E-sporttjenesten Gameflow ble startet av en kompisgjeng fra Gloppen i 2019. Nå har de vunnet konkurransen «Creative Tech Hunt», og skal representere Norge i den internasjonale finalen i 2022.
– Creative Tech Hunt går ut på at kreative tech-startups over hele landet presenterer sine prosjekter til et dommerpanel gjennom regionale finaler. Hver deltaker har tre minutter på å overbevise panelet, før vinneren ble sendt videre til den nasjonale finalen i Oslo. Vi vant den nasjonale finalen, og ble offisielt kåret til «Norway’s Most Promising CreativeTech Startup 2021», forteller Jon Even Fossheim. Til daglig jobber han som faglærer i frontend-utvikling på Noroff.
Arbeidet med Gameflow startet da Fossheim selv var student ved Noroff, og selskapet ble offisielt stiftet i 2019. Tanken bak startupen er å gjøre det enklere for folk å følge med på e-sport.
For Gameflow, som har globale ambisjoner, er dette gull verdtJon Even Fossheim
– Det er nesten en halv milliard mennesker som ser på e-sport, men det er vanskelig å følge med, og fans må ofte forholde seg til en jungel av kompliserte nettsider for å finne turneringsinformasjon, lagene sine, og så videre. Vi i Gameflow har jobbet non-stop i to år for å skape en sømløs og tilgjengelig e-sportopplevelse, med en alt-i-ett-plattform hvor brukerne kan finne alt e-sportinnhold på ett sted, forklarer Fossheim.
Foto venstre: Markus presenterer i den nasjonale finalen. Foto høyre: logo
– En gyllen mulighet
Som vinnere av Creative Tech Hunt skal Gameflow representere Norge i den internasjonale finalen i Creative Business Cup, som går av stabelen i København.
– Det å bli kåret til landets mest lovende kreative tech-startup er jo en stor anerkjennelse i seg selv, så det er stort å få mulighet til å representere Norge internasjonalt. En slik konkurranse er en gyllen mulighet for oss til å vise frem både produkt og forretningsidé til både det nasjonale og det internasjonale startup-miljøet. For Gameflow, som har globale ambisjoner, er dette gull verdt, sier Fossheim.
Creative Business Cup har deltakere fra mer enn 70 land, og finalen går av stabelen i juni 2022.
«Home of E-sports»
Ved lansering vil Gameflow dekke 11 av de største e-sport-spillene. Dette inkluderer mer enn 800 turneringer i året, mer enn 6000 kamper hver måned, og en database med 50 000 lag og spillere man kan følge. Fossheim er tydelig ambisiøs på startupens vegne.
– Vi brenner for å løfte bransjen til å et nytt nivå ved å gjøre det enklere for fans å følge heltene sine. Gameflow skal bli et naturlig førstevalg for fans over hele verden. Et ekte «home of E-sports», smiler han.
Det neste de har på planen er lanseringen av en «open beta» tidlig i 2022.
– De som er interesserte i å få vite mer om prosjektet kan sjekke ut nettsiden vår. Her kan man også melde seg på e-postliste til lanseringen, sier Fossheim.