Johan har tatt steget fra å være en engasjert student ved Noroff til å etablere seg som en animasjonsleder i den norske og internasjonale spillindustrien.

Fra det øyeblikket Johan Can startet sin utdanning innen interaktive medier - spill ved Noroff, visste han at han hadde gjort et godt valg.

- Mitt forhold til spilldesign begynte ved Noroff, hvor jeg har vært dypt engasjert i kursene. Jeg har ikke bare lært teorien, men også forstått hvordan industrien ser på ulike aspekter av spilldesign, forteller han.

Han innså at denne utdanningen på Noroff Høyskole ville gi ham muligheten til å bidra til industrien og inspirere kommende generasjoner med de samme opplevelsene som han selv har hatt.

Selv om fascinasjonen for spill og deres evne til å formidle budskap, nostalgi, og emosjonell dybde, har vært der lenge – var det hos Noroff karrieren til Johan satte en ny kurs.

Opprinnelig planla jeg å bli maskiningeniør, men da jeg fant dette studiet, var valget enkelt. Johan Can

- Opprinnelig planla jeg å bli maskiningeniør, men da jeg fant dette studiet, var valget enkelt.

Spesialisering og ekspertise

Etter hvert som studietiden gikk spesialiserte Johan seg innen Technical Animations / Artist, der han blant annet laget systemer for procedural animasjoner for roboter, dyr og mennesker. Etter dette gikk han videre til Motion Capture Cleanup og alterations for å skape en dybde mellom systemene. Han hadde som mål å bli Technical Artist, og dette er et felt hvor han raskt utmerket seg.

Johan landet etterhvert en jobb som Technical Animator da dette var en stor del av ekspertisen det var fokus på under studiene.

- Jeg justerer animasjonene for å oppnå ønsket nøyaktighet og variasjon, slik som å endre et høyt spark til et medium spark eller legge til dramatiske effekter, gi "snappiness" og god feedback til spilleren, forklarer Johan.

Dette arbeidet involverer finjustering av animasjoner for å oppnå ønsket nøyaktighet og følelsesmessig dybde i spill.

Gjennom sine studier og prosjekter ved Noroff, opparbeidet Johan seg et imponerende nettverk av internasjonale kontakter. Han understreker viktigheten av aktiv deltakelse på ulike plattformer og støtten han fikk fra sine lærere.

- Lærerne er helt utrolige; de er lidenskapelige, hjelpsomme, og ønsker at vi skal bli den beste versjonen av oss selv, sier han.

Vil skape et sted for norske talenter

Johans karriere tok virkelig av da han begynte å dele sitt arbeid online, noe som førte til samarbeid med store navn som STRAIGHTJACKIT i London og EPIC GAMES. Han har også laget offisielle tutorials for Cascadeur og deltatt i deres streams for å lære opp nye brukere i industristandarder. I tillegg har Johan sikret seg jobb som Teknisk Animatør Lead for STRAIGHTJACKIT, samt Animasjons Lead.

Mitt mål er å skape et firma med en god forretningsmodell og et fantastisk arbeidsmiljø, slik at vi kan tilby talentene i Norge et sted for bransjen. Johan Can

- Jeg har jobbet med AAA-spillselskaper som STRAIGHTJACKIT i London, hvor jeg nå er animasjonsleder for spill. Denne erfaringen har vært uvurderlig for min karrierevekst, forteller han.

Eksempel på arbeid Johan er spesielt stolt av er da han animerte en cyberkarakter som prøvde å bryte seg ut av en boks, denne animasjonen ble laget for artisten GRIMES og ble vist på scenen for 250 000 mennesker på Coachella. Dette gjorde han før han var ferdig med studiene ved Noroff.

Med denne suksessen i bagasjen, bestemte Johan seg for å etablere sitt eget studio, ENK Vegillito Can Studio, i Norge. Hans mål er å sette Norge på kartet innen spill- og animasjonsindustrien ved å tilby et godt forretningsmiljø og muligheter for norske talenter.

- Mitt mål er å skape et firma med en god forretningsmodell og et fantastisk arbeidsmiljø, slik at vi kan få inn store talenter til Norge og utvide bransjen i Norge generelt, sier Johan.

Johan Can har vist hvordan en kombinasjon av utdanning, lidenskap og dedikasjon kan føre til suksess i den konkurranseutsatte spillindustrien. Hans historie er en inspirasjon for kommende spilldesignere og et bevis på potensialet i Norge for å utvikle seg som et sentrum for spillindustrien.

Johan gjør mye spennende du kan ta en titt på gjennom nettsiden hans her.


Relaterte studier

Bachelor i Interaktive medier, spill, utdanning på høyskole

Bachelor in Interactive Media - Games

Utdanningen vil gi deg varierte ferdigheter innen spilldesign og den kunnskapen som trengs for å lykkes i bransjen. Du vil få muligheten til å bygge opp en portefølje som vil gi deg innpass i en spennende bransje i stadig utvikling.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor in Interactive Media - Animation

Studieprogrammet gir deg ferdigheter i å designe og animere 3D-karakterer. Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer, noe som åpner opp for et bredt spekter av spennende karrieremuligheter.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
3D design og spillteknologi, utdanning

3D design og spillteknologi

Praktisk utdanning som forbereder deg på en karriere innen spill, animasjonsfilm, visuelle effekter og reklame- og visualiseringsbransjen. Studiet benytter den nyeste teknologien og arbeidsmetodene, slik at du blir klar for et moderne arbeidsliv.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top