– Det er tilfredsstillende å oppleve anerkjennelse fra både nasjonale og internasjonale pedagogiske miljøer, sier han.

EduLearn er en svært anerkjent internasjonal utdanningskonferanse, som i år ble avhold på Mallorca. 800 delegater deltok fra 80 ulike land. Drange presenterte sin publikasjon “Online Teaching Structure in IT – A Case Study”.

– Ettersom opplegget baserer seg på vår egen leveranse, er det tilfredsstillende å oppleve anerkjennelse fra både nasjonale og internasjonale pedagogiske miljøer. Det viser at vi gjør de rette tingene, sier Drange.

Artikkelen til Drange handler om nettbasert pedagogikk spesifikt for IT-leveranser. Drange har lang erfaring med nettstudier og digital leveranse av utdanning, og baserer forskningen sin på Noroff.

– Presentasjonen gikk bra, og det var godt fremmøte, sier Drange.

– Hovedvekten av innleggene på konferansen dreide seg naturlig nok om hvordan Covid-19 har påvirket undervisning, og ny teknologi som AI og maskinlæring – og at jobbmarkedet ser svært annerledes ut i dag.

Edulearn22: Drange fikk også tid til sosialisering. Her med Maria Susy Rogers fra Noroff sitt parteruniversitet University of South Wales.

– Omvendt klasserom

Undervisningsopplegget i Dranges artikkel baserer seg på fire elementer: Tankekart, tekst og video forklaring, praktisk oppgave og refleksjon.

– Tankekart brukes dels som en «mal» på hvordan den praktiske oppgaven skal løses, og dels som en problembasert læringsaktivitet som fremmer dybdelæring. Tekst og videoforklaringer benyttes for å forberede studentene til den praktiske oppgaven som et slags omvendt klasserom, hvor studentene går gjennom dette i forkant av den praktiske oppgaveløsningen, forklarer Drange.

– Den praktiske oppgaveløsningen går ut på at studentene selv skal gjennomføre det som er beskrevet gjennom tekst og bilder – en oppgave som man vil møte mange ganger etter endt utdanning. Det hele avsluttes med refleksjon og diskusjon studentene imellom, sier han.

Artikkelen tar også opp hvordan elementer som digital kompetanse, kommunikasjon og multimedia bidrar til dybdelæring.

– Alt blir understøttet av bred forskning, og selv om man gjerne kan tenke at det å lage undervisningsopplegg basert på forskning og pedagogiske prinsipper kan gjøre utviklingen av slike opplegg mer kompleks, konkluderer vi i denne artikkelen at det kan også bidra til høyere kvalitet i studentenes læring, sier Drange.

Artikkelen er opprinnelig basert på Dranges skriftlige eksamen i et studium i nettverkspedagogikk. Drange fikk toppkarakter og strålende tilbakemeldinger.

Drange holder for tiden på med sin PhD på University of Sunderland.


IT-studier

Bachelor i cyber security - utdanning

Bachelor in Cyber Security

Utdanning som lærer deg å sikre digitale systemer mot nettangrep, nettkriminalitet og digital krigføring. Studiet gjør deg forberedt på en karriere der du jobber med å styrke det digitale forsvaret, samt beskytte data og informasjon.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Anvendt maskinlæring, Machine Learning, utdanning

Anvendt maskinlæring

Det er knapt noen aspekter ved vårt digitale liv som er uberørt av maskinlæring. Med denne utdanningen lærer du systemer å lære fra data. Du blir attraktiv for jobber innen AI og kan gå rett i jobb etter utdanningen.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Bachelor i Applied Data Science - utdanning

Bachelor in Applied Data Science

Studieprogrammet forbereder deg på en spennende karriere der du jobber med bedrifter for å forstå og bruke de enorme datamengdene de har tilgjengelig. I tillegg vil du utvikle ferdigheter innen intelligente AI-systemer.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Data Analyst Noroff

Data Analyst (Årsstudium)

Som dataanalytiker blir du blant de mest ettertraktede i dagens arbeidsmarked. Din evne til å veilede ledere i å ta informerte beslutninger ved hjelp av relevant og oppdatert datadrevet informasjon, vil gjøre deg til en viktig ressurs.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Frontend-utvikling utdanning i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand
 

Frontend-utvikling

En teknologiutdanning der visuell utforming møter koding, web- og UX-design. Det store behovet for frontend-utviklere åpner dører til en mangfoldig karriere innen IT og design.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Backend-utvikling Noroff

Backend-utvikling (Årsstudium)

Teknologiutdanning for deg som ønsker å jobbe med fremtidens nettløsninger. Utvikling og vedlikehold av serverbaserte programvareløsninger blir stadig mer viktig. Backend-utvikler en av de mest etterspurte tech-jobbene.

  Nettstudier
  Oslo
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Bachelor i Digital etterforskning og hendelseshåndtering - utdanning

Bachelor in Digital Forensics and Incident Response

Fremveksten av cyberangrep, løsepengevirus og hacking har ført til et kritisk behov for dyktige digitale etterforskere med evnen til å svare på cybersikkerhetshendelser.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Nettverk og IT-sikkerhet utdanning

Nettverk og IT-sikkerhet

Praktisk IT-utdanning som lærer deg å bekjempe hacking og datakriminalitet. Det akutte kompetansebehovet for IT-sikkerhet gir gode jobbmuligheter etter studiet.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Nettverk og systemadministrasjon, utdanningen innen IT

Nettverks- og system­administrasjon

Drift, konfigurasjon og administrasjon av datanettverk og servere har gått fra å være spesielt for IT-bedrifter, til å være noe som berører alle. Behovet for kompetanse innen nettverks- og systemadministrasjon har aldri vært større.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top