Skolereglement

Velg skole.

Reglementet for Nettstudier er avhengig av om nettstudiet er et fagskolestudium eller et høyskolestudium.

Bruksbetingelser

BRUKSBETINGELSER - NOROFF NETTSTEDER/TJENESTER

Vennligst les bruksbetingelsene før du registerer deg på nettstedet.

Registrering som en Bruker på nettstedet betyr at du går god for de følgende retningslinjer og bestemmelser:

Noroff kan ikke bli holdt ansvarlig for skade av noe slag.

Alle Brukere av Noroffs (Tilbyderens) nettsteder/tjenester aksepterer og påtar seg:

- å ikke viderebringe noen personlige data på nettsteder (bare bruk brukernavn).
- å ikke selge eller kjøpe noen varer og tjenester på dette nettstedet (med unntak av Tilbyderens produkter) og ikke reklamere for noe av kommersiell natur overhodet
- å ikke engasjere seg i noen form for dating på dette nettstedet
- å ikke bruke et språk eller vise bilder og tegninger som sannsynligvis vil fornærme eller virke frastøtende på andre brukere av dette nettstedet.

For bedre å kunne benytte seg av Tilbyderens gratis nettsted, kan Brukeren få et individuelt brukernavn og passord ved å registrere seg som en bruker av nettstedet. Registrering på nettstedet krever at du oppretter en brukerkonto, og fullfører registreringsprosedyren ved å legge inn oppdatert, komplett og korrekt informasjon i sine respektive felter i registreringsskjemaet. Du må velge et passord og et brukernavn. Registrerte Brukere aksepterer og påtar seg å holde brukernavn og passord strengt konfidensielt og til å ta alle rimelige forholdsregler for å unngå at brukernavn og passord blir tilgjengeliggjort overfor tredjepart. Ethvert tap av brukernavn og passord skal rapporteres til Tilbyderen omgående. Du er selv ansvarlig for å holde passord og kontoen konfidensiell. Videre er du selv ansvarlig for enhver aktivitet som utføres av brukere innlogget på din konto. Du samtykker i å orientere Noroff omgående om uautorisert bruk av din konto eller andre brudd på sikkerheten. Noroff er ikke ansvarlig for noe tap som skjer som et resultat av at noen andre bruker ditt passord eller konto, med eller uten din viten. Du kan imidlertid bli holdt ansvarlig for tap som Noroff eller andre parter lider som følge av at andre bruker din konto eller passord. Du skal aldri benytte andres konto uten tillatelse fra kontoens eier.

Innholdet på dette nettstedet, inklusive alle skript, elektroniske dataoverføringer, videoer, etc, er opphavsrettslig Tilbyderens eiendom og er kun tilgjengelig til personlig bruk. Ingenting av innholdet skal bli skrevet ut eller gjort tilgjengelig for tredjepart, verken for kommersielle formål eller ikke-kommersielle formål.

Noroff krever ikke eierskap til materialet du leverer til Noroff (inkludert tilbakemeldinger og forslag) eller legger inn på, laster opp til, lagrer på eller sender til noen Tjeneste eller tilknyttede tjenester slik at det blir tilgjengelig for publikum eller medlemmer av en offentlig eller privat gruppe ("Bidrag"). Ved å legge inn, laste opp, lagre, levere eller sende inn ("Legge inn") ditt Bidrag gir du imidlertid Noroff, dets tilknyttede selskaper og andre berørte lisensinnehavere (inkludert tredjeparter som eier produkter, teknologier og tjenester som bruker eller samvirker med en del av en Noroff-programvare eller -tjeneste som omfatter Bidraget) retten til vederlagsfritt å bruke, dele og kommersialisere ditt Bidrag på en hvilken som helst måte og til et hvilket som helst formål. Du skal ikke gi noe Bidrag som er underlagt en lisens som krever at Noroff lisensierer sin programvare eller dokumentasjon til tredjeparter fordi vi inkluderer ditt Bidrag i dem.

Noroff er ikke forpliktet til å legge inn eller bruke noe Bidrag du måtte levere, og Noroff kan fjerne ethvert Bidrag når som helst, etter eget skjønn.

Ved å Legge inn et Bidrag garanterer og erklærer du at du eier eller på annen måte kontrollerer alle rettighetene til ditt Bidrag som beskrevet i disse Vilkårene, inkludert, men ikke begrenset til, alle rettighetene du trenger for å Legge inn Bidraget.

I tillegg til garantien og erklæringen som er beskrevet ovenfor, garanterer og erklærer du ved å Legge inn et Bidrag som inkluderer bilder, fotografier, animasjoner eller på annen måte er helt eller delvis grafisk ("Bilder"), at (a) du eier opphavsretten til slike Bilder, eller at eieren av opphavsretten til Bildene har gitt deg tillatelse til å bruke Bildene eller innhold og/eller bilder som omfattes av Bildene, til ditt bruk og ditt formål og på annen måte i samsvar med disse Vilkårene, (b) du har de nødvendige rettighetene til å tildele lisensene og underlisensene som beskrives i disse Vilkårene, og (c) at alle personene som er avbildet på slike Bilder, om noen, har samtykket til at Bildene brukes som beskrevet i disse Vilkårene, inkludert, for eksempel, at Bildene distribueres, vises offentlig og reproduseres. Ved å Legge inn Bilder gir du (a) alle medlemmer av din private gruppe (gjelder Bilder som er tilgjengelige for medlemmer av slike private grupper) og/eller (b) publikum (gjelder Bilder som er tilgjengelige gjennom Tjenestene eller Nettsteder, ikke en privat gruppe) tillatelse til å bruke dine Bilder i samsvar med disse Vilkårene i forbindelse med bruk av alle Tjenestene eller Nettsteder (inkludert, for eksempel, å skrive ut eller gi gaver som inkluderer slike Bilder), inkludert, men ikke begrenset til, en ikke-eksklusiv, verdensomfattende, royalty-fri lisens til å: kopiere, distribuere, overføre, vise offentlig, fremføre offentlig, reprodusere, redigere, oversette og formatere på nytt dine Bilder uten at ditt navn er tilknyttet Bildene, og retten til å viderelisensiere slike rettigheter til enhver leverandør av Tjenestene. Lisensene som tildeles for Bilder i henhold til de foregående setningene, opphører når du fjerner slike Bilder fullstendig fra Tjenestene eller Nettstedet, forutsatt at opphøret ikke skal påvirke noen lisenser som tildeles i forbindelse med slike Bilder før du fjerner Bildene fullstendig. Det vil ikke bli utbetalt vederlag i forbindelse med bruken av dine Bilder.


