Bachelor i interaktive medier - Spill

Med denne bachelorgraden i spill vil du få varierte ferdigheter og den kunnskapen som trengs for å lykkes i bransjen. Gjennom studiet vil du få muligheten til å bygge opp en solid portefølje, som vil gi deg innpass i en spennende bransje i stadig utvikling.

Kombiner banebrytende teknologi med kreativitet

Spillbransjen vokser i et rasende tempo, med mange nye teknologiske muligheter som endrer måten vi samhandler med digitalt innhold og hverandre på. Spillteknologien har spredt seg til en rekke bransjer, blant annet film- og TV-bransjen, helsevesenet og militæret, i tillegg til generell gamification som finnes i mange produkter og tjenester rundt oss.

Det er på tide å bli en del av denne voksende og spennende bransjen som kombinerer banebrytende teknologi med kreativitet.

Bacheloren i interaktive medier - spill gir deg en bred oversikt over fremtidige yrkesmuligheter. Du vil bli i stand til å designe brukervennlige grensesnitt og interaksjoner i digitale spill, lage 3D-ressurser og kode for spill og filmer, samt jobbe med karakterdesign og spillmiljøer.

Studiet fokuserer på hvordan man utvikler et konsept fra første design til ferdig produkt gjennom narrativ design. Ved å kombinere tradisjonelle designferdigheter og kreative prosesser med banebrytende teknologi fokuserer vi på dine kreative evner og estetiske presentasjon.

Målet med studiet er å forberede deg på å gå inn i spillbransjen, produsere en sterk portefølje for jobbsøknader og oppmuntre til entreprenørskap, og for søknader til videre studier.

Studiets oppbygging

I løpet av det første studieåret vil du utforske det teoretiske grunnlaget for visuell kultur, lære deg spillmekanikker, interaksjonsdesign og kommunikasjonsferdigheter, i tillegg til fundamentale programvareferdigheter.

Det andre året fokuserer på ferdighetsutvikling og inngående metoder og prosedyrer for å skape omgivelser og modeller og utforske koding og interaksjonsfysikk i spill.

Det siste året åpner for mobilitet og studentutveksling.

Year 1: 60 ECTS

  • Problem Based Learning and Research Methodologies (5 ECTS)
  • Form and Context (10 ECTS)
  • Game Assets 1 (10 ECTS)
  • Narrative (10 ECTS)
  • Game Play (10 ECTS)
  • Level Design (5 ECTS)
  • Studio 1 (10 ECTS)

Year 2: 60 ECTS

  • Editing (5 ECTS)
  • Game Assets 2 (10 ECTS)
  • Conceptualisation (10 ECTS)
  • Technical Direction (5 ECTS)
  • Ludic Studies (10 ECTS)
  • Game Assets 3 (10 ECTS)
  • Studio 2 (10 ECTS)

Year 3: 60 ECTS

  • Design for Interactivity (10 ECTS)
  • Procedural Animation (10 ECTS)
  • Industry Studies (5 ECTS)
  • Bachelor Project (35 ECTS)

Ettersom undervisningsspråket for studiet er engelsk, er læringsutbyttebeskrivelsene her gjengitt på engelsk.

Knowledge:

  • Knowledge of important topics, theories, issues, processes, tools and methods within the fields of Interactive Media and Games
  • Demonstrate familiarity with current research and development work in the general Interactive Media field and in Games in particular
  • Knowledge of the key principles, theories, tools and techniques in the area of Interactive Media (Games), ability to evaluate these tools and techniques, and to apply them in a variety of situations
  • Demonstrate ability to update his/her knowledge in the area of Interactive Media (Games), both through academic study and professional development
  • Knowledge of the history, traditions, and distinctive character of Interactive Media (Games) and its place in, and potential impact on society
  • Understand social, psychological and ethical issues relating to Interactive Media (Games) and presenting the results to stakeholders
  • Knowledge of applying Interactive Media principles, tools and techniques within complex scientific and industrial fields

Skills:

  • Demonstrate the ability to apply academic knowledge and relevant results of research and development work to practical and theoretical Interactive Media (Games), and make well-founded, informed and justified decisions and choices
  • Demonstrate ability to reflect upon own academic practice and professional development, identify areas for improvement, and to adapt to future tools, techniques and technology
  • Demonstrate ability to find, evaluate and refer to information and scholarly subject matter and present it in a manner that sheds light on the problem
  • Demonstrate ability to appropriately and effectively create and develop Interactive Media and Games projects in an appropriate multimedia format for each particular challenge
  • Demonstrate ability to select and use the primary tools and techniques to create and develop appropriate and professional work in the field of expertise
  • To critically select and apply a range of analytical and methodological problem solving techniques, based on research, and to be able to interpret the solutions and present results appropriately
  • The ability to identify appropriate stakeholders and communicate, network and collaborate with these stakeholders at an appropriate level

