– Å være til stede i metaverset vil være en økonomisk nødvendighet for de fleste bedrifter i løpet av de neste ti årene, sier dr. Erik Geslin ved Noroff Høyskole.

Metaverset er et ord som har kommet på stadig fleres lepper i løpet av de siste par årene, og kan defineres som en samlebetegnelse på multidimensjonale digitale alternative virkeligheter, der grensene mellom virtuell verden og virkelighetens verden viskes ut.

– Den første som definerte metaverset var nok Neal Stephenson med boken Snow Crash på 90-tallet, men virtual reality ble faktisk definert av forfatter Philip K. Dick så tidlig som på 60-tallet, sier Geslin. Han jobber til daglig som førsteamanuensis på bachelor i interaktive medier ved Noroff Høyskole.

– Blant annet tok flere filmregissører siden inspirasjon fra dette, noe vi kan se i kjente filmer som Avalon, The Matrix og Ready Player One. Metaverset er i ferd med å bli omfavnet av publikum og integrert som en etablert del av popkulturen, forklarer han.

Metaverset er imidlertid ikke bare et virtuelt univers hvor du som bruker kan la deg oppsluke. Det er også en blomstrende økonomi.

– I flere tiår har multiplayer-spill på nettet skapt helt reelle økonomiske samfunn som baserer seg på produksjon og salg av virtuelle varer som klær og utstyr, ofte med mange brukere som betaler månedlige abonnementer for det. Eksempler er spill som World of Warcraft, Second Life og Eve online, for å nevne noen. Handelen foregår i kryptovaluta, som gjør det mulig for brukeren å flytte pengene sine fra et metavers til et annet, sier Geslin.

Å ikke være der om ti til femten år, er som om du ikke skulle vært på internett i dagErik Geslin

Metaverset og kryptovaluta

I dag er det en håndfull virksomheter innen underholdnings- og spillbransjen som leder utviklingen, men også tungtsatsende teknologiselskaper som Meta og Microsoft jobber for sine markedsandeler. Store deler av utviklingen og nyskapningen i metaverset er knyttet til kryptovaluta, og desentraliserte valutaer som Etherum og Bitcoin er populære betalingsmidler. 

– Det er flere måter man kan investere i metaverset på. Du kan for eksempel kjøpe virtuelt land hvor du kan kommunisere for din merkevare og være til stede i metaversene som allerede har mange brukere, forteller Geslin.

Han fortsetter:

– Du kan også forsøke å skape din egen virtuelle valuta, såkalte tokens, noe som gjerne appellerer mer til større selskaper med mange kunder. Tokens er basert på eksisterende kryptovaluta, som sikrer en finansiell stabilitet for valutaen, forteller han.

En del av alles hverdag

Geslin forklarer videre at fra hans synspunkt vil det være gunstig for bedrifter å investere i metaverset nå fremfor senere – selv om det bør gjøres med forsiktighet, og i samarbeid med eksperter på området. 

– Å ikke investere i metaverset i dag er å la en stor mulighet glippe. Å være til stede i metaverset vil være en økonomisk nødvendighet for de fleste bedrifter i løpet av de neste ti årene. Å ikke være der om ti til femten år, er som om du ikke skulle vært på internett i dag, sier han.

­– Hvordan tror du livene våre med metaverset vil se ut om ti år?

– Teknologien utvikler seg stadig, og vi vil nok fremover gå mer mot teknologi som er lettfattelig og sosialt akseptert å bruke i det offentlige – for eksempel på bussen eller t-banen – litt som mobiltelefoner nå er for oss. Vi vil sannsynligvis bruke metaverset i det daglige på jobb og som underholdning, men også for å kommunisere med de vi er glade i, slik vi nå gjør via Teams, FaceTime og andre lignende verktøy, sier Geslin.

Hold deg oppdatert

Gjør som hundrevis av andre studenter og motta nyttige råd om hva du bør tenke på når du skal velge din utdanning. Du kan når som helst melde deg av.

Jeg har lest Noroffs personvernerklæring og aksepterer at Noroff håndterer mine data som beskrevet i vilkår og betingelser.

Relaterte studier

Bachelor i Interaktive medier, spill, utdanning på høyskole

Bachelor i interaktive medier - Spill

Jobb i skjæringspunktet mellom kreativitet og teknologi. Utdanningen lærer deg å designe og programmere interaktivt innhold til spill og virtuell virkelighet på tvers av bransjer.

  Nettstudier
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor i interaktive medier - Animasjon

Jobb i skjæringspunktet mellom teknologi og kreativitet. Utdanningen lærer deg å designe og animere digitale modeller og karakterer for film, spill og virtuell virkelighet på tvers av bransjer.

  Nettstudier
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
     
Top