NOROFF OG/ELLER DERES RESPEKTIVE LEVERANDØRER GIR INGEN UTTALELSER OM EGNETHETEN TIL INFORMASJONEN I WEBINNHOLDET SOM ER TILGJENGELIG PÅ DETTE WEBOMRÅDET, OG BESLEKTET GRAFIKK SOM PUBLISERES SOM EN DEL AV TJENESTENE, TIL NOE FORMÅL. ALT SLIKT WEBINNHOLD OG BESLEKTET GRAFIKK TILBYS "SLIK DET ER" UTEN GARANTIER AV NOE SLAG. NOROFF OG/ELLER DERES RESPEKTIVE LEVERANDØRER FRASKRIVER SEG HERVED ALLE GARANTIER OG BETINGELSER MED HENSYN TIL DENNE INFORMASJONEN, INKLUDERT ALLE GARANTIER OM OG BETINGELSER FOR SALGBARHET, ENTEN DE ER UTTRYKTE, UNDERFORSTÅTTE ELLER LOVFESTEDE, EGNETHET TIL ET BESTEMT FORMÅL, EIENDOMSRETT OG IKKE-KRENKELSE AV TREDJEPARTS RETTIGHETER. UNDER INGEN OMSTENDIGHETER SKAL NOROFF OG/ELLER DERES RESPEKTIVE LEVERANDØRER VÆRE ANSVARLIGE FOR EVENTUELLE SPESIELLE SKADER, INDIREKTE SKADER ELLER FØLGESKADER ELLER NOEN SOM HELST SKADER SOM OPPSTÅR SOM FØLGE AV TAP AV BRUK, DATA ELLER FORTJENESTE, ENTEN DET ER I EN KONTRAKTSHANDLING ELLER SOM FØLGE AV UAKTSOMHET ELLER EN ANNEN SKADEVOLDENDE HANDLING, SOM INNTREFFER PÅ GRUNN AV ELLER I FORBINDELSE MED BRUK AV ELLER YTELSEN TIL INFORMASJON SOM ER TILGJENGELIG FRA TJENESTENE.

WEBINNHOLDET OG BESLEKTET GRAFIKK SOM PUBLISERES VIA TJENESTENE, KAN INNEHOLDE TEKNISKE UNØYAKTIGHETER ELLER TYPOGRAFISKE FEIL. DENNE INFORMASJONEN ENDRES PERIODISK. NOROFF OG/ELLER DERES RESPEKTIVE LEVERANDØRER KAN NÅR SOM HELST FORBEDRE OG/ELLER ENDRE PRODUKTET/PRODUKTENE OG/ELLER PROGRAMMET/PROGRAMMENE SOM BESKRIVES HER.


Du samtykker i at Noroff ikke er ansvarlig eller har erstatningsansvar for sletting eller manglende lagring av innhold som opprettholdes eller legges inn av eller via tjenesten. Du erkjenner at Noroff ikke har angitt noen fast øvre grense for hvor mye lagringsplass som kan brukes. Noroff forbeholder seg imidlertid retten til etter eget skjønn å definere grenser når som helst, med eller uten varsel.

Servicekontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

AVSLUTNING/TILGANGSKONTROLL
Ethvert brudd på punktene i disse BETINGELSENE kan resultere i inndragning av Brukerens brukernavn og passord. Noroff reserverer seg retten til, etter eget forgodtbefinnende, å avslutte din tilgang til noen eller alle Noroffs nettsteder/tjenester og relaterte tjenester eller en del av dem når som helst, uten å gi beskjed. Hvis din konto avsluttes pga brudd på BETINGELSENE vil du ikke ha krav på eventuell tilbakebetaling av medlems-/studentavgifter. Noroff kan også avslutte eller sperre din tilgang til Noroff Nettsteder/Tjenester pga inaktivitet, hvilket er definert som at du ikke har logget inn på en tjeneste på en lengre tid, definert av Noroff. Noroff anser 6 måneder som lengre tid. Ved avslutning av Noroff Nettstedet/Tjenesten, opphører din rett til å benytte Noroff Nettstedet/Tjenesten umiddelbart. Noroff har ingen plikt til å beholde noe innhold eller til å sende videre uleste eller usendte meldinger til deg eller andre tredjeparter.

Alle rettigheter som ikke er nevnt her er med dette reservert.


Retningslinjer for personvern

RETNINGSLINJER FOR PERSONVERN, ANSVARSBEGRENSNINGER (LIMITATION OF LIABILITY)

NOROFF NETTSTEDER/TJENESTER

Leverandøren vil ta alle rimelige forholdsregler for å sikre all personlig informasjon gitt av Brukeren. Leverandøren vil ikke selge, omsette eller dele personlig informasjon med noen tredjepart med mindre det kreves av offentlige myndigheter eller pågjeldende rettsinstans. Hvis Leverandøren ikke har brutt disse bestemmelsene, skal Leverandøren ikke holdes ansvarlig for skader av noe slag forårsaket av eller forbundet med Brukerens bruk av Leverandørens nettside, inkludert misbruk av personlig informasjon fra en tredjepart.

Uavhengig av bestemmelsene i første avsnitt, er Leverandøren berettiget til å dele personlig informasjon med tilsluttende eller ikke tilsluttede firma som bistår Leverandøren i å gjøre nettstedet tilgjengelig. Slike firma skal garantere for å holde personlig informasjon hemmelig etter bestemmelsene skrevet i første avsnitt. De følgende to avsnittene gjelder for slike firma. Leverandøren skal ikke være ansvarlig for slike formers misbruk av personlig informasjon såfremt Leverendøren har utvist rimelig grad av etterretning i valg av slike firma. Den siste setningen skal ikke gjelde for Leverandørens datterselskap.

Leverandøren skal ikke under noen omstendigheter bli holdt ansvarlig for indirekte tap eller skader, inkludert nåværende eller fremtidig tap av inntekt. Videre skal Leverendøren ikke under noen omstendigheter bli holdt ansvarlig for skader eller tap utover det som tilsvarer de direkte omkostninger som Brukeren har pådratt seg.

