180 studiepoeng 3 år Nettstudier
Kristiansand Lånekassen
Jobb i skjæringspunktet mellom kreativitet og teknologi. Utdanningen lærer deg å designe og programmere interaktivt innhold til spill og virtuell virkelighet på tvers av bransjer.
Søk på studiet
Ledige studieplasser
Bli en spilldesigner
Dette bachelorstudiet fokuserer på underholdningsteknologier og kreative næringer som et kompetansefelt. Det kan brukes på flere områder, blant annet grensesnitt- og interaksjonsdesign, digitale spill, og animasjon.
Studiet gir relevant kunnskap om digitale underholdningssystemer som kreves innen ordinære og uavhengige bransjer og næringer. Etter studiet kan du blant annet jobbe i spill- og animasjonsbransjen, eller opprette ditt eget spillselskap.
Bachelorgraden gir en bred oversikt over dine fremtidige faglige muligheter. Du kan designe brukervennlige grensesnitt og interaksjon for digitale spill, og lage animasjoner og motion graphics for spill og filmer. Du kan også arbeide med karakterdesign og game world environments.
Studentene lærer å utvikle et konsept, fra innledende design til ferdig produkt. Ved å kombinere tradisjonelle designferdigheter og kreative prosesser med banebrytende teknologi, fokuserer studiet på å fremheve kreative ferdigheter.
Studiets oppbygging
I løpet av første studieår vil studentene utforske grunnlaget for visuell kultur. Det læres viktige egenskaper, som kreativ og interaktiv koding og scripting, kommunikasjonskompetanse og programvarekunnskap.
Andreåret går mer i dybden på ulike metoder og prosesser som brukes i kreative miljøer og bransjer. Studentene forbedrer sine evner til å skape og utvikle innovative gaming- og animasjonsinteraksjoner i form av karakterdesign, spillmiljøer, gameplay, level design, spillopplevelse, og trender innen visual interface design.
På tredje studieåret utforskes nye trender innen spill og animasjon. Målet er å bli kompetent innenfor interaktiv scripting, spilldesign, grensesnitt og interaksjonsdesign. Årets hovedmål er å forberede for entreprenørskap, og studentene produser sin portefølje til bruk i jobbsøking.
Første studieår:
- Problem Based Learning and Research Methodologies
- Form and Context
- Game Play
- Narrative
- Game Assets 1
- Level Design
- Studio 1
Andre studieår:
- Conceptualization
- Game Assets 2 (Visual Elements)
- Editing
- Ludic Studies
- Game Assets 3 (Audio Elements)
- Technical Direction
- Studio 2
Tredje studieår:
- Procedural Animation
- Design for Motion
- Design for Interactivity
- Studio 3
Ettersom undervisningsspråket for studiet er engelsk, er læringsutbyttebeskrivelsene her gjengitt på engelsk.
Knowledge:
- Knowledge of important topics, theories, issues, processes, tools and methods within the fields of Interactive Media and Games
- Demonstrate familiarity with current research and development work in the general Interactive Media field and in Games in particular
- Knowledge of the key principles, theories, tools and techniques in the area of Interactive Media (Games), ability to evaluate these tools and techniques, and to apply them in a variety of situations
- Demonstrate ability to update his/her knowledge in the area of Interactive Media (Games), both through academic study and professional development
- Knowledge of the history, traditions, and distinctive character of Interactive Media (Games) and its place in, and potential impact on society
- Understand social, psychological and ethical issues relating to Interactive Media (Games) and presenting the results to stakeholders
- Knowledge of applying Interactive Media principles, tools and techniques within complex scientific and industrial fields
Skills:
- Demonstrate the ability to apply academic knowledge and relevant results of research and development work to practical and theoretical Interactive Media (Games), and make well-founded, informed and justified decisions and choices
- Demonstrate ability to reflect upon own academic practice and professional development, identify areas for improvement, and to adapt to future tools, techniques and technology
- Demonstrate ability to find, evaluate and refer to information and scholarly subject matter and present it in a manner that sheds light on the problem
- Demonstrate ability to appropriately and effectively create and develop Interactive Media and Games projects in an appropriate multimedia format for each particular challenge
- Demonstrate ability to select and use the primary tools and techniques to create and develop appropriate and professional work in the field of expertise
- To critically select and apply a range of analytical and methodological problem solving techniques, based on research, and to be able to interpret the solutions and present results appropriately
- The ability to identify appropriate stakeholders and communicate, network and collaborate with these stakeholders at an appropriate level
General Competence:
- Identify and appropriately act on complex ethical issues arising within academic and professional practice within the specialist field of Interactive Media (Games)
- Plan, execute and manage a variety of assignments and projects over time, alone or as part of a group, to successful conclusion and in accordance with ethical requirements and principles
- Communicate effectively using appropriate forms of communication electronically, orally and written, being able to present problems, solutions, theories and academic arguments in a professional manner
- Communicate and exchange opinions, ideas and other subject matters such as theories, problems and solutions, with others with background and/or experience in Interactive Media (Games), through the selection and application of appropriate methods of communication, thereby contributing to the development of good practice within the community of practice
- Demonstrate the ability for self-reflection as part of a lifelong learning strategy
- Familiarity with current and new thinking and trends within the field of Interactive Media (Games), and innovations in the field
For 2021 August intake, we recommend the following:
Two monitors.
Storage: SSD.
32 GB RAM (Minimum 16 GB).
Microsoft® Windows® 10 or Apple® Mac OS® X 10.13.x or higher OS
64-bit Intel® or AMD® multi-core processor with SSE4.2 instruction set.
Geforce RTX / GTX, or Radeon Pro W (Minimum Nvidia Geforce GTX 970 or Radeon FirePro).
- A reliable internet connection.
- A Wacom Drawing Tablet link
Software
- Autodesk Maya: free from Autodesk – link
- Microsoft Office: free from Microsoft – link
- Adobe CC, or CS6: 20 dollars per/mnth – link (or own choice of AV software).
- zBrush core - link
Jobbmuligheter
Etter studiet vil du ha bred kompetanse i interaktive underholdningssystemer og motion graphics. Du vil være egnet for arbeid innen interaktiv skripting, spilldesign, spillutvikling, illustrasjon, spilltesting, spillanmelding, spillproduksjon, 2D- og 3D-undervisning, visuell undervisning, nettbasert læring, og multimediedesign.
Studiet gir kompetanse til å jobbe i spill- og animasjonsbransjen, men også til å skape eget foretak, eller utarbeide en forretningsstrategi for et spill- eller animasjonsselskap.
Studiet er godt utarbeidet for å kunne gi studentene relevant kompetanse for jobb i spillbransjen.Putle Lilleheie, student
Videre studier
Etter denne utdanningen er du klar for å gå rett i jobb. Ønsker du likevel å studere videre kan du søke høyere utdanninger relatert til kunst- og designstudier som inneholder spill- og animasjonsemner på master- og doktorgradsnivå, på diverse universiteter og høyskoler i Norge og i utlandet.
Showreel 2021