Filmproduksjon

Ønsker du å bli filmskaper? Dette studiet passer for deg som vil jobbe med film- og TV-produksjon. Du får fordype deg som produsent, regissør, manusforfatter, fotograf eller klipper.

Lær å lage film

Det produseres mange filmer og TV-serier i Norge. TV-kanaler og nye medier trenger kontinuerlig nytt norskprodusert innhold. Mulighetene for filmskapere er mange. Vil du jobbe som filmregissør, manusforfatter eller filmprodusent? Er foto din store interesse, eller er det klipp og lydarbeid som passer deg best? På Noroff vil du lære om alle disse fagområdene.

I løpet av det første studieåret prøver du deg i ulike fagfunksjoner, og bestemmer deg for hvilken du ønsker å fordype deg i på andreåret. Studiet lærer deg prinsippene for å produsere gode filmer, og gir deg verktøyene du trenger for å finne din plass i filmbransjen. Filmproduksjon er et praktisk studium, og hovedmålet er at du skal ut i filmbransjen og være en kompetent fagarbeider.

Helene Mamen
Jeg vil anbefale Noroff til alle som vil inn i filmbransjen. Etter to år har det åpnet seg flere muligheter enn jeg kunne forutsett.Helene Mamen

Profesjonelle lærere fra filmbransjen

Faglærerne hos Noroff har solid erfaring fra norsk film- og TV-produksjon, og har et stort nettverk i bransjen. De har også vunnet en rekke priser for sitt filmarbeid og de fleste har en aktiv filmkarriere ved siden av lærerjobben. Dette gjør at du som student blir undervist av mennesker med oppdatert kunnskap og kompetanse. Vi henter også inn spennende gjesteforelesere med spisskompetanse på ulike fagområder.

Vi bruker profesjonelt produksjonsutstyr i undervisningen som du møter igjen, og har erfaring med, når du kommer ut i arbeidslivet. Her ser du våre kameraer:

Studiets oppbygging

Studiet starter med opplæring i teknisk arbeidsflyt. Her lærer du prosessen i opptak og etterarbeid. Det gis innføring i kamerateknikk, grunnleggende fortellerteknikk og redigeringsprogramvare.

Videre gis det en grundig innføring i produksjonsprosessen, der du lærer om de ulike fagfunksjonene og samarbeidet som må til for å produsere film. Studentene lærer hvordan man i praksis arbeider som et filmteam, og lager seks filmer i ulike sjangre det første studieåret.

På andreåret søker studentene seg inn på ønsket fagretning. Hvis det gis tilbud om plass på ønsket fagretning, fordyper studentene seg i denne igjennom året, men jobber også i støttefunksjoner for hverandre. På denne måten forberedes de til en yrkeskarriere i filmbransjen. De fire fagområdene er produsent/produksjonsleder, regissør/manusforfatter, fotograf/lys og klipp/lyd. Undervisningen er i hovedsak felles, men det gis også fagspesifikke forelesninger og workshops. Studentene produserer to fiksjonsfilmer, en reklame og to formoppgaver det andre studieår.

Vi samarbeider tverrfaglig med studenter fra lyd- og musikkproduksjon om lyddesign og filmmusikk begge studieår.

Emner første studieår:

  • Filmteknikk
  • Fiksjonsfilm 1
  • Eksperimentell film
  • Semesterevaluering 1
  • Musikkvideo
  • Dokumentarfilm
  • Fiksjonsfilm 2
  • Årsevaluering 1
  • Mappepresentasjon 1

Emner andre studieår:

  • Skuespill & miljø
  • Fiksjonsfilm 3
  • Reklamefilm
  • Semesterevaluering 2
  • Thriller
  • Individuelt filmprosjekt
  • Avgangsfilm
  • Årsevaluering 2
  • Mappepresentasjon 2

Du får/kan:

  • kunnskaper om grunnleggende begreper, prosesser og verktøy som benyttes innen manus, regi, foto, lys, klipp, lyd og produksjonsplanlegging i kortfilmproduksjon
  • kunnskap om det hva som kreves for å kunne jobbe på et profesjonelt nivå innen bransjen
  • kunnskap om den norske film-og TV-bransjen i nasjonal og internasjonal sammenheng
  • oppdatere sin kunnskap innen filmfeltet ved å finne informasjon og fagstoff fra aktuelle kilder
  • forstå filmens og filmbransjens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • innsikt i filmatiske virkemidler i ulike kortfilmsjangre
  • kunnskap om arbeidsmetoder i et profesjonelt produksjonsteam
  • kunnskap om arbeidsoppgavene og ansvarsområdene til de viktigste fagfunksjonene i en filmproduksjon
  • forstå en filmarbeiders rolle i samfunnet og hvilke verdier en yrkesutøver må ha i en krevende bransje
  • kunnskap om europeisk og amerikansk filmhistorie
  • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i en filmproduksjon, knyttet til en eller flere fagfunksjoner, i alle produksjonens faser
  • anvende kamera-, lys- og lydutstyr, etterarbeidsprogrammer, manusskrivingsprogrammer og andre aktuelle verktøy for å framstille en kortfilm
  • finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling gjennom andre filmskaperes arbeider, filmbøker og nettressurser for å understøtte et prosjekts tema og handling
  • finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling utenfor filmens verden for å understøtte et prosjekts tema og handling
  • kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i alle faser av en gitt produksjon
  • fremstille nødvendige dokumenter for en filmproduksjon ut i fra gitt fagfunksjon
  • anvende sin kunnskap om ideutvikling, manusskriving og karakterutvikling for å skrive et filmmanus på et bevisst nivå
  • anvende sin kunnskap om skuespillerinstruksjon og samarbeid med andre nøkkelfunksjoner og faggrupper til å regissere en film
  • anvende sin kunnskap om produksjonsplanlegging, produksjonsledelse og samarbeid med andre nøkkelfunksjoner og faggrupper til å produsere en film på et bevisst nivå
  • anvende sin kunnskap om filmfoto og samarbeid med andre nøkkelfunksjoner og faggrupper for å fotografere en film på et bevisst nivå
  • anvende sin kunnskap om klipp og samarbeid med andre nøkkelfunksjoner og faggrupper til å klippe en film på et bevisst nivå
  • anvende sin kunnskap om filmproduksjon til å utvikle en egen bevisst stemme
  • plassere ulike filmer og filmteknikker i filmhistorisk kontekst
  • forståelse for yrkes-og bransjeetiske prinsipper innen film-TV-og medieproduksjon, og kan forholde seg til disse i gitt fagfunksjon
  • utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som filmarbeider
  • bygge relasjoner med andre filmarbeidere og eksterne faggrupper på tvers av fagfunksjoner
  • utvikle arbeidsmetoder, produkter og tjenester innen filmproduksjon
  • fylle sin rolle som en del av et produksjonsteam i samarbeid med en eller flere fagfunksjoner
  • kommunisere med resten av produksjonsteamet ut ifra en gitt fagfunksjon i en filmproduksjon
  • framstille en kortfilm selvstendig eller i samarbeid med andre
  • være bevisst egen stemme i filmlandskapet

Felles for alle studentene

  • kunnskap om filmatiske prinsipper i en dramascene
  • kunnskap om bruk av statister, location og bakgrunnsaktivitet
  • kjenne til hvordan et produksjonsteam jobber for å skape en dramascene og hvordan skuespillerne ivaretas på en best mulig måte, slik at de leverer gode rolleprestasjoner
  • kunnskap om hva arbeidsoppgavene og ansvarsområdene til de viktigste fagfunksjonene som produsent, regissør, fotograf, klipper, lysmester, rekvisitør, kostymør, sminkør og innspillingsleder innebærer under produksjonen av en dramascene på et høyt kvalitativt nivå
  • vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav i kortfilmproduksjon
  • gjøre rede for sine faglige valg i en kort filmproduksjon
  • finne og henvise informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgavene til den fagfunksjonen studenten har hatt på prosjektet på et viderekomment nivå
  • framstille en kort dramascene gjennom bruken av de ulike teknikkene vi har gått gjennom i emnet
  • planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter selvstendig og som deltaker i et produksjonsteam, i tråd med gjeldende bransjekrav og retningslinjer
  • utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor film-og TV-bransjen og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis

Manus/regi

  • kjenne til ulike metoder for skuespillerinstruksjon og skuespillerarbeid
  • kunnskap om instruksjon av statister og bruk av bakgrunn og location
  • tolke andres åndsverk (manus) og dramatisere en ferdigskrevet scene på en god måte
  • kunnskap om pitcheprosess
  • anvende en annen manusforfatters åndsverk og bearbeide utdrag fra dette
  • anvende ulike arbeidsteknikker og metoder for å regissere skuespillere og statister på et viderekomment nivå
  • gjøre rede for faglige valg og anvende ulike arbeidsteknikker og metoder for å planlegge og gjennomføre skuespillerinstruksjon og statistregi i en scene
  • gjøre rede for faglige valg og anvende ulike arbeidsteknikker og metoder for å samarbeide med produsent, fotograf og klipper i forarbeid, opptak og etterarbeid
  • anvende kunnskap om pitcheprosess til å pitche et kortfilmprosjekt
  • regissere en dramatisk scene gjennom anvendelsen av ulike arbeidsmetoder-og teknikker for skuespillerinstruksjon og statisteri i forarbeid, opptak og etterarbeid
  • utvikle en ide og pitche et kortfilmprosjekt sammen med produsent innenfor gitte rammer

