29-åringen valgte å kombinere jobben som flyvertinne med nettstudier i digital markedsføring. Nå er hun SoMe-ambassadør hos Norwegian, og det hun har lært på studiet har vært avgjørende i rollen.
Silje Elton Breen (29) har jobbet som flyvertinne hos Norwegian siden 2016. Hennes kreativitet har alltid drevet henne til å utforske nye ideer og finne ulike løsninger. Det var nettopp dette som fikk henne til å studere digital markedsføring ved Noroff Nettstudier. Å være nettstudent gav henne muligheten til å fortsette å jobbe 100% som flyvertinne, samtidig som hun studerte.
- Jeg sitter igjen med en veldig god opplevelse etter å ha studert digital markedsføring. For min del var det ikke noe tvil om hvilken skole jeg skulle velge. Noroff var den skolen med mest fleksibel oppstart, noe som var avgjørende for min del.
For fagskolestudier på nett kan du søke oppstart i august, oktober, januar eller mars, alt ettersom hva som passer best for deg og din timeplan.
Sosiale medier-ambassadør
Silje følte at hun som flyvertinne ikke fikk brukt kreativiteten sin slik hun ønsket. Hun ble derfor glad da hun oppdaget at Norwegians kommunikasjons- og markedsavdeling hadde et program hvor ansatte kunne bli ambassadører på sosiale medier. 29-åringen valgte å søke, og fikk plass.
Målet med Norwegians ambassadørprogram for sosiale medier er å skape et fellesskap for ansatte med interesse for sosiale medier og innholdsproduksjon. De ønsker å inspirere ansatte til å dele sine historier, erfaringer og arbeidshverdag i sosiale medier. I tillegg får de delta på mange spennende oppdrag som fotograferinger, reklamekampanjer og innholdsproduksjoner.
- Dette gjorde at engasjementet mitt på jobb ble enda større, og jeg ble dermed mer interessert i å lære mer om markedsføring. Det var dette som var avgjørende for at jeg valgte å starte på Noroff sine nettstudier i digital markedsføring samtidig.
Hun fortsetter:
- Jeg er veldig glad for at begge deler dukket opp i samme tidsperiode. Det gjorde at jeg endelig fikk fingeren ut og begynte å studere. Jeg har hatt lyst til å bevege meg den retningen siden 2018, så bedre sent enn aldri!
Silje er en del av et team på rundt 30 ambassadører fra flere baser i Europa. Med i programmet er både piloter, kabinansatte, teknikere og folk som jobber på kontoret.
Jeg har hatt lyst til å bevege meg den retningen siden 2018, så bedre sent enn aldri! Silje Elton Breen
📷: Silje er en del av et team på rundt 30 ambassadører fra flere baser i Europa. Foto: Norwegian.
Flyvertinne og nettstudent
Silje opplevde at det var god oppfølging å få som nettstudent, og at det fungerte fint å kombinere studiene med jobben som flyvertinne.
- Dersom jeg hadde spørsmål til lærerne, var de tidlig på ballen slik at jeg fort fikk svar på det jeg lurte på. Hele gjengen som startet samtidig som meg hadde også en felles chat på plattformen til Noroff, noe som førte til at vi kunne hjelpe hverandre dersom det var noe vi lurte på. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med Noroff.
Som nettstudent kunne Silje ta med Macen på jobb for å lese og skrive oppgaver. Hun forteller at det beste med nettstudiene var at hun kunne lese selv på dager hun jobbet, og dermed ta pauser fra studiene de dagene hun hadde fri.
- Jeg kan absolutt anbefale folk som er i samme situasjon som meg å gjøre det samme - en utdanning skader aldri, sier hun.
Jeg kan absolutt anbefale folk som er i samme situasjon som meg om å gjøre det samme - en utdanning skader aldri. Silje Elton Breen
📷: Silje har kombinert nettstudier med jobben som flyvertinne. Foto: privat.
Fikk bruk for kunnskapen fra studiet i jobben
Det Silje har lært på studiene i digital markedsføring har vært verdifullt i jobben som SoMe-ambassadør hos Norwegian.
- Gjennom studiet har jeg fått en dypere forståelse av hvordan man skaper engasjerende innhold som appellerer til ulike kundegrupper, og hvordan man effektivt kommuniserer budskap på digitale plattformer.
Hun fortsetter:
- Jeg har også lært viktigheten av å holde meg oppdatert på de nyeste trendene innen digital markedsføring, samt å kunne tilpasse meg et stadig skiftende digitalt landskap. Alt dette har vært avgjørende for min rolle som sosiale medier-ambassadør.
Silje forklarer at det fine med Noroff er at det legges vekt på praktisk læring hvor studentene får muligheten til å jobbe med virkelige prosjekter og caser. Dette gir verdifull erfaring som er avgjørende for å lykkes i bransjen. Hun har en klar oppfordring til andre som ønsker å jobbe med markedsføring.
- Mine beste råd er å gripe de sjansene som dukker opp. Mitt siste år har bestått av ulike markedsføringsjobber som webdesigner og SoMe-ansvarlig, noe som har gitt meg verdifull erfaring.
- Hvis du er i en trygg jobb og ikke ønsker å slutte helt, kan du ta små oppdrag ved siden av for å bygge selvtilliten og tro på arbeidet ditt. Plutselig dukker drømmejobben opp, og all erfaring teller!