180 studiepoeng 3 år Nettstudier
Oslo Kristiansand Lånekassen
Gjennom denne bacheloren i animasjon får du den varierte kompetansen og kunnskapen du trenger for å lykkes med å lage troverdige karakteranimasjoner. Etter endt utdanning vil du sitte igjen med en portefølje som vil hjelpe deg inn i en spennende bransje i stadig utvikling.
Søk på studiet
Et bredt spekter av muligheter
Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer. Det er et selvsagt virkemiddel innen film og TV, spill, opplæring, utdanning og enhver annen form for visualisering. Animasjon illustrerer viktige budskap til publikum globalt, samtidig som det utdanner, informerer eller underholder på nye og spennende måter.
Noroff er et kjempebra sted å studere hvis du vil jobbe kreativt. Faglærerne er profesjonelle, hyggelige og tilgjengelige.Sarah Falsig Valeur
Bachelorstudiet gir et bredt spekter av fremtidige faglige muligheter. Du vil være i stand til å designe og animere 3D-karakterer, konstruere virtuelle miljøer og jobbe med industriprosjekter. Studiet fokuserer på narrativ design og hvordan man utvikler et konsept, fra innledende design til ferdig produkt. Ved å kombinere tradisjonelle designferdigheter og kreative prosesser med banebrytende teknologier, vil du få brukt dine kreative evner og bli utvikle deg til en spesialist innen fagfeltet.
Studiets oppbygging
Under det første året av studiet vil du utforske grunnlaget for visuell kultur. Du vil lære om ulike animasjonsprinsipper og narrativ teori, samtidig som du vil utvikle dine kommunikasjonsferdigheter og tilegne deg ny programvarekunnskap.
Det andre året går mer i dybden av metoder og prosedyrer som brukes for å lage riggkarakterer klare for animasjon, og utforsker animering av menneskelige karakterer.
Tredjeåret jobber du med et avsluttende prosjekt som du selv har designet og som støtter hvert eneste steg i prosessen med å lage en animert kortfilm, fra storyboarding til ferdig resultat. Hovedmålet for året er å forberede seg på animasjonsbransjen, produsere en sterk portefølje som kan brukes ved jobbsøking og å fremme entreprenørskap.
Første studieår:
- Problem Based Learning and Research Methodologies
- Form and Context
- Rigging 1
- Narrative
- Animation 1
- Animation Craft
- Studio 1
Andre studieår:
- Rigging 2
- Editing
- Animation 2
- Animation 3
- Post Production
- Studio 2
Tredje studieår:
- Procedural Animation
- Industry Studies
- Design for Interactivity
- Studio 3 - Animation
Ettersom undervisningsspråket for studiet er engelsk, er læringsutbyttebeskrivelsene her gjengitt på engelsk.
Knowledge:
- Knowledge of important topics, theories, issues, processes, tools and methods within the fields of Interactive Media and Animation
- Demonstrate familiarity with current research and development work in the general Interactive Media and Animation field
- Knowledge of the key principles, theories, tools and techniques in the area of Interactive Media (Animation), ability to evaluate these tools and techniques, and to apply them in a variety of situations
- Demonstrate ability to update his/her knowledge in the area of Interactive Media (Animation), both through academic study and professional development
- Knowledge of the history, traditions, and distinctive character of Interactive Media (Animation) and its place in, and potential impact on society
- Understand social, psychological and ethical issues relating to Interactive Media (Animation) and
presenting the results to stakeholders
- Knowledge of applying Interactive Media principles, tools and techniques within complex scientific and industrial fields
Skills:
- Demonstrate the ability to apply academic knowledge and relevant results of research and development work to practical and theoretical Interactive Media (Animation), and make well-founded, informed and justified decisions and choices
- Demonstrate ability to reflect upon own academic practice and professional development, identify areas for improvement, and to adapt to future tools, techniques and technology
- Demonstrate ability to find, evaluate and refer to information and scholarly subject matter and present it in a manner that sheds light on the problem
- Demonstrate ability to appropriately and effectively create and develop Interactive Media and Animation projects in an appropriate multimedia format for each particular challenge
- Demonstrate ability to select and use the primary tools and techniques for managing, manipulating and visualising data in an appropriate and professional manor
- To critically select and apply a range of analytical and methodological problem solving techniques, based on research, and to be able to interpret the solutions and present results appropriately
- The ability to identify appropriate stakeholders and communicate, network and collaborate with these stakeholders at an appropriate level
General Competence:
- Identify and appropriately act on complex ethical issues arising within academic and professional practice within the specialist field of Interactive Media (Animation)
- Plan, execute and manage a variety of assignments and projects over time, alone or as part of a group, to successful conclusion and in accordance with ethical requirements and principles
- Communicate effectively using appropriate forms of communication electronically, orally and written, being able to present problems, solutions, theories and academic arguments in a professional manner
- Communicate and exchange opinions, ideas and other subject matters such as theories, problems and solutions, with others with background and/or experience in Interactive Media (Animation), through the selection and application of appropriate methods of communication, thereby contributing to the development of good practice within the community of practice
- Demonstrate the ability for self-reflection as part of a lifelong learning strategy
- Familiarity with current and new thinking and trends within the field of Interactive Media (Animation), and innovations in the field
For August intake:
Required:
- A reliable internet connection.
- PC/Laptop with the following specifications:
- Microsoft® Windows® 10 or 11.
- 64-bit Intel® or AMD® multi-core processor with SSE4.2 instruction set.
- Geforce RTX / GTX, or Radeon Pro W (Minimum Nvidia Geforce GTX 970 or Radeon FirePro).
- SSD drive for Operating System.
- 32 GB RAM (Minimum 16 GB).
Recommended:
- A Wacom Drawing Tablet link
- Two monitors.
- Headset with mic.
Required Software:
- Autodesk Maya: free from Autodesk – link
- Microsoft Office: free from Microsoft – link
- Substance Painter: free from Adobe – link
- Adobe CC, or CS6 – link (or own choice of painting application with layers).
- zBrush core - link
Jobbmuligheter
Kompetansen og ferdighetene du oppnår med denne graden gir muligheter for en karriere i et bredt spekter av bransjer. Animasjon, som er en stor del av underholdnings- og de kreative bransjene, er også høyt ettertraktet på områder som mobile applikasjoner, helsesystemer, e-læring, olje- gass og ingeniørindustrien, opplæring og simuleringer, og innen militære teknologier. De kreative bransjenæringene inkluderer spill, reklame, spesialeffekter, tv-produksjoner og filmer.
Videre studier
Etter denne utdanningen er du klar for å gå rett i jobb. Ønsker du likevel å studere videre kan du søke høyere utdanninger relatert til kunst- og designstudier som inneholder animasjonsemner på master- og doktorgradsnivå, på diverse universiteter og høyskoler i Norge og i utlandet.
Se opptak av livestream
Vi anbefaler å se nyeste livestream om Interaktive Medier - Spill og Animasjon, presentert av Joshua Griffin 10. mars 2023.