Blå Kors-kampanjen har ført til at flere unge oppsøker hjelp. Tidligere grafisk design-studenter Therese og Per Gunnar har vært viktige bidragsytere. 

Therese Karlsen har tidligere studert grafisk designNoroff Kristiansand. Hun er i dag ansatt som kreatør i reklamebyrået S & B-N i Kristiansand.

Under prisutdelingen Sabla Bra, en regional reklame- og designkonkurranse på Sørlandet, ble S & B-N mestvinnende reklamebyrå i sør, med Grand Prix-prisen, fem gull, fire sølv og fire bronse. Med seg hjem fikk Therese også sølv og bronse i studentkategorien.

Å få en nominasjon eller å vinne en pris under Sabla Bra er veldig stort. Therese Karlsen

Kampanjen reklamebyrået vant Grand Prix for, er kampanjen www.snakkommobbing.no

– Å få en nominasjon eller å vinne en pris under Sabla Bra er veldig stort og absolutt en fin plattform å få vist seg fram på, sier Therese Karsen (22). 

Les også: Therese fikk designerjobb før studieslutt

Christian Bråthen-Nordland, partner og kreativ leder/rådgiver i S & B-N, forteller at prisene er en god klapp på skulderen.

Det å få anerkjennelsen gir byrået god energi og inspirasjon. Vi er mestvinnende byrå for andre år på rad og vi ønsker å beholde denne posisjonen i årene som kommer. Slike konkurranser er en viktig driver internt for oss i bransjen, for at vi stadig skal utfordre oss selv, faget og kundene vi jobber for.

Mangedoblet antall chat-henvendelser

S & B-N ønsket å lage en kampanje som fokuserte på den største utfordringen de som blir utsatt for mobbing opplever - å tørre å si i fra til noen. Å bli stemplet som sladrehank eller snitch, er en av hovedgrunnene til at flere av dagens unge ikke tør å dele eller søke hjelp. 

For å få oppmerksomhet hos målgruppen laget S & B-N en kortfilm om «Tara», som opplever mobbing daglig, og hvordan dette sluker henne og tankene hennes. Filmen er publisert på snakkommobbing.no

Filmplakater for "Snitcher du, dør du" ble hengt opp på busser i Norges største byer, mens ulike trailere for filmen ble kjørt på Snapchat, YouTube, Instagram og i Messenger etter skoletid.

Det å tørre å spisse både i kanal og budskap er en viktig faktor i dagens mediemix. Christian Bråthen-Nordland

Vi har enorm respekt for jobben Blå Kors gjør og enda større respekt for alle de unge som utsettes for mobbing. Med dette som grunnlag la vi enormt mye av oss selv, både personlig og faglig, i denne jobben. Veien som ble valgt som endelig løsning for kampanjen er utradisjonell, men sterk. Det å tørre å spisse både i kanal og budskap er en viktig faktor i dagens mediemix, sier Christian.

Therese har klare tanker om hvorfor kampanjen har fungert.

Strategien om å lage en kortfilm som kun er tilgjengelig på den ene nettsiden og som kun ble promotert taktisk mot målgruppen som filmtrailere på SoMe er enkel, men genial. Vi i S & B-N jobbet også hardt for at dette skulle bli en kampanje som tok målgruppen seriøst, derfor ble hele filmproduksjonen, fra casting til manus, lagt opp som en nasjonal norsk spillefilm standard.


Viktig og aktuell kampanje

Per Gunnar Økland, kreativ leder i Philm, har vært med å visualisere det Christian og Therese satte sammen som kreativt team. Per Gunnar er tidligere student på grafisk design hos Noroff Nettstudier.

Jobben for S & B-N og Blå Kors var et spennende prosjekt å være med på. Siden denne jobben hadde to dager med opptak og ganske mange papirsider med ulike scener og lokasjoner, handlet det om å få det så fint jeg kunne med 90 prosent naturlig lys og skyte mest mulig film. Det føles alltid fint å kunne være med på noe så viktig og aktuelt.

Hvilken nytte har du av studiet i jobben du har nå?

Studiet gav meg en større forståelse for hvordan kreatører, designere og art-directorer tenker og jobber. Per Gunnar Økland

Studiet gav meg en større forståelse for hvordan kreatører, designere og art-directorer tenker og jobber. Det gjør at jeg har et helhetsperspektiv over min rolle, og hvordan mitt arbeid bidrar til å få brikkene til å falle på plass, forteller han.


Ingen A4 hverdag

Vi spør Christian, som selv har 20 års erfaring i bransjen, hva som kreves av en god grafisk designer.

For meg er grafisk design så mye mer enn form og farge. Det du lager skal skape reaksjoner. Det må være mål og mening i løsningene du klekker ut. På et eller annet tidspunkt må du også være en selger. Med det mener jeg at du må være god til å presentere – vinne hodet og hjertet, og skape en god magefølelse hos andre, sier han engasjert.

Therese, som jobber som kreatør, forteller at ingen dager er like.

Du får møte masse nye flotte mennesker og det gir veldig mye tilbake. Det kan være stressende i perioder, men da er det alltid deilig med mestringsfølelsen man får etter å ha levert fra seg arbeidet.

For meg er grafisk design så mye mer enn form og farge. Det du lager skal skape reaksjoner. Christian Bråthen-Nordland

Hvordan var det å studere grafisk design?

Jeg trivdes veldig godt mine to år på Noroff Kristiansand. Vi hadde et hyggelig og intimt klassemiljø, med en helt fantastisk lærer. Vi fikk alltid god individuell oppfølging på alt vi gjorde, for å kunne utvikle oss enda mer. Personlig har jeg fått mye igjen for de to årene og sitter igjen med mange gode støttespillere, sier 22-åringen.

Til dem som vurderer å studere, sier hun:

Kjør på! Det er ingenting som stopper deg. Om du føler at dette er noe som vekker interessen din, så ville jeg undersøkt litt mer og så kastet meg inn i det. Det er verdt det!

Hold deg oppdatert

Gjør som hundrevis av andre studenter og motta nyttige råd om hva du bør tenke på når du skal velge din utdanning.

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Du kan når som helst melde deg av. Les mer i vår personvernerklæring.


Relaterte studier

Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt med visuell kommunikasjon. Bli grafisk designer og jobb fremtidsrettet med strategisk design, illustrasjon, foto, webdesign og animasjon.

  Nettstudier
  Oslo, Stavanger
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Frontend-utvikling utdanning i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand
 

Frontend-utvikling

Frontend-utvikling er teknologiutdanningen hvor visuell utforming møter koding, web- og UX-design. Det store behovet for frontend-utviklere nærmest garanterer jobb etter studiene.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, søkemotoroptimalisering, personvern og analyse. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top