Christian Stavik, Berlingske media, København, Noroff

Christian Stavik (42) starter i stillingen som CTO / CPO hos Noroff fra 1. januar. 

Stavik er i dag konserndirektør i Berlingske Media i København, og har vært i konsernet i seks år i flere forskjellige ledende utviklingsroller.

Utdanning er et marked og en tjeneste som hurtig flytter seg fra å være et fysisk tilbud i auditorium til en fleksibel online opplevelse. Christian Stavik

Dialogen med Noroff ledelsen og eierne har pågått flere måneder og har vært utrolig spennende. De har blitt inspirert av den digitale utviklingen og veksten vi har lykkes med i Berlingske Media, og sammen har vi sett klare paralleller til utdanning. Utdanning er et marked og en tjeneste som hurtig flytter seg fra å være et fysisk tilbud i auditorium til en fleksibel online opplevelse. Digital transformasjon har vært hovedoverskriften for de fleste medier i mer enn ti år og noe jeg har øvd mye på, sier Stavik.

I Noroff har andelen nettstudenter økt kraftig de siste årene, og med koronautbruddet som har begrenset sosiale aktiviteter, har digital undervisning fått ytterligere fart.

Selskapet og ressursene bak har vist både ambisjoner og vilje til å ta grepene som kreves for at den imponerende fremgangen de allerede har opplevd, kan fortsette. Jeg er stolt av tilliten jeg nå blir vist og ser frem til å lære en ny bransje og organisasjon å kjenne. Samtidig er jeg selv ambisiøs og skal ta med den erfaringen og verktøykassen jeg har fått i media og se hvordan vi kan utvikle plattformen vår til et enda høyere nivå. At det er i en sektor som betyr mye for enkeltmenneskets utvikling og har hovedkontor i Kristiansand gjør det ekstra spennende.

Perfekt timing for å gjøre noe nytt

I Berlingske Media har 42-åringen hatt det digitale ansvaret for konsernets aviser på Jylland, frem til de ble solgt i 2016. Etter det har han bygget opp en avdeling for redaksjonell utvikling på tvers av mediene. Etter en strategiendring i 2018, relanserte konsernet alle digitale løsninger.

Stavik bygget der opp en avdeling for Customer Experience og stod for den digitale utrullingen av nye løsninger. Når den jobben var gjort, så ledet han en av avdeling for mobil innovasjon - MobileX.

Jeg er stolt av tilliten jeg nå blir vist og ser frem til å lære en ny bransje og organisasjon å kjenne. Christian Stavik

I mars bråstoppet konsernets annonseinntekter og Stavik har siste halvåret bygget opp et helt nytt forretningsområde for kommersielt innhold, som opplever stor fremgang.

Når vi relanserte våre aviser i 2018, var vår største avis B.T. halv størrelse av markedsleder Ekstrabladet. I høst passerte vi dem og ble markedsleder i tabloid-kategorien. Det tilsvarer at Dagbladet skulle passere VG som landets største avis. Det var den fjerde og siste avisen som gikk fra andreplass eller dårligere i markedet, til markedsleder. Vi er nå vinner av alle våre fire nisjer, i 2018 hadde vi ingen førsteplasser. Det er dansk pressehistorie og en markedsendring hvor vi har gått fra en ulønnsom utfordrer, til et lønnsomt tyngdepunkt, det er jeg voldsomt stolt av å være del av. Det er også perfekt timing for å gjøre noe nytt, sier Stavik.

Stavik som er gift og har to barn, skal fortsatt ha base i København.

– Noroff er på fire lokalsjoner i Norge, majoritetseieren er Paris-basert og vi har alle lært oss betydningen av å jobbe digitalt siste halvår. Arbeidsmodus blir digitalt uansett om man bor på Lund eller i Nordhavn, så må man finne riktig frekvens på å ha beina på bakken uansett hvor dagen starter, mener Stavik.

Top