Med vintermotivet fra Røros vant frimerket konkurransen Nexofil i Spania i november.

Frimerket som har vekket internasjonal oppmerksomhet er designet av Camilla Kvien Jensen (40) fra Posten Norge.

Det føles både surrealistisk og helt fantastisk å gå til topps i verden, forteller hun engasjert.

Det vakre vintermotivet fra Røros vant konkurransen Nexofil i november, som arrangeres av frimerke–tidsskriftet El Eco i Spania.

Frimerket er laget etter et maleri av Harald Sohlberg. Det ble utgitt i fjor i forbindelse med at det var 150 år siden maleren Sohlberg ble født. Camilla har i designprosessen jobbet tett sammen med Nasjonalmuseet for å bli kjent med Sohlberg som kunstner.

Det er ingen tilfeldigheter på verken motivvalg eller farge på typografi. Alt kan linkes tilbake til Sohlbergs kunstneriske karriere. Slik synes jeg er viktig– at man kan finne en rød tråd i ting og ikke kun slå seg til ro med at det man designer ser bra ut.

En av de beste avgjørelsene i mitt liv

Camilla var student hos Noroff fra 2000-2002. Hun forteller at hun egentlig hadde tenkt til å gå en mer akademisk retning.

Jeg elsker å kunne jobbe kreativt hver eneste dag, at det er mange baller i luften og et hektisk tempo. Camilla Kvien Jensen

Det ble en helomvending for å si det slik, og det har kanskje vært en av de beste avgjørelsene i mitt liv, smiler hun.

Jeg elsker å kunne jobbe kreativt hver eneste dag som grafisk designer, at det er mange baller i luften og et hektisk tempo. Ikke minst at arbeidshverdagene blir så varierte og givende, sier hun. Hun har nå jobbet i Posten i 6,5 år.

Designet blir til underveis

Hvordan går du frem når du skal «designe» et frimerke?

Det første jeg gjør er å starte research; lese meg opp på teamet, søke hjelp hos fagpersoner og drodle rundt hva som kunne være et passende uttrykk. Designet blir ofte til underveis, etter både prøving og feiling. Selve utfordringen ligger i å lage noe som fungerer optimalt på noen få centimeters flate, med et tydelig budskap innenfor de tekniske begrensningene.

Se et utvalg av prestisjehefte, årbok og noen frimerker som Camilla har designet: 

Til slutt, hvem passer en utdanning i grafisk design for?

Den passer for de med et kreativt hjerte, en sterk arbeidsmoral og som takler både høyt tempo og er tilpasningsdyktige til nye trender og kunders ønsker.

Hold deg oppdatert

Gjør som hundrevis av andre studenter og motta nyttige råd om hva du bør tenke på når du skal velge din utdanning.

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Du kan når som helst melde deg av. Les mer i vår personvernerklæring.


Relaterte studier

Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt med visuell kommunikasjon. Bli grafisk designer og jobb fremtidsrettet med strategisk design, illustrasjon, foto, webdesign og animasjon.

  Nettstudier
  Oslo, Stavanger
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Frontend-utvikling utdanning i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand
 

Frontend-utvikling

Frontend-utvikling er teknologiutdanningen hvor visuell utforming møter koding, web- og UX-design. Det store behovet for frontend-utviklere nærmest garanterer jobb etter studiene.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
UX-design utdanning Nettstudier
 

UX-design

UX-design er en ettårig teknologiutdanning med fokus på brukeropplevelsesdesign. Bli UX-designer og få praktisk kompetanse i brukertesting, wireframing, prototyping og interaksjonsdesign.

  Nettstudier
  Oslo, Kristiansand
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, søkemotoroptimalisering, personvern og analyse. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Top