Brukeren kan ikke på noe vis saksøke et styremedlem, en ansatt eller representatnt for Leverandøren med mindre denne personen eller representanten personlig har forårsaket direkte skade for Brukeren ved sin adferd eller grov uaktsomhet. Bestemmelsene i avsnitt 2 og 3 over skal gjelde for krav rettet mot styremedlemmer, ansatte eller representanter, alle krav regnet sammen.

Innsamling av din Personlige Informasjon

NOROFF nettsteder/tjenester samler inn personlig identifiserende informasjon, slik som epostadresser, navn, hjem- og arbeidsadresse, telefonnummer, demografisk informasjon og informasjon som ikke er unik for deg, slik som ditt postnummer, alder, kjønn, preferanser, interesser og favoritter.

NOROFF nettsteder/tjenester forbinder ikke sensitive data, slik som din rase, religion eller politiske tilknytninger, med personlig identifiserbar informasjon. NOROFF nettsteder/tjenester tar forholdsregler for å isolere sensitive data du gir på NOROFF nettsteder/tjenester og tjenester som refererer til din rase, religion, seksuelle orientering, etniske eller politiske tilhørighet.

Ha i mente at om du legger ut personlig informasjon eller personlige sensititve data på NOROFF nettsteders/tjenesters åpne online forum, kan denne informasjonen bli samlet inn og brukt av andre. Note: NOROFF nettsteder/tjenester leser ikke din private online kommunikasjon. Alle meldinger og kommunikasjon gjennom NOROFF nettsteder/tjenester blir behandlet konfidensielt.

Det blir også informasjon om din tilkobling og programvaren på din datamaskin, som automatisk samles inn av NOROFF nettsteder/tjenester. Denne informasjonen kan inkludere: din IP-adresse, nettlesertype, domenenavn, antall besøk og hvilken side som refererende nettadresse. Denne informasjonen blir brukt av NOROFF nettstedene/tjenestene for driften av tjenesten, til å opprettholde kvalitet på tjenesten og til å skaffe generell statistikk om bruk av NOROFF nettstedene/tjenestene.

Bruk av Personlig Informasjon

NOROFF nettstedene/-tjenestene verken selger, leier ut eller lisensierer bort sine medlemslister til tredjeparter. NOROFF nettstedene/-tjenestene kan, fra tid til annen, kontakte deg på vegne av eksterne forretningspartnere om et spesialt tilbud som kan være av interesse for deg. I slike tilfeller er din unike, personlige, identifiserbare informasjon (epostadresse, adresse, telefonnummer) ikke overført til tredjepart. I tillegg kan NOROFF nettstedene/-tjenestene dele data med tiltrodde partnere som hjelper oss med statistiske analyser. Alle slike tredjeparter har forbud mot å benytte din personlige informasjon til noe annet enn å levere disse tjenestene til NOROFF nettstedene/-tjenestene, og det kreves av dem at de holder informasjonen konfidensiell.

NOROFF nettstedene/-tjenestene holder rede på hvilke sider innenfor våre nettsteder/tjenester våre brukere besøker, for å kunne avgjøre hvilke sider på nettstedene/tjenestene som er mest populære. Disse dataene blir brukt for å se hvilke interesser våre besøkende har.

 

 

Hold rede på din personlige informasjon

NOROFF nettstedene/-tjenestene tilbyr sine medlemmer valgfrihet under innsamling, bruk og deling av personlig informasjon. Du kan selv endre dine personlige innstillinger omkring bruk og deling av din personlige informasjon. Du kan velge og ikke publisere ditt fulle navn og/eller epostadresse.

I tillegg kan du vise, endre og slette din personlige informasjon fra NOROFF nettstedene/-tjenestene.

I begge overstående tilfeller vil du bli spurt om å logge inn på NOROFF nettstedet/-tjenesten, slik at NOROFF nettstedet/-tjenesten tilknyttes din konto. Denne sikkerheten forhindrer at andre kan endre og kontrollere din personlige informasjon.

Sikring av personlig informasjon

NOROFF nettstedene/-tjenestene sikrer din personlige informasjon fra uautorisert tilgang, bruk og avsløring. NOROFF nettstedene/-tjenestene sikrer personlig, identifiserbar informasjon du gir på servere i et kontrollert, sikret miljø, beskyttet fra uautorisert tilgang, bruk og avsløring.

Endringer i disse retningslinjene

Endringer i retningslinjene for NOROFF nettstedene/-tjenestene vil legges inn i dette dokumentet, og vil reflektere brukerne og NOROFFs tilbakemeldinger. Når retningslinjene for NOROFF nettstedene/-tjenestene er oppdatert, vil du se ordet "Oppdatert" ved siden av linken på forsiden av NOROFF nettstedet/-tjenesten. Hvis det er endringer av avgjørende betydning for hvordan NOROFF nettstedene/-tjenestene vil behandle personlig informasjon, vil NOROFF nettstedet/-tjenesten publisere endringene før de tas i bruk. NOROFF nettstedene/-tjenestene oppfordrer deg til å lese disse retningslinjene jevnlig for å holde deg informert om hvordan NOROFF nettstedene/-tjenestene beskytter din informasjon.

Kontaktinformasjon

NOROFF nettstedene/-tjenestene ønsker dine tilbakemeldinger på Retningslinjer for personvern. Hvis du mener at NOROFF nettstedene/-tjenestene har handlet ut over disse retningslinjene, vennligst kontakt NOROFF nettstedene/-tjenestene på telefon, epost eller vanlig post.

Du finner kontaktinformasjon på nettsiden www.noroff.no.

F.A.Q. - Ofte stilte spørsmål

Søknadsprosessen

For å søke studieplass på Noroff, sender du søknad via elektronisk søknadsskjema. Det er veldig enkelt å søke, og du kan sende søknad fra mobiltelefonen. Søker må opprette en bruker, fullføre søknaden sin, og etter hvert laste opp nødvendig dokumentasjon.

Noroff har løpende opptak. Dette betyr at søknadene behandles i den rekkefølgen de kommer inn, og følger "førstemann til mølla"-prinsippet. Det er en fordel å søke tidlig da flere av studiene fylles raskt opp.

