HR-direktør i Storebrand, Tove Selnes, mener finansnæringen må satse mer på kompetanseutvikling hos egne ansatte for å dekke behovet for IT-kompetanse.

Det er krevende for alle å finne den kompetansen de trenger, men det positive som kommer ut av det er at flere arbeidsgivere kommer til å satse mer på kompetanseutvikling hos egne medarbeidere, sier Tove Selnes.

Hun er konserndirektør People (HR) i Storebrand, mangeårig styreleder i HR Norge, og har lang erfaring som HR-leder innenfor teknologi- og finans-bransjen.

I den årlige Kompetansesjekken i regi av Finans Norge oppga 77 prosent av bedriftene i finansnæringen å ha et udekket kompetansebehov, og det er spesielt innenfor bærekraft og datateknologi mangelen er prekær.

Selnes peker på at knappheten på IT-kompetanse henger sammen med det globale arbeidsmarkedet.

- Generelt sett har ikke arbeidsledigheten vært lavere på mange år, også i verden. Pandemien har også gjort noe med arbeidsinnvandringen, det er litt lavere mobilitet. Tidligere hentet mange norske bedrifter dyktige teknologer fra f.eks Polen, men de har nå et spennende arbeidsmarked hjemme, sier hun.

Derfor mener hun norske bedrifter i større grad er nødt til å satse på å utvikle kompetansen hos sine nåværende ansatte.

- Det er også et godt salgsargument i rekruttering, det at man kan lære og utvikle seg i din bedrift, og forbli relevant på arbeidsmarkedet, sier hun.

Les mer: DNB: - Teknologi har blitt en del av alt vi gjør

 

Beintøff konkurranse om IT-hodene

60 prosent av bedriftene i finansnæringen har det siste året utlyst IT-stillinger uten å klare å fylle dem. Like mange har opplevd at nyrekrutterte IT-ansatte har sluttet innen det første året. Den vanligste årsaken er at de får tilbud om høyere lønn i en annen bedrift.

Storebrand har i dag mellom 300 og 400 IT-ansatte, ifølge Selnes. Hun bekrefter at det er mer utfordrende å rekruttere til IT-stillinger enn andre roller, men at det ikke er store selskaper som Storebrand som sliter mest.

- Vi investerer mange hundre millioner kroner årlig i teknologi, og det gjør oss nok attraktive. I tillegg så vi at pandemien gjorde at mange ønsket å jobbe på større, tryggere arbeidsplasser, noe som også har vært en fordel for oss, sier hun.

- Når vi rekrutterer fronter vi mulighetene for personlig utvikling, og mulighetene til å kunne avansere i organisasjonen. Det er viktig for mange.

 Les mer: Halvparten av NHO-bedriftene mangler IT-komptanse

 

Vil reskille folk til IT-roller

«Digitale ferdigheter» oppgis å være den viktigste egenskapen for ansatte i finansnæringen de neste 2-3 årene. Selnes forteller at digitale ferdigheter er viktig når de ansetter, men evne til å lære og samarbeidsevner er minst like viktig.

- Vi ønsker i større grad å reskille folk til IT-roller. Vi har gjort det litt før, men ønsker å gjøre det mer, sier hun.

Scania er et godt eksempel på en bedrift som har klart å dekke deler av kompetansebehovet sitt gjennom å omskolere medarbeidere fra ulike deler av bedriften til å bli IT-utviklere gjennom et eget reskilling-program (se videoreportasje under).

RESKILLING SCANIA from Noroff on Vimeo.

 

Læring i fokus

I Storebrand har de en filosofi om at kompetanseutvikling er et delt ansvar mellom arbeidsgiver og ansatte.

- Vi sier at vi skal forvalte din kompetanseaksje sammen med deg, slik at du øker i verdi i løpet av din tid her. Du skal kunne få nye muligheter, enten internt i Storebrand eller andre steder, sier hun.

De jobber etter den såkalte «70-20-10-modellen» når det kommer til læring. Det betyr at 70 prosent av læringen skjer mens du jobber, gjennom å løse oppgaver og samarbeide med kolleger. 20 prosent av læringen finner sted gjennom tilrettelagt deling og læring.

- Det handler om å sette av tid til refleksjoner, og bli bevisste på hva vi har lært. Vi har etablert flere såkalte guilds, eller laug, der medarbeidere samles for å dele kunnskap de har skaffet seg, sier Selnes.

De siste 10 prosentene i modellen handler om mer strukturerte læringstiltak, som videreutdanning og eksterne kurs.

Les mer: Så mye vil jobben din forandre seg

 

Ser inn i krystallkulen

For å planlegge for fremtidens kompetansebehov har Storebrand tatt utgangspunkt i World Economic Forums liste over hvilke ferdigheter det vil være mest behov for i arbeidslivet i 2025.

- Vi har latt oss inspirere av den, og også andre lister. Vi prøver å se på hvilken kompetanse vi vil ha behov for om noen år, sier Selnes.

Under årets Medarbeiderdag i september vil de sette søkelys på utvikling, reskilling og upskilling.

- Der vil vi vise medarbeiderne hvilken type kompetanse bedriften kommer til å trenge i årene fremover, så er det litt opp til den enkelte hvordan de ønsker å utvikle seg videre.

 

Les mer:

Fra fabrikkarbeider til frontendutvikler på 12 uker

Slik lykkes du med upskilling av dine ansatte

Slik fant Finn.no flere teknologer - og kvinner


 

 

     
Top