60 studiepoeng 1 år Nettstudier
Oslo, Bergen Lånekassen
Lær å arbeide med 3D slik at du kan få jobb innen en rekke felt i spill, animasjonsfilm, visuelle effekter og reklame- og visualiseringsbransjen. Studiet benytter nyeste teknologi og arbeidsmetoder, slik at du blir klar for et moderne arbeidsliv.
Ved å lære en rekke forskjellige disipliner innen 3D er du rustet for mange forskjellige roller i bransjen. Du kan enten ta på deg et helt prosjekt fra start til slutt, eller steppe inn en bestemt del av produksjonen og bare jobbe med det.
Jobb med 3D
I betegnelsen 3D ligger mye forskjellig. Det kan innebære det å skape innhold til dataspill, animasjonsfilm eller en spillefilm med masse spesialeffekter. Det er faktisk noen som sitter og lager alle disse romskipene, gamle ruinene, dragene, framtidsbyene og monstrene vi ser på skjermen. Og ikke minst får dem til å bevege seg og se troverdige og ekte ut. Du kan selvfølgelig også sette disse ruinene i et spill og la en spiller styre og fly dragen rundt i dem.
Noroff er offisiell akademisk partner av Epic Games.
Studiets oppbygging
Studiet starter helt elementært, og du trenger ingen forkunnskaper. Som fagskole er vi opptatt at du skal jobbe mest mulig praktisk. Vi har derfor veldig fokus på praktiske prosjekter som skal gjenspeile det du faktisk vil møte igjen ute i bransjen.
Du starter studiet med å modellere opp helt enkle objekter og figurer i et 3D-program. Så formidler du historien til 3D modellen din ved å gi den farger, overflatetekstur og for eksempel slitasje og skader. Eller du kan selvfølgelig også velge å få det til å se ut som den kommer helt ny rett fra fabrikken. Videre kan dette settes sammen til en illustrasjon eller bilde ved hjelp av stemning, farger, lys og skygger. Gradvis øker kompleksiteten helt til du kan skape og levere både solide og komplekse 3D-produkter.
På studiet lærer du også å klargjøre 3D modeller for bevegelser, for så å blåse liv i dem ved hjelp av keyframe animasjon. Her bestemmer du selv hvordan 3D modellene skal oppføre seg, helt ned til den minste detalj. Rustet med dette i kombinasjon med kunnskap om hvordan du forteller historier skal du lage korte animasjonsfilmer i løpet av studietiden din.
Du får også en grundig introduksjon i spill-teknologi, og lærer forskjellen på å lage 3D objekter for spill og for film. Deretter tilegner du deg nok basisferdigheter for å kunne ta dine første steg mot å lage ditt helt eget spill i spillmotoren Unreal.
Siden 3D foregår i skjæringspunktet mellom teknisk kunnskap og artistiske egenskaper har du hele tiden kunstneriske ferdigheter som farge, komposisjon, historiefortelling og visuell estetikk i bakhodet.
Emner i 3D design og spillteknologi:
- 3D and Art Fundamentals
- Modelling
- Texturing
- Light and Render
- Compositing
- Semester Assignment
- Sculpting
- Animation
- Rigging
- Asset Creation
- Game Engine
- Project Exam
Kandidaten...
- har kunnskap om begreper og prosesser som anvendes innen bildekomposisjon, form forståelse, fargeteori og estetikk
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen modellering, teksturering, animasjon, rendering og post-produksjon
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innen produksjon av interaktive opplevelser
- har innsikt i relevante og standardiserte arbeidsmetoder for planlegging, forarbeid og gjennomføring av ulike arbeidsoppgaver innen 3D grafikk
- har innsikt i regelverk for implementering, bruk og publisering av materiell fra tredjeparts produsenter
- har bransjekunnskap om 3D industrien og kjennskap til yrkesfeltene film og visuelle effekter, spill, simulering og visualisering
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen 3D feltet og forstår bransjens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- kan anvende faglig kunnskap på problemstillinger relatert til 3D utviklingsarbeid
- kan anvende relevante verktøy og teknikker for å skape illustrasjoner, bilder, video og produkter i 3D og etterarbeide produksjonen for optimalt resultat
- kan anvende relevante verktøy og teknikker for produksjon av 3D modeller og teksturer
- kan anvende relevante verktøy og teknikker for rigging og animasjon av 3D objekter
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for 3D utvikling og bransjens arbeidsmetoder
- kan kartlegge egne 3D produksjoner og identifisere problemer, utfordringer og behov for å iverksette tiltak for optimalt resultat
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved anvendelse av eksterne ressurser og åndsverkloven
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket og forståelse for viktigheten av å holde avtaler, tidsfrister og budsjetter
- kan utføre arbeid innen 3D design og animasjon, identifisere målgruppers behov og tilrettelegge eget arbeid
- kan bygge relasjoner og nettverk med fagfeller og på tvers av fag, for problemløsning og samarbeid på større prosjekter
- kan utvikle arbeidsmetoder og produkter av relevans for 3D produksjoner
NB! Vi har alt du trenger av utstyr på våre campuser. Dersom du studerer på nett eller ønsker å kunne jobbe hjemme med oppgavene har vi følgende maskinvare og programvare krav:
Et av følgende operativsystemer:
- Microsoft® Windows® 11, 10
- Apple® macOS® 12.x, 11.x, 10.15.x, 10.14.x
CPU:
- 64-bit Intel® or AMD® multi-core processor with SSE4.2 instruction set
- Apple Mac models with M series chip are supported under Rosetta 2 mode.
