Ine Beate gikk fra å være frisør til å markedsføre stillas. - Det er utrolig gøy å ha en jobb som tillater meg å reise rundt for å ta bilder og lage innhold.

Ine Beate Gjøse (26) studerer digital markedsføring via Noroff Nettstudier, etter å ha studert i halvannen måned fikk hun jobb som digital markedsfører. 26-åringen jobber for bedriften Aluhak som produserer, selger, leier ut og monterer aluminiumsstillas og heiser for byggeplasser.

Jeg har stillingstittelen digital markedsfører, men jeg føler jo at jeg fort blir en hel markedsavdeling alene. Jeg er både fotograf, grafisk designer, markedsfører og webutvikler. Men jeg elsker jo at jeg får gjøre litt av alt, selv om studiet ikke har forberedt meg så veldig på webutviklingsdelen, sier hun.

Bedriften hadde aldri har hatt en digital markedsfører før, dette gjorde at Ine Beate sto ganske fritt til å kunne forme stillingen sin selv.

Det har vært fint, men det er nok også derfor jeg har så stor variasjon i arbeidsoppgavene, for jeg sier jo ja til alt som kommer min vei.

Fikk jobb gjennom LinkedIn

Ine Beate forteller at det har vært litt utfordrende å skulle forme sin nye stilling som digital markedsfører, ettersom hun bare hadde gått på studiet i halvannen måned da hun fikk jobbtilbudet. Jobben fikk hun gjennom å være synlig på LinkedIn.

Hver torsdag hadde vi «skrivestue» med faglærer Jøran Gamman, hvor han hjalp oss å bli bedre på å skrive, med mye fokus på formulering og ordbruk. En av de første oppgavene vi fikk var å bli aktive på LinkedIn og virkelig synliggjøre oss selv.

En av de første oppgavene vi fikk var å bli aktive på LinkedIn og virkelig synliggjøre oss selv. Ine Beate Gjøse

Studentene fikk i oppgave å legge ut et innlegg på LinkedIn, hvor de skrev hvem de var og at de var på utkikk etter nye muligheter innenfor digital markedsføring. Ine Beate forteller at dette fikk overraskende god respons.

Etter noen dager så ble jeg kalt inn til tre jobbintervju, en av dem var til Aluhak. Det var en litt merkelig prosess, ettersom jeg skulle på jobbintervju uten å ha søkt på jobben, "hvordan forbereder jeg meg på det?», tenkte jeg.

Hun fortsetter:

– Jeg kom faktisk helt uforberedt til intervjuet og tenkte at jeg må bare være ærlig om at jeg er i en læreprosess og at jeg ikke kan gi dem alt med en gang, men jeg er villig til å lære og har aldri opplevd å ikke få til en oppgave jeg har fått tildelt.

Etter intervjuet fikk Ine Beate en case hun skulle løse innen en uke, slik at hun kunne vise hva hun kunne. Ettersom 26-åringen var såpass fersk på studiet måtte hun innrømme at hun ikke hadde noen prosjekt å vise til. Hun fikk likevel jobbtilbud en uke senere.

Da følte jeg meg kjempeheldig. Jeg føler dette har gitt meg en stor fordel på studiet, nå får jeg jo praktisert alt jeg lærer, mens jeg lærer det.

For øyeblikket jobber Ine Beate med å lage nettside for bedriften. Hun reiser også rundt i området og fotograferer prosjekter bedriften har og arrangementer som de er med på. I mai skal hun til Nord-Spania for å se på produksjonen av heisene som bedriften tilbyr, hvor hun skal dokumentere og deretter skrive om det.

Det gleder jeg meg veldig til! Det er utrolig gøy å ha en jobb som tillater meg å reise rundt for å ta bilder og lage innhold. I tillegg er dette en super måte for meg å forbedre foto- og skriveferdighetene mine. Ikke minst er det en god måte å lære om produktene våre på, noe som også gjør de litt lettere å skrive om.

Fra frisørbransjen til stillasbransjen

Da Ine Beate begynte på studiet jobbet hun som frisør og kreativ leder på frisørsalong. Det å plutselig skulle begynne å jobbe med stillas var noe helt nytt for 26-åringen.

Da følte jeg at jeg var på dypt farvann. Jeg har alltid ansett meg selv som en god skribent, men der sa det helt stopp. Dette kommer nok av at jeg alltid har solgt og markedsført meg selv som frisør, det er jo veldig annerledes enn måten du markedsfører deg på i stillasbransjen. Jeg hadde null peiling på stillas, og helt ærlig så hadde jeg ikke noe spesiell interesse for stillas, sier hun.

Jeg har en veldig fleksibel hverdag hvor jeg styrer dagene mine så og si selv. Ine Beate Gjøse

Da hun etter hvert merket at hun mestret å markedsføre noe hun ikke hadde kunnskap eller interesse for, ble det en helt annen type mestringsfølelse enn hun hadde hatt tidligere, dette gav mersmak. 

Jeg skal ærlig innrømme det at når jeg er ute på tur og på reise, så tar jeg meg selv i å studere stillas og byggeheisene jeg går forbi, så kanskje det har begynt å vokse en interesse der? Noe som høres helt sprøtt ut, ler hun.

Etter å ha jobbet 50% som frisør, 40% som markedsfører og i tillegg studert deltid i åtte måneder, bestemte Ine Beate seg for å be om å få fulltidsstilling i Aluhak, noe hun fikk god respons på.

Jeg har en veldig fleksibel hverdag hvor jeg styrer dagene mine så og si selv, noe som er helt fantastisk. Jeg har vært utrolig heldig med arbeidsplassen min og ikke minst sjefen min, sier hun.

Ine Beate opplever at det går fint å balansere jobben som digital markedsfører med studiene hun tar deltid på nett. I noen tilfeller gjør hun skoleoppgaver hun har fått tildelt i sammenheng med jobb.

Når vi skulle lage en facebookside og jobbe med metabusiness på skolen, så lagde jeg det for bedriften jeg jobber for. Det hender jo også at jeg sitter og leser litt skole på jobb, da det gjerne er relevant i forhold til det jeg sitter med her og nå, sier hun.

Studiet i digital markedsføring er tilgjengelig på alle våre campus og via nettstudier. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og i sosiale medier. Alle våre studier er godkjent i Lånekassen.


Studietilbud ved Noroff

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Videomarkedsføring i sosiale medier, utdanning

Videomarkedsføring i sosiale medier

Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
UX-design utdanning Nettstudier
 

UX Design

Studiet gir deg praktiske ferdigheter og innsikt i å forstå brukernes behov og begrensninger når det gjelder digitale produkter. Det er stor etterspørsel etter UX-designere med kompetanse i yrkesrelevante prosesser, verktøy og teknikker.

  Nettstudier
  Oslo
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top