Campusstudier og bachelorstudier på nett har løpende opptak frem til studiestart i august. Noroff Nettstudier sine fagskolestudier (deltid/heltid) har oppstart fire ganger i året: august, oktober, januar og mars, og du kan sende inn søknad til disse studiestartene gjennom hele året. Nettstudier har ikke ventelister på studier, og alle kvalifiserte søkere får tilbud om studieplass.

Du finner informasjon om søknadsbehandlingen på Søknadsportalen. Her kan du kommunisere med søknadsbehandler, laste opp vitnemål og annen dokumentasjon, redigere søknadene og endre prioritet. Du tar også imot tilbud om studieplass på denne portalen.

Normalt er det 14 dagers svarfrist på studietilbud ved Noroff. Men, det kan forekomme kortere svarfrist der vi har venteliste og når det er kort tid til studiestart. Da vil du få spesifikk beskjed om det. Det er viktig at du takker ja til studietilbudet i god tid og i hvertfall før fristen utløper, så du ikke risikerer at tilbudet ditt er blitt kansellert.

Ja, det er mulig å søke seg direkte inn på andre studieår.

Hvis du tidligere har fullført et ettårig studie hos Noroff, vil du få muligheten til å få det akkreditert og begynne rett på andre studieår på det aktuelle studiet. Men, dette avhenger av årstallet du fullførte din tidligere utdanning og om den tilsvarer dagens studieplan.

Vi kan akkreditere din utdannelse fra andre utdanningsinstitusjoner

Om du har dokumentert relevant kompetanse, kan du søke deg direkte inn på andre studieår ved et av våre studier, så fremt din tidligere utdanning har tilsvarende fagplan.

Dette er ikke alltid et alternativ i selve søknadsskjemaet, men dersom du ønsker å søke deg inn på andre år av studiet, er det likevel mulig. Etter at du har lagt inn søknad, går du inn på den igjen via Mine sider/My page og sender oss en skriftlig beskjed om at du ønsker å søke deg direkte inn på andre studieår og at du har tidligere utdanning du ønsker akkreditert.

Vi kan også akkreditere studium fra andre skoler med tilsvarende fagplan. Vi vil vurdere hver enkelt søknad fortløpende, men siste mulighet for å søke opptak til augustoppstarten samme år, er 1. mai. Til de andre oppstartene våre er fristen 2 måneder før studiestart.

Tidligere arbeid og dokumentasjon

Dokumentasjon fra tidligere studium må fremlegges i tillegg til vitnemål fra videregående skole. Vi vil også kunne be deg om å medbringe portfolio/showreel for fremvisning og som tilleggsdokumentasjon.

Økonomi og Lånekassen

For å søke til Lånekassen må du først ha akseptert ditt studietilbud. Du må søke om støtte for hvert skoleår selv om du søker på et flerårig studieløp. Lånekassen gir støtte per skoleår, og oppdaterer sine satser årlig. De åpner opp for søknader til nytt skoleår i begynnelsen av mai hvert år. Når du kan søke til Lånekassen avhenger av hvilken studiestart du har valgt.

Høst

Dersom du skal starte til høsten (august eller oktober), kan du tidligst søke om støtte fra begynnelsen av mai. Søknadsfrist for høstsemesteret er 15.november. Til info kan du søke om støtte for hele året, både høst- og vårsemester.

Vår

Dersom du skal starte til våren (januar eller mars), kan du søke om støtte så snart du har fått studieplass. Søknadsfrist for vårsemesteret er 15. mars. Du skal kun legge inn søknad for vårsemesteret, og må søke om ny støtte fra begynnelsen av mai, dersom du skal ha videre støtte for høstsemesteret/neste skoleår.

Første utbetaling fra Lånekassen skjer etter studiestart.

Følgende vilkår må være oppfylt før utbetaling skjer:

  • Takke ja til studieplass
  • Signere avtale om støtte med Lånekassen
  • Registrere gyldig kontonummer å utbetale støtten til
  • Registrere deg for semesteret i Studentweb

På «Dine sider» hos Lånekassen kan du se om vilkårene er oppfylt eller ikke, samt fremtidige utbetalingsdatoer.

Nei, man må fysisk møte opp eller logge inn (nettstudenter) ved studiestart før man kan få utbetalt støtte fra Lånekassen.

Faktura sendes ut på følgende datoer: 31. august, 31. oktober, 31. januar og 31. mars, med forfall den 15. måneden etter. Du får kun én faktura per semester. Startet du studiene dine i august, for eksempel, vil du få faktura i august og januar. Startet du studiene dine i oktober, får du faktura i oktober og mars.

Ved forsinkelser på mer enn en uke etter forfallsdato på faktura, kan du kontakte oss via Noroff Support Portal og be om utsettelse. Dersom du har fått en estimert dato fra Lånekassen om når din søknad er ferdigbehandlet, oppgir du også denne. Forsinkelser innenfor en uke etter forfall trenger ikke å rapporteres.

Sluttdato Noroff University College:

Alle bachelorprogram starter i august, og har avslutningsmåned i juni (tre år etter du har startet). Gjelder både campus og online.

Sluttdato Noroff fagskole - campus:

Alle campus-studier starter i august, og har avslutningsmåned i juni (ett til to år etter du har startet).

Sluttdato Noroff fagskole - nettstudier:

Ved oppstart i august vil sluttmåneden for studiet være juni. Ved oppstart i mars, oktober eller januar vil varigheten på studiet være 12 måneder. Avslutningsår er avhengig av om du har valgt ettårig eller toårig løp, og om du tar studiet på fulltid eller deltid. Til info er det medregnet to måneders sommerferie i nettstudiet, så studiets varighet er i realiteten ti måneder.

Du trenger vanligvis bare å føre opp hvilken måned ditt studie er forventet ferdig, dersom det gjelder søknad til Lånekassen.

For campusstudenter vil det være en liten differanse på det du får utbetalt fra Lånekassen, og semesteravgiften til Noroff.

Vi anbefaler studentene å spare opp litt på forhånd dersom de har mulighet for det, for å kunne dekke ekstra utgifter til bolig mm. samme måned (august og januar for campusstudenter).

Faktura fra Noroff skal i utgangspunktet betales i sin helhet ved forfallsdato, men det er mulig å gjøre en avtale med regnskap om delbetaling, f.eks. om Lånekassen i dekker hele semsteravgiften.

I disse tilfellene må studenten ta kontakt med regnskap via Noroff Support Portal.

