I stedet for å fokusere på en del av jobben ble jeg lært hele prosessen hos Noroff, fra pre- til post-produksjon, sier hun. 

Nylig ble Ina Stokland ansatt som junior animator hos Coatsink, selskapet som utvikler, finansierer og publiserer indie-spill. Hun er nesten ferdig med å utvikle et nytt VR puzzle game, Shadow Point.

Spillet er laget for Oculus Quest og Rift, av Coatsink. Man spiller som karakteren Alex, som har kommet til observatoriet Shadow Point, for å lete etter den forsvunnede jenta Lorna McCabe. Her finner han journalen til professor Edgar Mansfield, som guider deg gjennom spillet med Sir Patrick Stewart som Manfield´s voice actor. Gjennom spillet møter du forskjellige typer oppgaver med skygger og lys, speil og tyngdekraft, sier Ina Stokland stolt (25).

Hun har studert 3D design og animasjon og 3D filmproduksjon hos Noroff. Etter dette dro hun på utveksling til Teesside University i England, og har foreløpig ikke tenkt på å flytte hjem igjen.

Se game-traileren her:

 Alt startet veldig basic

I stedet for å fokusere på en del av jobben ble jeg lært hele prosessen. Ina Stokland

Jeg kom inn på studiet uten noe forkunnskap i 3D og ble lært alt gjennom Noroff (Takk, Kevin og Bjørn!). Alt startet veldig basic, med gjennomgang av 3D Software og oppbygging til forskjellige deler av filmproduksjonsprosessen, for så å sette alt sammen.

 I stedet for å fokusere på en del av jobben ble jeg lært hele prosessen hos Noroff, fra pre- til post-produksjon. Dette innebar å lage egne skisser og ideer, sette dette sammen til en 2D previs, føre videre som 3D previs, modellere alle assets, rigge, animere og til slutt rendre og sette sammen alt til en kortfilm, forteller Ina.

25-åringen sier at hun får bruk for alt hun har lært om animasjon i jobben hos Coatsink.

Jeg går enda tilbake i notater jeg skrev ned første året, for å huske alt som bør være med og hvordan gjennomføre det best mulig. Det at jeg har vært med på å lage hele kortfilmer fra start til slutt gjør meg også mer oppmerksom på hva som bør gjøres for best workflow mellom avdelinger.

Dette har til og med gjort det mulig for meg å hjelpe til med et par småoppgaver i VFX, selv om jeg primært er animatør. 


Brenner for å lage kule spill

Det er helt klart et større miljø her enn i Norge, selv om jeg ikke har erfaring fra bransjen i Norge. Jeg tror ikke det spiller noen rolle hvor du er fra eller hvilken del av industrien du tilhører – er du en del av spillbransjen er du en del av et samfunn der alle brenner for å lage kule spill og ha det gøy mens det gjøres, sier hun.

Ina forteller at hennes endelige mål er å lage cinematics for Blizzard.

Er du en del av spillbransjen er du en del av et samfunn der alle brenner for å lage kule spill og ha det gøy mens det gjøres. Ina Stokland

Om det noen gang skjer er det ikke godt å si, for nå trives jeg veldig godt i Coatsink. Jeg håper til slutt å komme hjem til Norge og se på muligheten for å sette opp mitt eget studio eller undervise på et studiested som Noroff.

– Hva vil du si til de som skal studere 3D-studier til høsten?

Jeg vil absolutt anbefale å sette seg inn i ting som anatomi og perspektiv og se litt på de 12 grunnprinsippene til animasjon. Om mulig, last ned gratisversjoner av Software, bare for å leke seg litt og bli kjent med hvordan ting fungerer.

Noroff er en kjempefin skole med flinke lærere. Du kan lære så masse om du bruker ressursene du blir tildelt. Du bestemmer selv hvor mye du vil få ut av studiet. Det er også en fantastisk tid for å møte venner du vil ha for alltid, avslutter hun.


Relaterte studier

     
Top