Lina studerte digital markedsføring, og har nylig sikret seg jobb i Markedssjefene AS.
Lina Halvorsen (30) drev sitt eget enkeltmannsforetak hvor hun tok tekstforfatteroppdrag, men merket at flere og flere av oppdragene gikk i retning digital markedsføring.
– Å studere digital markedsføring var en naturlig videreføring av dette, forteller hun engasjert.
Hun studerte digital markedsføring på Noroff campus Oslo.
– Da jeg ble ferdig på Noroff opplevde jeg at jeg var en mye mer attraktiv arbeidstaker fordi jeg hadde allerede reell erfaring, nødvendige sertifiseringer og hadde sittet i de faktiske verktøyene man behøver for å utøve denne type arbeid.
Nå har hun bygget seg opp en del erfaringer i ulike stillinger, og nylig ble hun ansatt hos Markedssjefene AS i Stavanger, som hun opprinnelig kommer fra.
Brenner for fagskole-utdanning
Fagskolestudier er generelt mer praktisk rettet sammenlignet med studier på høyskole eller universitet. Studiet i digital markedsføring er utviklet i samarbeid med bransjen og faglærerne har solid bransjeerfaring og en praktisk tilnærming til faget. Se flere av Noroff sine fagskolestudier her.
– Det fine med fagskolen er at den stiller helt andre krav til deg som student; krav som etterligner mer de kravene man møter i en arbeidshverdag. Det forbereder deg på en helt annen måte, mer enn noe annet så forbereder studiet deg på å se sammenhengen mellom teori og praktisk utførelse, på å kunne ta initiativ og være en selvstendig arbeidstaker.
Hun fortsetter:
– Året på Noroff var hektisk - fantastisk gøy - men mye arbeid. Likevel er det det du får igjen for, det er så tydelig sammenheng mellom egen innsats og hva som møter deg etter endt utdanning.
– Hva var det viktigste du lærte i løpet av studietiden?
– Ikke være redd for å prøve. Learning-by-doing, være hands-on med materien. Jeg har en mastergrad i sosialantropologi fra før, med mye teoretisk tyngde. Fagskolen gav meg mye mer praktisk, real-world lærdom.
En spennende hverdag
– Det har vært helt supert å starte hos Markedssjefene. Det tilbys et stort fagmiljø, hvor kompetanseutvikling og kompetanseutveksling står høyt. Vi er tre kontorer omkring i Norge med tette bånd, og er alltid tilgjengelig for hverandre for sparring, bistand eller inspirasjon. Det er veldig fint å vite at ved et hvert prosjekt man blir engasjert i, har man alltid et stort team i ryggen.
Lina skal blant annet bistå med innholdsmarkedsføring, SEO, nettside, sosiale medier, Google Ads, merkevarebygging og markedsposisjonering.
– Hva drar du mest nytte av fra studiet i jobben?
– Å alltid være nysgjerrig, teste teorier i praksis og å finne hva ens egen styrke er og findyrke den, avslutter hun.
Studiet i digital markedsføring er tilgjengelig på campus eller via nettstudier. Neste oppstart er allerede 18. oktober.