Klipp/lyd

  • kjenne til skolens andre klippeprogram (Avid)
  • kunnskap om lydopptak knyttet til nytt kamerautstyr
  • kjenner til grunnleggende verktøy for fargekorrigering
  • anvende skolens andre klippeprogram (AVID) på et grunnleggende nivå
  • anvende skolens lydutstyr på et grunnleggende nivå
  • klippe og lydlegge en dramascene på et viderekomment nivå for å skape et ønsket uttrykk
  • gjøre rede for faglige valg og anvende ulike arbeidsteknikker og metoder for å samarbeide med fotograf, produsent og regissør i forarbeid, klipp og etterarbeid
  • klippe en dramatisk scene gjennom anvendelsen av Avid på et bevisst nivå for å skape et ønsket uttrykk
  • lydlegge en dramatisk scene gjennom anvendelsen av skolens lydopptaksutstyr og etterarbeidsprogram på et grunnleggende nivå for å skape et ønsket uttrykk

Foto/lys

  • kjenne til kamerautstyret som skal brukes i Filmproduksjon 2 samt støtte-og tilleggsutstyr i kameraavdelingen, herunder dolly og jib
  • kjenne til støttefunksjoner til kamera-, lys- og gripavdeling, herunder B-foto, kameraassistent, DIT, lysmester, lysassistent, grip
  • kjenne til grunnleggende verktøy for fargekorrigering
  • kjenne til lysutstyret som skal brukes i Filmproduksjon 2, herunder HMI, Fresnel og Kino Flo
  • anvende skolens mest avanserte kamera, optikk og støtteutstyr på et selvstendig nivå
  • anvende ulike metoder og teknikker for å fotografere en dramascene for å skape et ønsket uttrykk
  • anvende ulike metoder og teknikker for å benytte skolens mest avanserte lysutstyr på et selvstendig nivå
  • gjøre rede for faglige valg og anvende ulike arbeidsteknikker og metoder for å samarbeide med regissør, klipper og produsent i forarbeid, opptak og etterarbeid
  • fotografere og lyssette en dramatisk scene på et viderekomment nivå for å skape et ønsket uttrykk ved å anvende skolens mest avanserte kamera- og lysutstyr

Produsent/produksjonsleder

  • kjenne til nytt produksjonsplanleggingsverktøy
  • kunnskap om produksjonslederrollen
  • kunnskap om innspillingslederrollen
  • kunnskap om de ulike produksjonsdokumentene som benyttes i en kort filmproduksjon
  • kunnskap om offentlige støtteordninger i Norge
  • kunnskap om pitcheprosess
  • anvende produksjonsplanleggingsverktøy på et grunnleggende nivå
  • produsere en dramascene med høyt kvalitativt nivå og liten forarbeidstid
  • fungere som innspillingsleder for en dramascene på et grunnleggende nivå
  • anvende metoder for å samarbeide kreativt med regissør om en enkeltstående scene fra et manus regissøren ikke har skrevet selv
  • gjøre rede for faglige valg og anvende ulike arbeidsteknikker og metoder for å samarbeide med regissør spesielt og produksjonsteamet generelt for å framstille en dramatisk scene
  • anvende kunnskap om pitcheprosess til å pitche et kortfilmprosjekt
  • planlegge og lede et kort filmproduksjonssamarbeid og framstille et ferdig produkt til en gitt tidsfrist, i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • utvikle en ide og pitche et kortfilmprosjekt sammen med regissør innenfor gitte rammer

Jobbmuligheter

Gjennom studiet vil du få en solid og grunnleggende forståelse for filmproduksjon, og du får spesialisere deg innen en fagfunksjon som etterspørres i film- og TV-bransjen. Svært mange av våre studenter ender opp med relevant arbeid.

Mathilde Dahl Igland
Filmlinjen er veldig bra. Vi får tilgang til bra utstyr, så vi kan jobbe med film så mye vi vil.Mathilde Dahl Igland

Tidligere studenter jobber med TV, filmproduksjon, reklamefilm eller oppdragsfilm. Mange jobber også med alle disse formatene om hverandre. Flere har startet egne produksjonsselskaper.

Bachelor og videre studier

Etter to år hos Noroff har du muligheten til å søke direkte inn på tredjeåret av en bachelorgrad hos våre partneruniversiteter i utlandet. Du kan velge mellom Deakin University i Australia, eller AFDA Film School i Cape Town i Sør Afrika. AFDA er fullverdig CILECT-medlem og har flere Academy Awards-nominasjoner og andre tildelinger å skilte med.

 

Søk på studiet

Studieinformasjon

Neste oppstart: August 2017
Les mer om studiestart.
Studiesteder: Oslo og Bergen
Varighet: 2 år*
Pris klasserom: 55.750,- per semester.
Kr 1.500,- i registreringsavgift.
Opptakskrav: Bestått treårig videregående opplæring. Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse. Les mer.
Godkjenninger: Godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse. NOKUT-godkjent.
Fagskolepoeng: 120

*Det er mulig å kun ta førsteåret

Lærere

Robert Erstad

Faglærer, Oslo

Magne Pettersen

Faglærer, Oslo

Thomas Wangmo

Faglærer, Oslo

Kjell Hammerø

Faglærer, Bergen

Bjørn Bøthun

Faglærer, Bergen

Studentarbeid


Filmnyheter fra Noroff

Top