180 studiepoeng 3 år Nettstudier
Oslo Kristiansand Lånekassen
Med denne utdanningen i spilldesign vil du få varierte ferdigheter og den kunnskapen som trengs for å lykkes i bransjen. Gjennom studiet vil du også få muligheten til å bygge opp en solid portefølje, som vil åpne dørene til en spennende og stadig voksende bransje.
Ledige studieplasser - Du kan fortsatt søke
Kombiner banebrytende teknologi med kreativitet
Spillindustrien er i stadig vekst, med mange nye muligheter for teknologisk fremgang som påvirker måten vi interagerer med digitalt innhold og hverandre. Spillteknologi har nådd et bredt spekter av bransjer, som film- og TV-industrien, helseindustrien og militærindustrien, i tillegg til generell gamifisering som finnes i mange produkter og tjenester.
Nå er tiden inne for å bli en del av denne spennende og voksende bransjen, hvor du kan kombinere nyskapende teknologi med kreativitet.
Bachelorprogrammet gir deg en bred oversikt over fremtidige karrieremuligheter. Du vil lære å designe brukervennlige grensesnitt og interaksjoner for digitale spill, lage 3D-assets og kode for spill og filmer, samt arbeide med karakterdesign og spillverdener.
Narrativ design og hvordan du utvikler et konsept fra idé til ferdig produkt er et sentralt fokus i graden. Gjennom å kombinere tradisjonelle designferdigheter og kreative prosesser med fremtidsrettet teknologi, legger vi vekt på å fremme din kreative evne og utvikle spesialiserte ferdigheter.
Porgramstruktur
I løpet av det første studieåret vil du utforske den teoretiske grunnlaget for visuell kultur, lære viktige egenskaper ved spilling, interaksjonsmekanikk, kommunikasjonsevner og tilegne deg ny programvarekunnskap.
Det andre året fokuserer mer inngående på metodene og prosedyrene som brukes for å lage miljøassets og utforske koding og fysikkinteraksjoner for spill..
Det tredje året er sentrert rundt et endelig prosjekt designet av studenten selv, og støtter personlige forskningsprosjekter, brukergrensesnitt og interaksjonsdesign. Hovedmålet er å forberede studenten for å komme inn i spillindustrien, ved å produsere en sterk portefølje som brukes i jobbsøknader, og for å fremme entreprenørskap.
Year 1: 60 ECTS
- Problem Based Learning and Research Methodologies (5 ECTS)
- Form and Context (10 ECTS)
- Game Assets 1 (10 ECTS)
- Narrative (10 ECTS)
- Game Play (10 ECTS)
- Level Design (5 ECTS)
- Studio 1 (10 ECTS)
Year 2: 60 ECTS
- Editing (5 ECTS)
- Game Assets 2 (10 ECTS)
- Conceptualisation (10 ECTS)
- Technical Direction (5 ECTS)
- Ludic Studies (10 ECTS)
- Game Assets 3 (10 ECTS)
- Studio 2 (10 ECTS)
Year 3: 60 ECTS
- Design for Interactivity (10 ECTS)
- Procedural Animation (10 ECTS)
- Industry Studies (5 ECTS)
- Bachelor Project (35 ECTS)
Ettersom undervisningsspråket for studiet er engelsk, er læringsutbyttebeskrivelsene her gjengitt på engelsk.