Studiepoengene blir innrapportert til Lånekassen fortløpende. Du kan se en oversikt over hva som er innrapportert i Studentweb. Velg «Resultater» i menyen øverst, nederst på siden kan du klikke på «Opplysninger til Lånekassen».

Ja, alle studieløp hos Noroff er godkjent for Lånekassen, både fulltid og deltid.

Tilleggsutgifter varierer fra studium til studium, og om man er klasseroms- eller nettstudent.

Hovedsaklig kan man skille mellom klasserom og nettstudier:

Klasseromsstudenter:

Klasseromsstudenter vil ha tilgang til PC og programvare på skolen, men det anbefales ofte at studenten har egen bærbar maskin, eller maskin til hjemmebruk i tillegg. Programmer til hjemmebruk er ikke inkludert i semesteravgiften, men fås ofte i gratis eller rimelige studentversjoner.

For studenter ved digital markedsføring, grafisk design, UX-design og frontend-utvikling er det ønskelig at studenter skaffer sin egen Mac-/PC. Du vil få alle nødvendige lisenser til din private maskin. Det er også stasjonære maskiner på campus som kan benyttes av campusstudenter.

Pensumbøker kommer i tillegg til semesteravgiften, men man trenger vanligvis ikke kjøpe alle bøkene med det samme.

Spesialutstyr/-materialer er ikke inkludert i semesteravgiften, eks. spesialapapir, skrive-tegneutstyr mm.

Nettstudenter:

Nettstudenter må ha egen maskin som passer til formålet, og det vil være forskjellige minstekrav til hvert studium. Kravene vil være spesifisert på studiesidene. 

Programvare og pensumbøker må studenten dekke selv. De fleste programmene kommer i rimelige eller gratis studentversjoner.

Noen studier kan kreve annet utstyr, eller tilgang til annet utstyr i perioder, (f.eks. speilreflekskamera, Grafisk design). Man bør dermed dobbeltsjekke utstyrslistene til det aktuelle studiet ved studiestart.

Les mer om betaling, lån og stipend.

Bachelor

Det er mulig å bygge på til bachelor på to måter:

Overgang fra fagskolestudier til Noroff Høyskole

Ved fullført høyere fagskolegrad (2-årig) eller annen utdanning på bachelornivå eller høyere, evt med dokumentert relevant arbeidserfaring, kvalifiserer du til å søke om faglig godkjenning ved høyskolen. Du mottar enkeltvedtak etter individuell vurdering av mottatt dokumentasjon.

Alle utdanninger på nivå 5.2 eller høyere kan benyttes som søknadsgrunnlag i faglig godkjenning. Søknad om faglig godkjenning gjøres via Studentweb.

Her finner du mer om høyskolen og bl.a. faglig godkjenning.

NB! Dersom du skal søke opptak til Bachelor in Applied Data Science, Cyber Security eller Digital Forensics, så må du kunne dokumentere bestått R1 matematikk (eller S1+S2). Annen utdanning eller annen dokumentasjon av oppnådd kompetanse kan godkjennes som likeverdig til R1 matematikk. Det gjøre individuell vurdering i slike situasjoner.

Bachelor i utlandet

Etter toårig fagskoleutdanning på Noroff kan du for de fleste studier benytte deg av våre gode samarbeidsavtaler og søke direkte inn på tredjeåret på internasjonale bachelorgrader. Gjelder også nettstudenter.

Mer info om bachelor i utlandet finner du på denne siden.

Vi har samarbeidsavtaler på flere av våre toårige fagskoleløp, og du kan finne ut om ditt studium har en slik avtale ved å gå inn på studiesidene, og se om det står oppført noen av våre samarbeidspartnere under «videre studier» nederst på siden.

Det er dessverre ikke mulig å kombinere flere fagskolestudier for å oppnå en bachelor. Det er mulig å kombinere flere av våre studier, men de kan ikke slås sammen til samme løp, og vil derfor gi separate vitnemål. Hvert studieår teller 60 studiepoeng.

Fagskolestudier har en varighet på maks 2 år (120 studiepoeng) og det er mulig å bygge på til bachelorgrad via våre samarbeidsavtaler i utlandet eller ved Noroff Høyskole.

Studieinformasjon

Ved fulltid regner vi ca. 40 studietimer i uken, og ved deltid ca. 20 timer.

Ett semester varer et halvt kalenderår, uavhengig av om du velger fulltid eller deltid. Det vil derfor alltid være to semester per år.

Dersom du skal studere deltid ved nettstudier, vil antall semester dobles, men totalprisen på studiet vil bli den samme.

Det er mulig å bytte mellom nettstudier og klasseromsstudier men det avhenger av flere faktorer.

Det ene er at det kan påvirke opptaksgrunnlaget du ble tatt opp på. Opptaksteamet må derfor sjekke at du fortsatt fyller opptaksvilkårene før et eventuelt bytte. Det andre er at det skal være plass på det studiet og den campusen du skal flyttes til.

Det er vanligvis ikke mulig å bytte studiested underveis i studieåret, da man er bundet til det studiestedet man har kontrakt med ett år av gangen. Dersom man har signert for et toårig løp i klasserom, kan man endre innrulleringen for andre studieår innen uke 25 (finnes i kontraktsvilkårene).

Overgang fra nett til klasserom kan i noen tilfeller godkjennes, dersom studenten følger samme progresjon som klasserom, og dersom det er ledige plasser.

Dersom du ønsker å bytte, så må du ta kontakt med administrasjonen på din lokale campus.

Det er mulig å bytte studiested mellom studieårene på samme studium. Da må du ta kontakt med administrasjonen på din lokale campus for å sjekke om det er ledig kapasitet på ønsket studiested.

Pensumliste blir gjort tilgjengelig ved studiestart. Våre studier er lagt opp modulvis med emner, så man trenger dermed ikke alle bøker til studiestart, men i forkant av emnet som det skal undervises i.

Studieplan er tilgjengelig på studentsidene (Moodle), men ikke på nettsiden.

Timeplan for studiet blir tilgjengelig ved studistart. Vær obs på at ikke alle studier har en vanlig timeplan, det kommer an på om du er nettstudent eller klasseromsstudent mm.

Nettstudenter vil ikke ha timeplan, men en progresjonsplan som viser når det er innleveringer, nye emner mm.

Ved fulltids klasseromsstudier er det vanligvis fire undervisningsdager i uken, og en studiedag. Hvilken dag som er studiedag kan variere fra studium og studiested.

