Bachelor i interaktive medier - animasjon

Dette bachelorstudiet gir en solid forståelse av animasjonsbransjen. Hovedfokuset er å designe, skape og sette sammen karakterer for spill, film og historiefortelling.

Animasjon og visuell kommunikasjon

Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer. Det er et selvsagt virkemiddel innen film, TV, spill og reklame. Samtidig øker bruken av animasjoner innen andre næringer, for eksempel helse, militære teknologier og undervisning.

På dette studiet lærer du å utvikle et animasjonskonsept, fra innledende design til ferdig produkt. Du lærer å designe grensesnitt og interaksjon for digitale systemer, og lage animasjoner og motion graphics for spill og filmer. Du vil også lære å utvikle 3D-modeller og animasjoner for simuleringer. Etter studiet kan du blant annet jobbe med karakterdesign, game world environments og med animasjoner.

Sarah Falsig Valeur
Noroff er et kjempebra sted å studere hvis du vil jobbe kreativt. Faglærerne er profesjonelle, hyggelige og tilgjengelige.Sarah Falsig Valeur

Ved å kombinere tradisjonelle designferdigheter og kreative prosesser med banebrytende teknologi, fokuserer studiet på å fremheve dine kreative ferdigheter. Studentene lærer om motion capture-prosessen, og hvordan det jobbes med motion capture-data til å drive en animert karakter.

Studiet handler ikke bare om å skape karakterer og lage bevegelser. Det handler også om å skape animasjon for et publikum, og utforske ulike og viktige aspekter ved å designe animasjonskonsepter. Studentene lærer å lage minneverdige figurer, fra idéutvikling til ferdige 3D-karakterer.

Interactive Media Animation

Studiets oppbygging

I løpet av første studieår vil studentene utforske grunnlaget for visuell kultur. I løpet av året læres viktige egenskaper, som kreativ og interaktiv koding og scripting, kommunikasjonskompetanse og programvarekunnskap.

Andreåret går mer i dybden på ulike metoder og prosesser som brukes for å utvikle animasjonskonsepter og teknikker. Vi fokuserer på det grunnleggende i en karakters bevegelse og motorikk, for å skape autentiske bevegelser. Studentene skal utvikle observasjonsferdigheter og forståelse av menneskets anatomi, slik at de kan legge fysikalitet når de animerer menneskelige karakterer.

Det tredje og siste studieåret introduserer avanserte konsepter, som pantomime og acting performance. Studentene lærer selve kunsten om pantomimeskuespill i prosessen med historiefortelling, og de lærer viktigheten av å presentere sine resultater for et publikum. I løpet av tredjeåret utforsker studentene hvordan man får en karakter til å se levende ut. Studentene får hjelp til å lage en portefølje, og utvikler sitt avsluttende prosjekt.

Første studieår:

  • Problem Based Learning and Research Methodologies
  • Form and Context
  • Animation Craft
  • Narrative
  • 3D Animation 1
  • 3D Rigging 1 (Environment)
  • Studio 1

Andre studieår:

  • Conceptualization
  • 3D Rigging 2 (Character)
  • Editing
  • 3D Animation 2 (Character Studies)
  • 3D Animation 3
  • Post-­Production
  • Studio 2

Tredje studieår:

  • Procedural Animation
  • Design for Motion
  • Design for Interactivity
  • Studio 3

Ettersom undervisningsspråket for studiet er engelsk, er læringsutbyttebeskrivelsene her gjengitt på engelsk.