Knowledge:
- Knowledge of important topics, theories, issues, processes, tools and methods within the fields of Interactive Media and Games
- Demonstrate familiarity with current research and development work in the general Interactive Media field and in Games in particular
- Knowledge of the key principles, theories, tools and techniques in the area of Interactive Media (Games), ability to evaluate these tools and techniques, and to apply them in a variety of situations
- Demonstrate ability to update his/her knowledge in the area of Interactive Media (Games), both through academic study and professional development
- Knowledge of the history, traditions, and distinctive character of Interactive Media (Games) and its place in, and potential impact on society
- Understand social, psychological and ethical issues relating to Interactive Media (Games) and presenting the results to stakeholders
- Knowledge of applying Interactive Media principles, tools and techniques within complex scientific and industrial fields
Skills:
- Demonstrate the ability to apply academic knowledge and relevant results of research and development work to practical and theoretical Interactive Media (Games), and make well-founded, informed and justified decisions and choices
- Demonstrate ability to reflect upon own academic practice and professional development, identify areas for improvement, and to adapt to future tools, techniques and technology
- Demonstrate ability to find, evaluate and refer to information and scholarly subject matter and present it in a manner that sheds light on the problem
- Demonstrate ability to appropriately and effectively create and develop Interactive Media and Games projects in an appropriate multimedia format for each particular challenge
- Demonstrate ability to select and use the primary tools and techniques to create and develop appropriate and professional work in the field of expertise
- To critically select and apply a range of analytical and methodological problem solving techniques, based on research, and to be able to interpret the solutions and present results appropriately
- The ability to identify appropriate stakeholders and communicate, network and collaborate with these stakeholders at an appropriate level
General Competence:
- Identify and appropriately act on complex ethical issues arising within academic and professional practice within the specialist field of Interactive Media (Games)
- Plan, execute and manage a variety of assignments and projects over time, alone or as part of a group, to successful conclusion and in accordance with ethical requirements and principles
- Communicate effectively using appropriate forms of communication electronically, orally and written, being able to present problems, solutions, theories and academic arguments in a professional manner
- Communicate and exchange opinions, ideas and other subject matters such as theories, problems and solutions, with others with background and/or experience in Interactive Media (Games), through the selection and application of appropriate methods of communication, thereby contributing to the development of good practice within the community of practice
- Demonstrate the ability for self-reflection as part of a lifelong learning strategy
- Familiarity with current and new thinking and trends within the field of Interactive Media (Games), and innovations in the field
Required Equipment:
- A reliable internet connection.
- Headphones or headset – with a microphone.
- PC/Laptop with the following specifications:
- Microsoft® Windows® 10 or 11.
- CPU: 64-bit Intel® or AMD® multi-core processor with SSE4.2 instruction set.
- GPU: Geforce RTX / GTX, or Radeon Pro W (Minimum Nvidia Geforce GTX 970 or Radeon FirePro).
- RAM: 32 GB RAM (Minimum 16 GB).
- Storage: 500 GB (SSD/NVMe is highly recommended)
Recommended Equipment:
- A Wacom Drawing Tablet
- 2 monitors, or 1 ultrawide screen
- 1 additional storage drive (Minimum 1 TB is recommended)
- Webcam
Required Software:
As a student you will be provided student licences, until then you should explore the software.
Some software and tutorials may require access to a Windows operating system (either as a host or as a virtual machine) to function optimally.
Jobbmuligheter
Etter studiet vil du ha bred kompetanse i interaktive underholdningssystemer og motion graphics. Du vil være egnet for arbeid innen interaktiv skripting, spilldesign, spillutvikling, illustrasjon, spilltesting, spillanmelding, spillproduksjon, 2D- og 3D-undervisning, visuell undervisning, nettbasert læring, og multimediedesign.
Studiet gir kompetanse til å jobbe i spill- og animasjonsbransjen, men også til å skape eget foretak, eller utarbeide en forretningsstrategi for et spill- eller animasjonsselskap.
Videre studier
Etter denne utdanningen er du klar for å gå rett i jobb. Ønsker du likevel å studere videre kan du søke høyere utdanninger relatert til kunst- og designstudier som inneholder spill- og animasjonsemner på master- og doktorgradsnivå, på diverse universiteter og høyskoler i Norge og i utlandet.
Se opptak av livestream
Vi anbefaler å se nyeste livestream om Interaktive Medier - Spill og Animasjon, presentert av Joshua Griffin 10. mars 2023.
Hvorfor studere Interaktive medier - Spill?
Niklas Frogner gir deg svaret på 77 sekunder.