Nettstudenter vil ikke ha faste undervisningstider, og styrer selv hvordan de legger opp studietiden sin. Det er faste planer og innleveringsfrister som studentene må forholde seg til. Man får vanligvis tilgang til ukens/modulens innhold på mandag morgen, og har vanligvis innleveringsfrist søndag kveld. Som nettstudent styrer man selv når man vil studere, men man må forholde seg til progresjonsplan og innleveringsfrister. Det er normalt lærerstøtte via forum mandag-torsdag.

Hvordan nettstudiet er lagt opp vil også variere på fagskole og høyskole.

Nettstudenter har dessverre ikke mulighet til å benytte seg av skolens lokaler og fasiliteter. Dette kommer av at vi kun har kapasitet til klasseromsstudenter med tanke på utstyr/maskiner, lokaler og lærere. 

Dersom du starter et nettstudium i oktober, januar eller mars (kun mulig for nettstudier på fagskolen), så vil du ha juleferie, påskeferie og sommerferie.

Hovedregelen er at vi følger skoleruten/Academic Calender VOC som ligger på mine sider, men det er alltid fremdriftsplanen du får utdelt ved studiestart, som vil vise nøyaktig når din ferie starter og slutter.

Eksempelvis vil en uke som inneholder en rød dag ikke ha noen innvirking på innleveringsdato, da Moodle alltid er åpent. Det vil ellers ikke være veiledning på røde dager.

Normalt er det 2 uker juleferie, 1 uke påskeferie, og ca. 2 mnd. sommerferie. Start- og slutt-dato for jule- og sommerferie varierer noe fra studie til studie.

Nettstudier har en varighet på 12 måneder per studieår. Ved deltid vil antall studieår dobles. De som starter opp i august vil følge samme studieløp som klasserom, og vil være ferdig med sitt studie før sommerferien. (Studiets varighet er likevel registrert med 12 måneder).

Ja, så lenge du har tilgang til PC og nett kan du studere fra hvor du ønsker i verden. Det er ingen krav om fysiske oppmøter under studiet. Vær obs på at innleveringsfrister er i norsk tid, så du må tilpasse dine innleveringer etter dette.

Vi kan kun snakke for våre egne studieprogrammer. Noroffs faglærere er bransjeeksperter, og studieplanene utvikles i tett samarbeid med næringslivet.

Dersom du vil sammenligne, kan du gjerne ta kontakt med oss for å få en studieplan evt. annen info. Du kan f.eks. sammenligne varigheten på studieløpene, emneplan, hvor mange studiepoeng det gir mm. Til info har våre studieløp varighet på ett til tre år, og vil deg 60 studiepoeng for hvert år. Etter fullført fagskoleutdanning vil du oppnå fagskolegrad (Professional Degree) etter ettårig løp, og høyere fagskolegrad (Higher Professional Degree) etter toårig løp.

Du finner våre bedriftsopplysninger på denne siden. Vær oppmerksom på at vi har forskjellige bedriftsopplysninger for Noroff Fagskole og Noroff Høyskole (Noroff University College), og at også Nettstudier deles inn i fagskole og høyskole.

Alle studenter som har oppnådd grad/fullført vitnemålsgivende studieprogram i juni 2023 vil automatisk få et digitalt vitnemål i stedet for fysisk vitnemål.

Vitnemålsberegningen gjøres snarlig etter at siste resultatet (karakter) som inngår i vitnemålsgrunnlaget foreligger. Når vitnemålene er ferdig beregnet av saksbehandler vil du finne vitnemål som en digitalt signert PDF i vitnemålsportalen.

Vitnemål kan ikke produseres før du har mottatt sensur i alle emner. Sensurfristene følger Lov om høyere yrkesfaglig utdanning, §21 Avsluttende vurdering, eksamen og sensur. - tre uker fra eksamensdato, samt klageadgang på 3-5 uker etter sensurfrist jf. §22 og 23.

Vitnemålsproduksjonen starter fra og med torsdag 29. juni 2023 og digitalt vitnemål kan forventes i vitnemålsportalen innen august. Logg inn via FEIDE eller ID-porten på www.vitnemalsportalen.no

Ved hjelp av vitnemålsportalen kan du selv hente ut dine resultater fra høyere utdanning og dele dem med andre relevante parter.

Dersom du ønsker ditt vitnemål før 1. juli 2023 må du si fra deg klageretten. Du vil da kunne få vitnemålet ditt tidligere. Studenter må anmode om dette via Noroff Student Portal.

Digitale vitnemål er det samme som et papir vitnemål bare at formatet er en digital PDF som er elektronisk signert av Unit - Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning. Det er en nasjonal og verifisert sektorløsning for deling av vitnemål i høyere utdanning.

Digitale vitnemål bør deles gjennom Vitnemålsportalen for å opprettholde verifikasjon/ektheten. Skrives et digitalt vitnemål ut på papir vil for eksempel verifikasjonen ikke være gyldig lengre.

Enkelte studenter som automatisk mottar digitalt vitnemål, kan trenge vitnemål på papir. Det kan gjelde studenter som uten norsk fødselsnummer eller D-nummer, og studenter som skal søke videre utdanning i land som ikke har digitalisert opptaket. Er du innenfor noen av disse unntakene brukes Noroff Support Portal for anmodning om vitnemål. Studenter som har oppnådd vitnemål før juni 2023 vil kunne benytte samme tjeneste som tidligere og vil ikke få digitalt vitnemål.

Vitnemål på papir utstedes kun ved anmodning via vår support portal. Vitnemål som er anmodet, sendes til adresse som er oppgitt i søknadsskjemaet. Vitnemål er et verdipapir. Ta derfor godt vare på originalvitnemålet ditt, dette utstedes bare én gang! Duplikat av tapt vitnemål koster kr 1000,-

Bøker og utstyr

Bachelor’s in Cyber Security/Applied Data Science/Digital Forensics

As an online student you are required to purchase the required equipment and software. As a Campus student the required equipment and software is available for use.

