Jørgen Magnussen (26) jobber i reklamebyrået mr.h, selskapet bak Visit Norway-kampanjen #SheepWithAView.

Fire år har gått siden Jørgen ble uteksaminert fra grafisk design på Noroff i Oslo. Siden den gang har han studert til bachelor i Creative Advertising på Deakin University i Australia, og master ved Falmouth University i England.

Nå jobber han i reklamebyrået mr.h i London, selskapet bak den visuelt slående Visit Norway-kampanjen #SheepWithAView.

– Hvordan fikk du jobben som art director i mr.h?

– Jeg og min kreative partner tok med porteføljen vår til London og møtte en del byråer som gav oss tips og tilbakemeldinger. Etterhvert var vi heldige å ble tilbudt en creative placement som endte i at jeg ble ansatt i mr.h, sier Jørgen.

I et lite byrå er man innblandet i det aller meste, noe som gjør hverdagen variert.Jørgen Magnussen

– Kan du fortelle litt om reklamebyrået?

– Vi produserer design og konsept for reklamekampanjer. Det hender ofte at vi lager nettsider, kampanjesider, print- og emballasjedesign i forbindelse med kampanjene.

– Byrået er ganske lite, med ti mennesker totalt. Vi bruker freelancere ganske ofte, så du skal ikke se bort ifra at vi blir flere ansatte om ikke lenge.

mr.h jobber blant annet med Visit Norway, Omega, Canary Islands, Sense Lifestyle Supplements og Skistar.

Savner norsk livsstil

– Hva synes du om å jobbe i London?

– London er en veldig stor by og reklamebyråene er veldig store. Det skjer alltid noe, og det er mange kreative miljøer man kan oppsøke. Det er veldig spennende å jobbe her. Samtidig savner jeg litt den livsstilen vi har i Norge, spesielt marka og god plass, sier 26-åringen.

Jeg har mange gode minner fra Noroff.Jørgen Magnussen

– Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– En vanlig arbeidsdag handler ofte om å utvikle idéer for klientene vi jobber med. Disse presenterer vi til vår kreative leder. Andre dager jobber jeg med grafisk design og mock-ups som skal presenteres til klientene. Noen dager er jeg heldig å komme meg ut av kontoret, som da vi filmet #SheepWithAView i Norge, eller på seminar hos Google.

– I et lite byrå er man innblandet i det aller meste, noe som gjør hverdagen variert.

– Hvordan har det vært å arbeide med kampanjen #SheepWithAView?

– Det var en veldig morsom og lærerik prosess. Kampanjen omfattet mange forskjellige plattformer, medier og mange dyktige mennesker. Det å følge en kampanje fra en skisse på et papir, til og bli så omfattende, var veldig givende.

Sauene gikk lei

– Hva var din rolle i kampanjen?

– Jeg jobbet med kampanjen fra begynnelsen som kreatør og art director. Videre var jeg med som en del av det kreative teamet. Det er innebar alt fra å jobbe sammen Film In Norway under produksjonen i Norge, til å lage Instagram og Facebook posts her i London.

Sørg alltid for å ha en god idé og strategi i bunn.Jørgen Magnussen

– Hvilke utfordringer har dere møtt på under produksjonen?

– Vi trodde at været ville bli en utfordring, men sola fulgte oss over hele Norge. I Nord-Norge slet vi etterhvert med å jobbe med sauene. De ville rett og slett ikke mer, og da ønsket vi ikke å tvinge dem. Sauene var godt passet på under hele produksjonen.

– Tid var også en utfordning, men det er det nesten alltid uansett hva du jobber med, sier han.

– Hvordan er kampanjen blitt mottatt?

– Kampanjen har fått mange gode tilbakemeldinger, kommentarer og delinger i sosiale medier. Visit Norway har også fått oppmerksomhet. Det er gøy når positive tilbakemeldinger kommer fra uventet hold. Byrået vårt fikk også positiv dekning, og det kan gi oss et forsprang i fremtidige pitcher.

Kampanjen har så langt fått på 8,5 millioner visninger på Facebook.

– Viktig å være fleksibel

– Hvorfor valgte du å studere på Noroff?

– Jeg valgte først og fremst Noroff etter å ha besøkt campus i Oslo, og for muligheten til å studere videre i Australia. Jeg ønsket en annen bakgrunn enn å bare studere i Norge, og forhåpentligvis få erfaring fra reklamebransjen i utlandet.

– Jeg fikk et veldig positivt inntrykk på opptaksintervjuet. Min bror, Andreas, studerte også ved Noroff på 3D design og animasjon og 3D filmproduksjon. Han jobber nå i Oxivisuals.

– Hva er ditt beste minne fra studietiden?

– Jeg har mange gode minner fra Noroff. Mange av dem er minner fra klasserommet, men også fra mange hyggelige fester og byturer med medstudenter. Mest konkret husker jeg hvor gøy det var å jobbe med Diamond Awards sammen med min bror Andreas, Aage Alexander Foss og daværende president av Noroff Studentforening, Kristin Varegg Eide.

Følg med på teknologien, for den forandrer seg fort.Jørgen Magnussen

– Hvilke råd vil du gi til unge designere?

– Prøv å jobbe etter så realistiske briefer som mulig. Del alltid arbeidet ditt med andre og få tilbakemeldinger. Sørg alltid for å ha en god idé og strategi i bunn.

– Det er også viktig å være fleksibel. Print har ikke dødd ut ennå, men lær deg blant annet HTML5 og After Effects. Følg med på teknologien, for den forandrer seg fort. Se bare på VR. Hold deg oppdatert på kommunikasjonsløsninger fra Facebook, Instagram og Snapchat, og demonstrer at du kan jobbe med disse mediene. Jeg ser at slike designere er de man har mest bruk for.

Les mer om kampanjen #SheepWithAVeiw på mr.h sine hjemmesider. Kampanjen er også omtalt i Lonely Planet og National Geographic.

Vi ønsker Jørgen fortsatt lykke til i London.


Relaterte studier

Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top