– UX-design handler mye om empati og det å forstå hvordan forskjellige grupper med brukere tenker, sier Christine (27).
Christine Munthe er 27 år gammel, bor i Oslo og studerer UX-design på Noroff Nettstudier.
Fagfeltet er jo relativt ferskt, og ikke alle selskaper vet om verdien av å engasjere eller ha en in-house UX designer. Christine Munthe
– Jeg hadde ikke hørt om UX-design før jeg browset nettsidene til Noroff for å finne noe interessant. Fagfeltet er jo relativt ferskt, og ikke alle selskaper vet om verdien av å engasjere eller ha en in-house UX designer. UX-design handler mye om empati og det å forstå hvordan forskjellige grupper med brukere tenker. Det syns jeg er veldig spennende, forteller hun engasjert.
Det ettårige studiet i UX-design er tilgjengelig på campus i Kristiansand, Oslo og via nettstudier. Det er stor etterspørsel etter UX-designere med kompetanse i konseptene, prosessene, metodene, verktøyene og teknikkene innen bruker-sentrert design.
Foto: Adobe Stock
Balanserer jobb og studier
Som deltidsstudent mottar Christine oppgaver annen hver uke. Når hun valgte studium var det svært viktig for henne at hun selv kunne styre hverdagen, for å best kunne balansere hverdagen sin.
– Når opplegget er publisert kan jeg gå gjennom «forelesningene» i mitt eget tempo, og begynne på oppgaven når jeg måtte ønske det, sier Christine.
– Det er viktig for meg til en viss grad å kunne bestemme selv når og hvor jeg skal studere sånn at det blir mulig å balansere og å være fleksibel i forbindelse med jobben min. Noen ganger har jeg viktige møter på jobben jeg ikke kan hoppe over, og da er det fint å kunne komme på jobb utenom de dagene som er avtalt. Siden jeg selv bestemmer når jeg ønsker å studere, kan jeg da være svært fleksibel når det er ønskelig.
Fra Christines hjemmekontor, sammen med Tom og Klaus. Foto: Privat
Tett oppfølging
Oppfølgning av nettstudenter er svært viktig da man aldri fysisk er til stede på campus.
– Dersom jeg ikke har vært innlogget i det digitale klasserommet på en stund sender faglærerne meg en e-post og hører hvordan det går. Når jeg trenger å utsettelse innleveringer er de svært imøtekommende og hjelpsomme.
– Dessuten virker det for meg som de gjør alt de kan for å hjelpe studentene å komme i kontakt med hverandre. Alt er tilrettelagt fra faglærers side og de er ekstremt nøye med å gi tilbakemeldinger på oppgaver. Det er aldri noen tvil om hvor jeg står når det gjelder det akademiske, forteller hun.
– Hvor går veien videre, etter at du er ferdig hos Noroff?
– Jeg håper jeg kan hjelpe bedriften jeg jobber i med å løfte UX designet på tvers av systemene vi bruker, og at brukerne får en bedre opplevelse når de skal jobbe med systemene. Jeg håper også at jeg kan hjelpe nøkkelpersoner i bedriften med å forstå hvor viktig god research er, sånn at det i fremtiden ikke blir begått samme feil hvor det er brukt for lite tid og penger på dette.