General Competence:

  • Identify and appropriately act on complex ethical issues arising within academic and professional practice within the specialist field of Interactive Media (Games)
  • Plan, execute and manage a variety of assignments and projects over time, alone or as part of a group, to successful conclusion and in accordance with ethical requirements and principles
  • Communicate effectively using appropriate forms of communication electronically, orally and written, being able to present problems, solutions, theories and academic arguments in a professional manner
  • Communicate and exchange opinions, ideas and other subject matters such as theories, problems and solutions, with others with background and/or experience in Interactive Media (Games), through the selection and application of appropriate methods of communication, thereby contributing to the development of good practice within the community of practice
  • Demonstrate the ability for self-reflection as part of a lifelong learning strategy
  • Familiarity with current and new thinking and trends within the field of Interactive Media (Games), and innovations in the field

Som nettstudent, og Online PLUS, er du selv ansvarlig for å skaffe det nødvendige utstyret. Som campus student er både maskin- og programvare tilgjengelig for bruk.

Required Equipment:

  • A reliable internet connection.
  • Headphones or headset – with a microphone.
  • PC/Laptop with the following specifications:
    • Microsoft® Windows® 10 or 11.
    • CPU: 64-bit Intel® or AMD® multi-core processor with SSE4.2 instruction set.
    • GPU: Geforce RTX / GTX, or Radeon Pro W (Minimum Nvidia Geforce GTX 970 or Radeon FirePro).
    • RAM: 32 GB RAM (Minimum 16 GB).
    • Storage: 500 GB (SSD/NVMe is highly recommended)

Recommended Equipment:

  • A Wacom Drawing Tablet
  • 2 monitors, or 1 ultrawide screen
  • 1 additional storage drive (Minimum 1 TB is recommended)
  • Webcam

Required Software:

As a student you will be provided student licences, until then you should explore the software.

Some software and tutorials may require access to a Windows operating system (either as a host or as a virtual machine) to function optimally.

Jobbmuligheter

Kompetansen du oppnår som nyutdannet, gir deg mange muligheter for en karriere innen et bredt spekter av bransjer. Spill brukes ikke bare i underholdnings- og reklamebransjen, men også i stor utstrekning i helsesektoren, til e-læring, innen ingeniørarbeid, visualisering og simulering i olje-, gass- og maritim industri, utallige mobilapplikasjoner, kombinert med militærteknologi og mye, mye mer.

Som nyutdannet kan du søke jobb som:

  • Game Developer
  • Game Producer
  • Environment Artist
  • Level Editor
  • Level Designer
  • UI Artist
  • Interactive Media Designer

Videre studier

Studenter som ønsker videre utdanning innen fagfeltet kan søke relaterte studier på masternivå ved norske eller internasjonale universiteter.

Se opptak av livestream

Vi anbefaler å se nyeste livestream om Interaktive Medier - Spill og Animasjon, presentert av Joshua Griffin 10. mars 2023.

Hvorfor studere Interaktive medier - Spill?

Niklas Frogner gir deg svaret på 77 sekunder.

Få studieveiledning

Er du usikker på valg av utdanning? Registrer deg og få uforpliktende studieveiledning her.

 

Studieinformasjon

Studiestart:

12. august 2024
Les mer om studiestart.

Studiesteder: Kristiansand, Nettstudier og Online PLUS Oslo
Søknadsfrist: Løpende opptak. Søknadene behandles i den rekkefølgen de kommer inn.
Varighet: 3 år
Undervisnings­­språk: Engelsk
Pris Nettstudier:

49.000,- per semester

Pris Online PLUS Oslo:

57.000,- per semester

Pris Campus Kristiansand:

61.000,- per semester.
Kr 1.900,- i registreringsavgift.

Godkjenninger: Godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse. NOKUT-akkreditert.
Opptakskrav: Generell studiekompetanse. Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse. Les mer.
Grad: Bachelor
Studiepoeng: 180

Forelesere

Joshua Griffin

Joshua Griffin

Leder, interaktive medier
Dr. Erik Geslin

Dr. Erik Geslin

Førstelektor
Dr. Filipe Pais

Dr. Filipe Pais

Førstelektor
John Klima

John Klima

Høyskolelektor
Alexander Ross

Alexander Ross

Høyskolelektor
Diego Saldivar

Diego Saldivar

Høyskolelektor
Paul Bettinson

Paul Bettinson

Høyskolelærer
Erik Hammer

Erik Hammer

Høyskolelærer

Relaterte nyheter

     
Top