To måneder før Ida var ferdig med studiet i digital markedsføring, fikk hun tilbud om fast jobb i markedsføringsbyrået Poynt, hvor hun hadde internship. 

Etter mange år som butikksjef kom Ida Margrethe Hyldetoft Thoresen (29) til et punkt i livet hvor hun ønsket å gjøre noe nytt. Når hun skulle velge studium, hadde hun krav om at det måtte være noe der hun kunne bruke sin erfaring fra butikk, samtidig som hun kunne lære noe nytt, og at hun hadde gode jobbmuligheter etterpå.

– Jeg søkte litt rundt og fant ut at Noroff passet perfekt med det jeg var ute etter, sier hun.

Det jeg likte aller best, er at det er en praktisk utdanning. Ida Margrethe Hyldetoft Thoresen

Valget falt på digital markedsføring, en utdanning som fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier. Etter studiet vil man kunne gå rett ut i jobb som digital markedsfører.

– Det jeg likte aller best, er at det er en praktisk utdanning. I tillegg var det sosialt og vi møttes på skolen så å si hver dag. Miljøet her har vært noe helt annet enn da jeg studerte ved universitetet for noen år siden, forklarer Ida.

Hun har vært en del av en liten klasse hvor alle har blitt gode venner.

– Alle har ulik bakgrunn og har utfylt hverandre godt. Campus Stavanger ligger i et helt nytt bygg og vi har verdens fineste utsikt.

Nært knyttet til bransjen

Gjennom studieåret har studentene hatt besøk fra bransjen som har fortalt om hvordan hverdagen i deres bedrift ser ut, hva de jobber med og hva studentene bør fokusere på for å forberede seg på arbeidslivet.

– Vi har jobbet med flere kunder gjennom året, og den første kunden hadde vi allerede den andre uken av studiet. Det at faglæreren vår er markedsfører, har også vært en fordel, da hun kjenner mange dyktige folk og vet hvordan ting fungerer.

Ida har også vært studentambassadør dette skoleåret, og har reist rundt på skoler og messer for å fortelle om Noroff og studiet.

– Jeg tenkte at hvis jeg skal jobbe som digital markedsfører, kommer jeg til å snakke mye med folk. Dette er noe jeg alltid har likt å gjøre, og jeg synes at dette var en perfekt anledning til å utfordre meg selv enda litt mer, forteller hun.

📷: Ida opplever at det er et godt studentmiljø på Noroff. Foto: privat.

 

Internship førte til fast jobb

En viktig faktor for at 29-åringen valgte akkurat Noroff, var muligheten for internship.

Det var aldri meningen at de skulle ansette flere, men de har sagt at de ikke kunne la meg gå. Ida Margrethe Hyldetoft Thoresen

– Jeg kjenner studenter som gikk året før meg, og samtlige sa at internshipet var gull verdt. Og det har det vist seg å være for meg også, sier hun.

Idas internship resulterte nemlig i tilbud om fast jobb i markedsføringsbyrået Poynt, allerede to måneder før hun hadde fullført studiet.

– Det var aldri meningen at de skulle ansette flere, men de har sagt at de ikke kunne la meg gå. Jeg har fått stor tillit fra starten av og har både tatt og fått mye ansvar. Jeg har engasjert meg og brukt enhver sjanse til å lære, bidra og vise hva jeg er god for, forteller hun.

Poynt sin motivasjon for å ha en intern var kunnskapsdeling og for å løfte unge inn i bransjen. Ida skulle egentlig jobbe hos Poynt én dag i uken, men faglæreren la til rette for at hun kunne være der enda oftere.

– Jeg setter veldig pris på at faglæreren min har støttet meg og lagt til rette for dette. Dette er mye av grunnen til at jeg ble tilbudt fast jobb; at jeg er engasjert, nysgjerrig og viser at jeg tar jobben på alvor.

Gode tilbakemeldinger

Som intern i Poynt har Ida både deltatt i kundemøter og på oppdrag. Hun har også bidratt med innholdsproduksjon i form av tekst, bilder og video til sosiale medier og nettsiden.

– Mye av arbeidet mitt har blitt brukt av Poynt sine kunder, og vi har fått gode tilbakemeldinger, sier hun.

Mange av arbeidsoppgavene som hun har hatt under internshipet, blir også hennes oppgaver når hun nå trer inn i fast stilling som markedsfører etter sommeren.

– Nå gleder jeg meg til å starte opp for fullt i Poynt, og til å jobbe med flinke kolleger og spennende kunder, avslutter Ida.

 

Studer på nett eller campus

Studiet i digital markedsføring er tilgjengelig som nettstudier og på campus i Oslo og Bergen. Du kan lese mer og søke studieplass her.

 


Relaterte studier

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design (2-årig)

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Videomarkedsføring i sosiale medier, utdanning

Videomarkedsføring i sosiale medier

Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
UX-design utdanning Nettstudier
 

UX Design

Studiet gir deg praktiske ferdigheter og innsikt i å forstå brukernes behov og begrensninger når det gjelder digitale produkter. Det er stor etterspørsel etter UX-designere med kompetanse i yrkesrelevante prosesser, verktøy og teknikker.

  Nettstudier
  Oslo
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top