Required Equipment

  • A reliable internet connection
  • Headphones or headset – with a microphone.
  • Webcam.
  • 2 USB Drives with 8-16 GB storage.
  • PC/Laptop with the following specifications:
    • Microsoft® Windows® 10 or 11.
    • CPU: Intel i5 (64-bit Intel® or AMD® multi-core processor is recommended)
    • GPU: Nvidia GeForce GTX (GeForce RTX 3070 is recommended)
    • RAM: 16 GB (32 GB recommended)
    • Storage: 500 GB (SSD/NVMe is highly recommended)

You must have full administrative privileges to install and manipulate all aspects of your computer. The minimum requirements apply to all who purchase/use their own machine. This may not be an Apple Mac, as these systems are not compatible with the required software.

Recommended Equipment

  • 1-2 additional USB Drive with 1-4 GB storage
  • 2 monitors, or 1 ultrawide screen
  • 1 additional storage drive (Minimum 1 TB is recommended)

Required Software

As a student you will be provided student licences, until then you should explore the software.

Many students find that the use of Windows is a good starting point to allow them to develop the skills to configure alternative operating systems. Several tutorials will require access to a Windows operating system (either as a host or as a virtual machine).

Bachelor in Interactive Media - Games/Animation

Required Equipment:

  • A reliable internet connection.
  • Headphones or headset – with a microphone.
  • PC/Laptop with the following specifications:
    • Microsoft® Windows® 10 or 11.
    • CPU: 64-bit Intel® or AMD® multi-core processor with SSE4.2 instruction set.
    • GPU: Geforce RTX / GTX, or Radeon Pro W (Minimum Nvidia Geforce GTX 970 or Radeon FirePro).
    • RAM: 32 GB RAM (Minimum 16 GB).
    • Storage: 500 GB (SSD/NVMe is highly recommended)

Recommended Equipment:

  • A Wacom Drawing Tablet
  • 2 monitors, or 1 ultrawide screen
  • 1 additional storage drive (Minimum 1 TB is recommended)
  • Webcam

Required Software:

As a student you will be provided student licences, until then you should explore the software.

Some software and tutorials may require access to a Windows operating system (either as a host or as a virtual machine) to function optimally.


 

Nettverks- og systemadministrasjon/Nettverk og IT-sikkerhet:

Maskinen må kunne håndtere virtualisering.
I tillegg anbefales følgende:
16 GB RAM.
Lagring: 1 TB – SSD
Vi anbefaler ikke MAC med M1 prosessor, da maskinen ikke håndterer enkelte programvarer og virtualiseringer..

3D Design og spillteknologi/VFX- Visuelle effekter:

Vi anbefaler følgende:
To skjermer.
Lagring: SSD (512 GB).
32 GB RAM (Minimum 16 GB).
Microsoft® Windows® 10 eller Apple® Mac OS® X 10.13.x eller høyere OS
64-bit Intel® eller AMD® multi-core processor med SSE4.2 instruction set.
Geforce RTX/GTX, eller Radeon Pro W (Minimum Nvidia Geforce GTX 970 eller Radeon FirePro).

Teknisk design med DAK/Digital prototyping:

Vi anbefaler følgende:
Stasjonær PC i stedet for laptop (mest pga. funksjonalitet og pris).
Intel i7 prosessor.
Microsoft® Windows® 10
Grafikkort 2060 RTX eller bedre.
Minimum 16 GB RAM.
Lagring: SSD på minimum 256GB, eller mindre SSD i samspill med større spinnende harddisk.
Det anbefales også 2 stk. høyoppløselige skjermer og 3Dconnexion SpaceNavigator.
Vi anbefaler PC over Mac da ulike programvarer som blir benyttet ikke støttes av Mac.

UX-design/UI-design/Frontend-utvikling/Grafisk design:

Vi anbefaler følgende:
500 GB Harddisk (evt. 250 GB + skylagring: som f.eks. Dropbox, OneDrive, Google Drive (anbefalt)).
16 GB RAM.
Core i5 eller M1 prosessor.
Både PC og Mac kan benyttes. I grafisk design og UX bransjen bruker de fleste MAC. På Frontend benyttes både PC og Mac.

Digital markedsføring

Vi anbefaler følgende:
500 GB Harddisk (evt. 250 GB + skylagring).
8 GB RAM.
Core i5 prosessor.
Smarttelefon med godt kamera.
Både PC og Mac kan benyttes.
Vennligst merk: dette er en generell anbefaling og studenten må selv vurdere hvor mye lagringsplass den trenger ut ifra øvrige bruksområder. Hvis du kjøper en ny maskin for studiene vil vi anbefale en med SSD ettersom de yter raskere.
Det er ønskelig at studenter benytter egne maskiner på campus, men det finnes også stasjonære maskiner på campus som kan benyttes. Som campusstudent vil du få alle nødvendige lisenser på din private maskin.

Videomarkedsføring i sosiale medier

We recommend the following:
500 GB Hard Disk (possibly 250 GB + cloud storage).
8 GB RAM (16GB for 4K and HD)
Core i5 processor.
Smart phone with good camera.
Both PC and Mac can be used.
Headset Mid-range video camera
Mid-range microphone
Mid-range lighting equipment

Anvendt maskinlæring

If you are on PC or Mac, choose an operating system you’re familiar with, and a computer fast enough to train and test machine learning models. Recommended specs:

  • i5/i7 processor or equivalent
  • 8GB RAM
  • 500 GB HD
  • External storage (HD or cloud storage e.g. iCloud, DropBox etc.)

Campusstudenter vil ha tilgang til Mac-/PC-LAB på skolen, men det anbefales å ha egen laptop i tillegg, da det ikke nødvendigvis vil være ledige maskiner på skolen til enhver tid. Er du i tvil, eller har stasjonær maskin hjemme, kan det være lurt å sjekke opp med faglærer/skole ved studiestart. Noen campuser vil ha bedre kapasitet, og du trenger ikke nødvendigvis gå til innkjøp av ny maskin. Hvilke spesifikasjoner som gjelder for ditt studium kan du finne under «Hva er kravene til PC/Mac på de forskjellige studiene», på studiesidene, eller i informasjonsbrev som sendes før studiestart.

For studenter ved digital markedsføring, grafisk design, UX-design og frontend-utvikling er det ønskelig at studenter skaffer sin egen Mac-/PC. Du vil få alle nødvendige lisenser til din private maskin. Det er også stasjonære maskiner på campus som kan benyttes av campusstudenter.