GPU:
- AMD Radeon Pro/FirePro
- NVIDIA Geforce RTX/GTX kort
RAM:
- 8 GB of RAM (16 GB or more recommended)
- NVIDIA Geforce RTX/GTX kort
I tillegg anbefales det å ha kjøpe et tegnebrett til digital skulptering. For eksempel:
- Huion H430P
- Wacom Intuos Pro
- XP-Pen Deco
Software:
- Autodesk Maya 2023 (Gratis studentlisens)
- Adobe Photoshop
- DaVinci Resolve (Gratis)
- Nuke (Gratis studentlisens)
- Substance Painter (Gratis studentlisens)
- Unreal Engine 5 (Gratis)
- Zbrush
Se video: 3D Student Showreel 2021
Jobbmuligheter
Studiet er utviklet i tett samarbeid med bransjen. Både Qvisten og Xvision har vært med å utforme studieplanen. Som dyktig 3D-designer har du mange karrieremuligheter i en rekke bransjer.
Man kan skape helt egne verdener og figurer til data og TV spill. Det samme gjelder for det du ser i animasjonsfilmer og filmer med visuelle effekter. Om det er en futuristisk laserpistol, et gammelt vikingsverd eller dagligdags kaffetrakter spiller ikke så stor rolle. En dyktig 3D artist kan lage mye forskjellig til både til spill, animasjonsfilm og til visuelle effekter for film- og TV bransjen.
Reklamebransjen er enda en mulig karrierevei for en 3D-designer. Mange av produktene man ser i en reklame enten på en plakat eller på skjerm eksisterer bare i en virtuell 3D-verden. Dette kan være alt fra utrolig bilder av isbjørner som drikker brus til en ny iPhone som svever opp av bakken til en helt vanlig melkekartong som står på et frokostbord.
Visualiseringsbransjen er en annen stor industri som har et veldig behov for mye 3D arbeid. 3D artister kan her visualisere produkter til bruk i flere industrier, som leiligheter, hus, tankskip, biler og andre konstruksjoner. Ofte vil en utbygger vise fram leiligheter for salg lenge før byggeprosessen er startet. Olje og fiskeindustrien har behov for å demonstrere hvordan undervannsinstallasjoner fungerer. Her er ikke ofte praktisk mulig å filme i virkeligheten, og da er 3D et veldig bra alternativ. Ved bruk av spillteknologi kan kundene også få opp og manipulere data i sanntid.
Et annet potensielt arbeidssted er produksjon av opplæringsmateriell. Dette inkluderer, men begrenser seg ikke til olje og fiskeriindustrien. Kirurger og helsepersonell kan trene på jobben sin i en interaktiv virtual reality setting uten risiko for liv og helse. Brannmenn kan øve på å slukke virtuelle branner uten å utsette seg for reel fare. Dette er et stadig voksende marked en bør holde et øye med.
Det er store karrieremuligheter for filmelskere. Tidligere Noroff-studenter har jobbet Med å lage innhold og spesial effekter på Avengers, Guardians of the Galaxy, Passengers, Pirates of the Caribbean, Transformers, Avatar, The Dark Knight Rises, Terminator, Harry Potter og James Bond.
Tidligere studenter har også markert seg i spillbransjen hvor de har jobbet på på spill som Cyberpunk, Star Citizen, Shadow Point, The Division 2, Hitman og Pode.
Videre studier
Etter 3D-design og spillteknologi er du klar for å gå rett i jobb. Ønsker du mer spesialisering og mer avansert 3D anbefaler vi å gå videre til andreåret på ett av våre toårige studier 3D design og spillteknologi - Innholdsutvikling eller 3D design og spillteknologi - Interaktiv.
Se opptak av livestream
Vi anbefaler å se nyeste livestream om 3D design og spillteknologi, presentert av Paul Martin Tangen og Kevin Fosse 15. mars 2023.