Vil du se verden slik en bie gjør? I det banebrytende VR-prosjektet BBEE lar Erik Geslin ved Noroff deg krype inn i bienes sanseverden – og utfordrer alt vi tar for gitt om teknologi, kunst og natur.

En ny form for lek og design

I en tid preget av økologisk uro og økende avstand mellom mennesker og natur, kreves det nye måter å tenke teknologi og design på. Ved Noroff Høyskole har forskningsinitiativet Center for Non-Anthropocentric Play (CNAP), ledet av Dr. Erik Geslin og Dr. Filipe Pais, satt seg som mål å utforske nettopp dette.

Gjennom tverrfaglige prosjekter inspirert av biocentrisme, økofeminisme og posthumanisme, søker CNAP å skape opplevelser som utfordrer menneskets sentrale plass i teknologi og kultur.

– Vi ønsket å skape en opplevelse som ikke handler om å dominere naturen gjennom teknologi, men om å lytte til og lære av den. BBEE inviterer oss til å se verden fra bienes perspektiv, bokstavelig talt, sier Erik Geslin, førsteamanuensis ved Noroff Høyskole (NUC). 

Fra Kunstsilo til Kilden

Prosjektet BBEE – Becoming Bee er et slikt eksempel. Gjennom en poetisk og eksperimentell VR-installasjon inviteres deltakerne til å innta perspektivet til en bie, et insekt som spiller en avgjørende rolle i økosystemet, men som trues av moderne landbruk og miljøforringelse.

BBEE-prosjektet ble utviklet i samarbeid med Dr. Filipe Pais, med støtte fra Cultiva og Noroffs egne forskningsmidler. Den første VR-versjonen ble presentert ved Kunstsilo i Kristiansand i juni 2024.

Senere samme år ble prosjektet løftet til et nytt nivå – en storslått forestilling på Kilden teater og konserthus, der virtuell virkelighet møtte levende musikk og dans. På scenen befant danseren Wilma Nielsen seg i VR-verdenen, mens publikum fulgte bienes synsvinkel projisert i sanntid bak orkesteret.

Resultatet var en gripende og multisensorisk forestilling som blandet kunst, teknologi og økologi på en unik måte.

En estetikk inspirert av bier og billedkunst

I stedet for å jakte på fotorealisme, har Geslin bevisst valgt en visuell stil inspirert av impresjonismen og pointillismen. Ved hjelp av såkalt point cloud-grafikk skapes et fragmentert og lysfylt landskap – en tolkning av hvordan en bie kanskje sanser blomster, farger og faresignaler i sin daglige kamp for overlevelse.

– I stedet for fotorealisme valgte vi en poetisk og fragmentert visuell stil inspirert av pointillismen. Det handler ikke om hvordan mennesker ser bier, men om hvordan en bie kanskje opplever verden, forklarer Geslin.

Denne kunstneriske retningen forsterker prosjektets mål: Å få mennesker til å reflektere over sin plass i naturens nettverk, og åpne for andre måter å være i verden på, både teknologisk og etisk.

– Vi må bevege oss bort fra ideen om at teknologi alltid skal være til for mennesker alene. BBEE handler om å utvikle nye former for lek og design som tar hensyn til hele det økologiske fellesskapet, sier han.

Neste stopp: Kyoto

BBEE-prosjektet vekker nå internasjonal interesse, og i 2025 skal verket vises i Japan i samarbeid med Ritsumeikan University i Kyoto. Her vil installasjonen få nytt liv i et avansert, storskala VR-system, og bidra til en global samtale om hvordan vi kan designe for og med naturen – ikke bare for mennesker.

 

Hold deg oppdatert

Gjør som tusenvis av studenter og få nyhetsbrev fra Noroff. Du kan når som helst melde deg av.



     
Top