Hvordan er det å jobbe med søkemotoroptimalisering? Vi har snakket med SEO-byrået Bonzer om hva de gjør, hvilken kompetanse de ser etter, og hva som blir viktig for bransjen fremover.
– Vi ser på det norske markedet som svært attraktivt, grunnet utviklingen i industrien og økning i startup-miljøet, sier Karolina Thor. Hun er partner og Director of Market Development i Bonzer, et spesialistbyrå som utelukkende fokuserer på søkemotoroptimalisering. Byrået er opprinnelig dansk, men har kontoret i København, Stockholm og Oslo.
– Vi åpnet Oslo-kontoret vårt i august i år, og opererer allerede i det norske markedet for klientene våre. Vi ser et klart behov for et SEO-produkt som det vi tilbyr, sier Thor.
En variert hverdag
Mari Vestbø jobber som SEO-spesialist i Bonzer, og kan fortelle om en svært variert arbeidshverdag hvor hver case er unik.
– Det finnes egentlig ingen typisk dag, og vi jobber med utrolig mange ulike kunder og bransjer. Men for å utføre jobben vår gjør vi en del analyser av nøkkelord, konkurrenter, teknisk innhold på nettsidene, backlinks og innhold. Deretter bruker vi analysene for å lage strukturerte planer og strategier for å optimalisere nettsiden på en måte som funker for kundene våre. Dermed har vi også en del kundekontakt, forklarer hun.
Hun forteller at de har egne innholdsspesialister på teamet, som produserer det meste av innholdet. Som SEO-spesialist tar hun del i research-arbeidet og planlegging av innholdet som skal publiseres.
– Vi har alltid som mål å skape innhold som gir nyhetsverdi eller underholdningsverdi, slik at journalister og større medier har lyst til å omtale våre kunders innhold. På den måten kan vi få gode og sterke backlinks. Det er kanskje en av de mest spennende oppgavene jeg har, å gjøre digital PR på en måte, smiler hun.
Fremhev din lærevillighet, nysgjerrighet og kreativitet for potensielle arbeidsgivere!Maren Høydal-Sagedahl
Fra venstre: Karolina Thor, Martin Nordli-Mathisen, Linnea Vasstrand Norås
og Mari Vestbø. Foto: Johnny Syversen
Hyppig rekruttering
Bonzer jobber i en bransje som er i stadig vekst. For dem har rekruttering alltid vært et stort fokus, og det vil det også bli i fremtiden.
– De som er på laget er essensen av hvem vi er. Men, så er det ikke alltid så lett å rekruttere folk med mye SEO-kunnskap. Vi ønsker å ha folk som kan gjøre store ting med det de lærer hos oss, og derfor vokser vi i det mange ville beskrevet som høy hastighet. Dette betyr at vi er konstant på utkikk etter nye kolleger som vil bli med oss på laget, forklarer Thor.
– Hvilken type kompetanse mener dere blir viktig for bransjen fremover?
– Siden bransjen er i konstant bevegelse, ser vi etter folk som har en smidig og bevegelig tilnærming. For oss er det viktig å ha villighet til å lære. Det er særdeles viktig å ha en skarp forståelse for markedsføringslandskapet for å forstå hvilken rolle vi spiller for klientene våre. For oss er SEO både kreativt og analytisk, og vi trenger derfor folk som kan forstå hvordan de to aspektene går sammen når de utvikler produktet vårt, sier Thor.
– Man lærer noe nytt hver dag
Maren Høydal-Sagedahl er både masterstudent og SEO-konsulent hos Bonzer. Hun har gode råd til andre studenter som også kunne tenke seg en karriere innen søkemotoroptimalisering og digital markedsføring.
– SEO og digital markedsføring er en bransje i svært hurtig utvikling. Bruk alle mulighetene du har til å holde deg oppdatert på de siste teknologiske oppdateringene og utviklingene, og fokuser å tenke kreativt og utenfor boksen. Det finnes mye bra innhold og tips på plattformer som YouTube, LinkedIn og teknologinettsteder, sier hun.
Hun fortsetter:
– SEO-byråer trenger unge mennesker som er villige og kapable til å lære noe nytt. Du vil jobbe med mange svært ulike oppgaver for drastisk ulike klienter. Man lærer noe nytt hver dag, så du må være villig til å utfordre deg selv, og ikke være redd for å feile. Fremhev din lærevillighet, nysgjerrighet og kreativitet for potensielle arbeidsgivere!