Knowledge:

  • Knowledge of important topics, theories, issues, processes, tools and methods within the fields of Interactive Media and Animation
  • Demonstrate familiarity with current research and development work in the general Interactive Media and Animation field
  • Knowledge of the key principles, theories, tools and techniques in the area of Interactive Media (Animation), ability to evaluate these tools and techniques, and to apply them in a variety of situations
  • Demonstrate ability to update his/her knowledge in the area of Interactive Media (Animation), both through academic study and professional development
  • Knowledge of the history, traditions, and distinctive character of Interactive Media (Animation) and its place in, and potential impact on society
  • Understand social, psychological and ethical issues relating to Interactive Media (Animation) and
    presenting the results to stakeholders
  • Knowledge of applying Interactive Media principles, tools and techniques within complex scientific and industrial fields

Skills:

  • Demonstrate the ability to apply academic knowledge and relevant results of research and development work to practical and theoretical Interactive Media (Animation), and make well-founded, informed and justified decisions and choices
  • Demonstrate ability to reflect upon own academic practice and professional development, identify areas for improvement, and to adapt to future tools, techniques and technology
  • Demonstrate ability to find, evaluate and refer to information and scholarly subject matter and present it in a manner that sheds light on the problem
  • Demonstrate ability to appropriately and effectively create and develop Interactive Media and Animation projects in an appropriate multimedia format for each particular challenge
  • Demonstrate ability to select and use the primary tools and techniques for managing, manipulating and visualising data in an appropriate and professional manor
  • To critically select and apply a range of analytical and methodological problem solving techniques, based on research, and to be able to interpret the solutions and present results appropriately
  • The ability to identify appropriate stakeholders and communicate, network and collaborate with these stakeholders at an appropriate level

General Competence:

  • Identify and appropriately act on complex ethical issues arising within academic and professional practice within the specialist field of Interactive Media (Animation)
  • Plan, execute and manage a variety of assignments and projects over time, alone or as part of a group, to successful conclusion and in accordance with ethical requirements and principles
  • Communicate effectively using appropriate forms of communication electronically, orally and written, being able to present problems, solutions, theories and academic arguments in a professional manner
  • Communicate and exchange opinions, ideas and other subject matters such as theories, problems and solutions, with others with background and/or experience in Interactive Media (Animation), through the selection and application of appropriate methods of communication, thereby contributing to the development of good practice within the community of practice
  • Demonstrate the ability for self-reflection as part of a lifelong learning strategy
  • Familiarity with current and new thinking and trends within the field of Interactive Media (Animation), and innovations in the field

Jobbmuligheter

Kompetansen og ferdighetene du oppnår med denne graden gir muligheter for en karriere i et bredt spekter av bransjer. Animasjon, som er en stor del av underholdnings- og de kreative bransjene, er også i høyt ettertraktet på områder som mobile applikasjoner, helsesystemer, e-læring, olje- gass og ingeniørindustrien, opplæring og simuleringer, og innen militære teknologier. De kreative bransjenæringene inkluderer spill, reklame, spesialeffekter, tv-produksjoner og filmer.

Videre studier

Studenter med bachelorgrad i interaktive medier - animasjon kan søke seg videre til høyere utdanninger relatert til kunst- og designstudier som inneholder animasjonsemner på master- og doktorgradsnivå, på diverse universiteter og høyskoler i Norge og i utlandet.

 

Søk på studiet

Studieinformasjon

Neste oppstart: August 2017.
Les mer om studiestart.
Studiesteder: Kristiansand og Nettstudier
Varighet: 3 år
Undervisnings­­språk: Engelsk
Pris nett: 41.500,- per semester.
1.500,- i registreringsavgift.
Pris klasserom: 55.750,- per semester.
1.500,- i registreringsavgift.
Opptakskrav: Bestått treårig videregående opplæring. Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse. Les mer.
Godkjenninger: Godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse. NOKUT-godkjent.
Studiepoeng: 180

Forelesere

Dr. Filipe Pais

Dr. Filipe Pais

Førstelektor

Cristina Dumitru

Høyskolelektor

Georg Engebakken

Høyskolelektor

Paul Bettinson

Høyskolelærer

Amit Patpatia

Øvingslærer

Kristian Foshaug

Øvingslærer

David Froholt

Øvingslærer

Relaterte nyheter

Top