–  Det har vært en skikkelig læringsprosess, sier Ole-Kristian og Andreas. Nylig vant de prisen «Beste game-concept» under Norwegian Game Awards.

Siden august i fjor har Ole-Kristian Johannesson (23) og Andreas Nordbø (25) utviklet sitt eget spill - Beak & Plunder.

–  Spillet vårt handler om en robot-fugl som heter Beak og en katt som heter Plunder. Beak kommer fra fremtiden for å få hjelp av Plunder for å redde fremtiden og fortiden, fra å bli ødelagt av The Evil Scientist. Først må de finne Time Crystals, for å få tilgang til en portal som gjør at de kan reise dit The Evil Scientist gjemmer seg, forteller Ole-Kristian engasjert.

De to studerer bachelorgraden interaktive medier – spill Noroff Nettstudier. Studiet er også tilgjengelig på Noroff Kristiansand, og lærer studentene å utvikle et konsept, fra innledende design til ferdig produkt.

 

Se gameplay-traileren av Beak & Plunder her:


Fikk med seg pris fra Norwegian Game Awards

–  Vi startet en idéutviklingsprosess hvor vi laget mindre pitcher. Vi planla tidlig at vi ville lage et spill i sjangeren action-platformer. Etter hvert dukket ideene for Beak & Plunder-spillet vårt opp, forteller Andreas.

Ole-Kristian har stått for det visuelle, mens Andreas har gjort programmeringsbiten.

–  Da konkurransen Norwegian Game Awards kom inn i bildet ble prosjektet plutselig veldig seriøst og vi jobbet hardere enn noen gang.

Vi ble veldig overrasket da vi hørte navnet på spillet vårt ble ropt opp. Ole-Kristian Johannesson

Norwegian Game Awards er Norges største spillutviklings-konkurranse for studenter. De to Noroff-studentene var med spillet sitt nominert for «Best game-concept» og «Game of the Year». Det var omtrent 45 spill med i konkurransen.

–  Vi ble veldig overrasket da vi hørte navnet på spillet vårt ble ropt opp. Vi var nervøse og det var skummelt å gå opp å ta imot prisen, men veldig verdt det, sier Ole-Kristian.

–  Det er utrolig å tenke på at spillet vårt også var ett av fire som ble nominert for hovedprisen «Game of the Year». Det var mange imponerende spill som vi synes hadde et svært høyt nivå.

Artikkelen fortsetter under bildet...

Gode tilbakemeldinger: - Vi er veldig fornøyde med prisen "Best game-concept" og ikke minst tilbakemeldingene vi har fått, sier Andreas. Foto: Privat 


Unreal Engine 4 som spillmotor

Arbeidet med Beak & Plunder startet da guttene fikk bacheloroppgaven i studiet interaktive medier – spill i august i fjor.

–  Vi har brukt en hel del forskjellig programvare som brukes i spillindustrien, og har lært masse om hvordan de brukes under en utviklingsprosess, sier Andreas.

Spillmotoren de har brukt er Unreal Engine 4.

–  Det er en robust programvare, med mange forskjellige funksjoner. Vi har brukt Blueprints, som er en visuell form for programmering. Under utviklingen har vi også laget videoer som har blitt postet på YouTube, som viser fremgangen i prosjektet.

Lærerne er dyktige i faget sitt, hjelper å planlegge prosjektene, og kommer med gode tips og tilbakemeldinger. Andreas Nordbø

–  Det har vært en læringsprosess å utvikle Beak & Plunder. Det kan ofte dukke opp bugs og problemer som må fikses og det kreves en del spilltesting, så eksterne tilbakemeldinger er gull verdt, sier Ole-Kristian.

Tilbakemeldingene fra faglærerne har dermed vært kjærkomne.

–  Lærerne er dyktige i faget sitt, hjelper å planlegge prosjektene og kommer med gode tips og tilbakemeldinger. I tillegg har de svart raskt på spørsmål, selv utenom skoletiden.

–  For oss har dette vært et lidenskapsprosjekt og vi har hatt god motivasjon gjennom hele utviklingen. Noroff har gitt oss mulighet til å utvikle et produkt vi brenner for og latt oss utfolde oss i de feltene vi ønsker. Dette er noe vi vil ta med oss videre, forhåpentligvis inn i spillbransjen, sier Andreas.

Mitt første spill var en veldig enkel labyrint

–  Vi har begge hatt interesse for spill så lenge vi kan huske, spesielt MMO-sjangeren. Jeg har alltid kost meg med å spille, men egentlig aldri tenkt helt over hvordan de ble laget. Etter at jeg først fikk smaken på 3D under videregående har jeg ikke klart å stoppe, og vil bare lære meg mer om 3D design og spilldesign, sier  sier Ole-Kristian.

Også for Andreas begynte interessen for spill allerede fra han var liten.

–  Jeg fikk meg Nintendo Gameboy Color og Playstation 1 tidlig, og interessen startet allerede da. Med tiden har interessen og nysgjerrigheten rundt spill bare økt. Jeg begynte etter hvert å programmere spill i flash og leste meg opp på ulike programmeringsspråk - mitt første spill var en veldig enkle labyrint. Deretter fortsatte jeg med å utvikle flere prototyper av småspill, det gikk for det meste i 2D.

Før han startet på bachelorgraden i interaktive medier gikk Andreas 3D design og animasjon

 Jeg begynte å gå mer mot 3D utvikling, Unreal Engine av Epic Games. Gjennom studiene har jeg lært enormt mye og bygger fortsatt opp ferdighetene mine, sier Andreas.


Hele klassen har en felles interesse for spill og animasjon

Til sommeren fullfører de to bachelorgraden interaktive medier – spillNoroff Nettstudier.

Det er mange kjekke oppgaver, og man har stor frihet til å velge selv hva vi vil fokusere på. Ole-Kristian Johannesson

–  Det er mange kjekke oppgaver og man har stor frihet til å velge selv hva vi vil fokusere på, så lenge det holder seg innenfor rammebeskrivelsene for oppgaven.

–  Blir man kjent med medstudenter, selv om man studerer på nett?

–  Ja, absolutt. Hele klassen har en felles interesse for spill og animasjon, noe som gjør det enkelt å holde en samtale gående. Det er også åpent for å komme med forslag til hverandres prosjekter når vi viser frem arbeidet vi har gjort.

Etter at studiene er fullført vil de to gjerne jobbe videre med spillet sitt, Beak & Plunder.

–  Vi vil legge det ut på Nintendo Switch, der tror vi det kan passe bra. Vi har også mange andre ideer til spill som vi vil jobbe mer med når vi er ferdige hos Noroff, sier Andreas.

–  Vi anbefaler andre som er interesserte å søke en bachelorgrad i interaktive medier. Det har vært en god opplevelse å studere hos Noroff – lærerne er dyktige og det har vært god oppføling. Gjennom studiet vil du garantert treffe andre studenter med samme interesse, avslutter Ole-Kristian. 


Relaterte studier

Bachelor i Interaktive medier, spill, utdanning på høyskole

Bachelor in Interactive Media - Games

Utdanningen vil gi deg varierte ferdigheter innen spilldesign og den kunnskapen som trengs for å lykkes i bransjen. Du vil få muligheten til å bygge opp en portefølje som vil gi deg innpass i en spennende bransje i stadig utvikling.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor in Interactive Media - Animation

Studieprogrammet gir deg ferdigheter i å designe og animere 3D-karakterer. Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer, noe som åpner opp for et bredt spekter av spennende karrieremuligheter.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
     
Top