon
  • selvstendig eller i samarbeid med oppdragsgiver utarbeide designbrief og fremdriftsplan for hele designprosessen fra ide til ferdig produkt
  • anvende både analoge og digitale verktøy for gjennomføring av designprosess og skape produkter både innen tykte-og digitale medier
  • planlegge, organisere og gjennomføre portrettfotografering, lyssette modell og gjøre bildebehandlinger eller redigeringer i forbindelse med fotograferingen
  • finne relevant informasjon og fagstoff gjennom lokale nettverk, designfestivaler, konferanser, faglitteratur og nettbaserte trendportaler
  • kartlegge kundenes designbehov og identifisere behov for iverksetting av tiltak gjennom utvikling av nye designløsninger som designstrategi, visuellprofil, trykksaker eller nettside
  • identifisere problemstillinger innen fagfeltet på oppdrag fra kunde
  • forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper gjennom brukervennlighet og brukergrensesnitt, tverrfaglig samarbeid og kundebehandling
  • utvikle en etisk grunnholdning i utøvelsen av grafisk design yrket og evner til å skape tillit og relasjoner både til kolleger fra nærliggende fagfelt og kunder
  • selvstendig utarbeide mindre komplekse trykk-og skjermbaserte løsninger ut i fra en gitt kundeoppdrag
  • utvikle arbeidsmetoder for arbeid med enkle tykksaker-og webløsninger
  • en helhetlig forståelse for arbeidsprosessen og sammenheng mellom ulike fagområder
  • bygge relasjoner med bransjekolleger og samarbeide på tvers av forskjellige nærliggende faggrupper og fagdisipliner for å løse problemstillinger innen grafisk design, skjermbasert design og foto

Du får/kan:

  • kunnskap om begreper, designteorier, arbeidsprosesser, analoge-og digitale verktøy som anvendes innen utvikling og produksjon av trykte-og skjermbaserte medier og produkter
  • kunnskap om begreper, arbeidsprosesser og utstyr som benyttes i produkt-og reklame fotografering samt modellfotografering på lokasjon
  • kunnskap om sentrale animasjonsprinsipper som anvendes i arbeid med motion design
  • kunnskap om bransjerelevante verktøy som anvendes innen utvikling og produksjon av trykte-og digitale medier og fotografering
  • kunnskap om designprinsipper, identitetselementer og metoder for merkevarebygging som anvendes innen strategisk design
  • kunnskap om hvordan flersidige trykksaker og websider er bygd opp logisk og visuelt
  • bransjekunnskap om hvordan designkonsepter og løsninger skal utarbeides, presenteres og leveres både internt og eksternt
  • oppdatere sin faglige kunnskap gjennom faglitteratur, faglige foredrag, nettbaserte portaler og designmiljøer både lokalt og internasjonalt
  • vurdere både trykte-og digitale produkter i forhold til regelverk og retningslinjer for universell utforming og etiske krav
  • kjenne til historie, utvikling og yrkes plass i samfunnet
  • innsikt i egne utviklingsmuligheter og holder seg oppdatert på de nyeste trendene og nyutviklinger innen fagfeltet
  • gjøre rede for valg av verktøy, metoder og teknikker i planlegging, utvikling og utforming av tykte-og skjermbaserte løsninger
  • gjøre rede for valg av fotoutstyr, fotometoder og teknikker i produkt og reklame fotografering både i studio og lokasjon
  • gjøre rede for bruk av regelverk og retningslinjer for åndsverksloven og universell utforming av tykte-og skjermbaserte løsninger
  • reflektere over egen kreative og tekniske utøvelse som grafisk designer og justere denne under veiledning eller brukertilbakemeldinger
  • finne informasjon og fagstoff relevant for en problemstilling innenfor grafisk design faget
  • gjennomføre en brukertest av nye eller eksisterende trykksaker eller enkle nettsider og identifisere og dokumentere både visuelle og tekniske mangler
  • planlegge og gjennomføre oppdrag innen trykksakdesign, skjermbasert design og enkel fotografering og utføre arbeid alene eller som deltager i gruppe
  • planlegge og gjennomføre oppdrag innen grafisk design, webdesign og fotografering i tråd med etiske krav, retningslinjer for universell utforming, målgruppenes behov eller en gitt kundebrief
  • planlegge enkle interaktive webløsninger både visuelt og teknisk og gjennomføre en enkel interaktiv løsning fra ide til ferdig, fullt fungerende produkt
  • utføre tykk-og web oppdrag etter utvalgte målgruppers behov
  • utføre mindre komplekse foto-og illustrasjons oppdrag etter utvalgte målgruppers behov
  • bygge relasjoner med andre grafisk designere, frontend utviklere, illustratører, fotografer og motion designere og delta i diskusjoner om utvikling av tverrfaglig og fremtidsrettet praksis
  • fungere som medspiller og nøkkelperson i større prosjekter som går på tvers av nærliggende fag
  • bygge relasjoner med eksterne fagmiljøer innen grafisk design, sosiale medier og universell utforming
  • bidra til tydeliggjøring, effektivisering og kvalitetssikring i en bedrift både internt og ekstern gjennom god designer praksis

Jobbmuligheter

Som grafisk designer kan du jobbe i et design- eller reklamebyrå, i et trykkeri eller i bokbransjen, i et magasin eller i motebransjen, innen film og TV, med musikere og festivaler, organisasjoner innen kultur og næringsliv, eller som en frilanser og selvstendig næringsdrivende.

Arbeidsoppgavene for en grafisk designer omfatter blant annet å designe logo og profil, brosjyrer, annonser og plakater, magasiner eller bokomslag, produktemballasjer, skilt, messer og utstillinger, websider, informasjonsdesign, film- og TV-vignetter.

Linda Hjortland Carlsen, student Grafisk design
Jeg syntes det er ekstra spennende å jobbe med ekte kunder, noe som gir oss en smakebit på hva vi har i vente i arbeidslivet.Linda Hjortland Carlsen

I større bedrifter med egen informasjons- eller markedsavdeling, kan du jobbe som selskapets interne designer, markedskoordinator eller informasjonskonsulent. Du kan forvente ulike oppdrag som oppdatering av bedriftens profilmanual, utforming av markedsføringsmateriale, vedlikehold, design og oppdatering av bedriftens nettsider, produksjon av interaktiv reklame, eller skjermbaserte presentasjoner.

Etter hvert som du får erfaring er det naturlig å gå over til stillinger som art director med ansvar for større kunder og mer omfattende prosjekter. I tillegg kan du jobbe som informasjonskonsulent med rådgivning innen generell grafisk design, bruk av forskjellige medier, og informasjonsstrukturer.

Videre studier

Etter to år hos Noroff er det mulig studere grafisk design et tredje år - i utlandet - og få bachelorgrad. Våre utenlandske samarbeidspartnere for grafisk design er Teesside University i England og Deakin University i Australia. Denne muligheten gjelder også for nettstudenter.

Digital markedsføring er et alternativ for studenter som ønsker å bygge videre på sine designferdigheter og teknisk kompetanse innen webdesign. Studiet fokuserer på verktøyene som kan tilføre en bedrift økt synlighet på internett gjennom annonsenettverk, sosiale medier og bedriftens egne nettsider.

 

Søk på studiet

Studieinformasjon

Neste oppstart:

17. oktober 2017 for nettstudier,
August 2018 for klasserom.
Les mer om studiestart.

Studiesteder: Oslo, Stavanger og Nettstudier
Varighet: 2 år heltid*
4 år deltid (kun på nett)
Pris nett: 33.500,- per semester heltid,
16.750,- per semester deltid
Pris klasserom: 55.750,- per semester.
Kr 1.500,- i registreringsavgift.
Opptakskrav: Bestått treårig videregående opplæring. Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse. Les mer.
Godkjenninger: Godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse. NOKUT-godkjent.
Fagskolepoeng: 120

*Det er mulig å kun ta førsteåret

Lærere

Nina Kjellingland

Faglærer, nettstudier

Martins Macs

Faglærer, Bergen
Morgan Kristensen

Morgan Kristensen

Faglærer, Kristiansand
Ketil Christiensen

Ketil Christiensen

Faglærer, Oslo
Charlotte Olsen

Charlotte Olsen

Faglærer, Oslo
Roxanne Sayer

Roxanne Sayer

Faglærer, nettstudier
Bradford Lowry

Bradford Lowry

Faglærer, Stavanger
Christopher Jonassen

Christopher Jonassen

Faglærer, Stavanger
Goedele Teirlinck

Goedele Teirlinck

Faglærer, Stavanger

Designnyheter fra Noroff

Top