Nettstudenter har ikke tilgang til campus, og er ansvarlige for å skaffe egnet datautstyr, internettilgang, lisenser og annet materiale. Hvilke spesifikasjoner som gjelder for ditt studie, kan du finne under «Hva er kravene til PC/Mac på de forskjellige studiene», eller i informasjonsbrev som sendes før studiestart.

Informasjon om pensumliste til ditt aktuelle studium vil du få tilsendt ved studiestart, og vi anbefaler at du venter med å kjøpe pensumbøker til du har begynt på studiet. Enkelte klasser kjøper pensumbøkene i fellesskap. Skolebøkene må studentene kjøpe selv.

De fleste Noroff-campusene har utstyr til utlån for sine studenter. Dette gjelder vanligvis utstyr innen lyd/musikk, film og foto. Du kan sjekke med din campus hvordan utlån fungerer.

Studentliv

Noroff benytter appen PocketID som student-ID for våre campus- og nettstudenter. 

Studentsamskipnadene vi er medlem av er Studentsamskipnaden i Agder (SiA), Studentsamskipnaden i Stavanger (SiS), Studentsamskipnaden i Bergen (Sammen) og Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).

Studenter tilhørende campus Kristiansand, Stavanger, Bergen og Oslo vil være medlemmer av sin lokale studentsamskipnad. Onlinestudenter er per dags dato ikke medlem av noen studentsamskipnad.

Studentene på Noroff har stiftet selvstendige studentforeninger i Kristiansand, Oslo og Bergen. Dette er uavhengige foreninger som er drevet av og for studenter på Noroff. Alle studenter oppfordres til å bli medlem. Medlemskapet er frivillig.

Noroff Stavanger har enda ikke etablert en selvstendig studentforening.

Det er en fordel å starte boligjakten tidlig. Noroff Fagskole har ingen egne avtaler med studentboliger, og studentene leier vanligvis på det private markedet i hybler/leiligheter/kollektiv. Vi henviser til www.finn.no og www.hybel.no samt enkelte lokale boligsider for studenter. Noroff-studenter ved Noroff Oslo har rett til å søke bolig på Anker Studentbolig. Noroff Oslo har også tilgang til studentboliger gjennom Campus G12.

Studenter på Høyskole og Noroff Fagskole Kristiansand kan søke om studentboliger via Studentsamskipnaden i Agder (SiA) eller leie på det private markedet.

Studenter på Noroff Fagskole Stavanger kan søke om studentboliger via Studentsamskipnaden i Stavanger (SIS Bolig) eller leie på det private markedet.

Ja! I et brev til landets fylkeskommuner presiserer Samferdselsdepartementet at studenter ved landets fagskoler har rett til studentrabatt i lokal kollektivtrafikk.

Skulle sjåføren være i tvil, kan du vise frem denne linken.

Sosiale aktiviteter

Noroff Studentforening (NSF) og tillitsvalgte arrangerer fadderuken NorON i forbindelse med studiestart. Program for fadderuken legges ut på studiestart-siden og Noroff sin facebookgruppe før studiestart. Studenter ved Noroff Nettstudier har ingen fadderuke. 

Noroff University College og Noroff Fagskole i Kristiansand arrangerer fadderuke i samarbeid med Studentsamskipnaden i Agder (SiA) i forbindelse med studiestart. Les mer om Studiestartfestivalen på www.sia.no.

Noroff Fagskole Stavanger arrangerer fadderuken "Fadderullan" i samarbeid med BIS (BI Studentsamfunn Stavanger), som holder til i samme bygg, i forbindelse med studiestart

 

Noroff arrangerer The Golden Egg i Oslo, Bergen, Kristiansand og Stavanger. Les mer her.

Eksamen

De fleste av våre studier er lagt opp med studieprosjekt/prosjektoppgaver, i stedet for vanlige eksamener. En prosjektoppgave har en varighet på en til flere uker, og vil vanligvis være i slutten av et emne, eller slutten av et semester/skoleår.

Enkelte studier opererer også med andre eksamensformer. Du kan ta kontakt med din faglærer for å forhøre deg om hva som gjelder på ditt studium.

Undervisningen er lagt opp modulvis, der studentene går gjennom ett og ett emne om gangen. Noen unntak kan forekomme, f.eks. at noen emner går over flere semester.

Nettstudenter må ikke møte opp fysisk for å ta eksamen, alt vil foregå på nett.

Det er for øyeblikket ikke mulig å ta enkeltemner ved Noroff Høyskole (Noroff University College) eller ved Noroff Fagskole. 

Studiekontrakten

Ja. Når du aksepterer et studietilbud på Noroff vil du samtidig forplikte deg til en studiekontrakt. Du samtykker at du har forstått innholdet i kontrakten når du takker ja til et studietilbud. Du finner studiekontrakten for fagskolen her og studiekontrakt for høyskolen her.

Studiekontrakten vil automatisk signeres når du aksepterer studietilbudet. Ved å takke ”ja” til tilbudet samtykker til du innholdet i studiekontrakten. Dette er en juridisk bindende kontrakt som vi anbefaler at du leser grundig før du takker ja.

Ja. Når du takker ja til studieplassen vil du automatisk få tilsendt et angrerettskjema. Etter lovbestemmelse har du en angrefrist på 14 dager fra den datoen avtalen er inngått. Kontaktsvilkårene har egne paragrafer knyttet til kontraktsbrudd utover angrefristperioden.

Studiereglement

Ja, og studentene plikter seg til å sette seg inn i dette: Les studiereglementene her.

NOKUT og FFF

NOKUT (Nasjonalt Organ for Kvalitet i Utdanning) er et offentlig organ som kvalitetssikrer de ulike skoletilbudene i Norge. NOKUT fører tilsyn med og stimulerer til utvikling av kvalitet i utdanningen ved norske universitet, høyskoler og fagskoler. Alle studietilbud ved Noroff Fagskole, Noroff Nettstudier og Noroff University College er akkreditert av NOKUT.

Forum for Fagskoler (FFF) er en organisasjon hvor medlemmene samarbeider vedrørende viktige faktorer innen kvalitetssikring. FFF arbeider for å sikre studentene utdanning av høy kvalitet og sikre tilfredsstillende rammebetingelser for fagskolene. Forumet er et nettverk under foreningen for kunnskaps- og teknologibedrifter i NHO (Abelia), og er høringsinstans overfor Stortinget, Kunnskapsdepartementet, NOKUT og Lånekassen. Gjennom Noroff Fagskole sitt medlemskap er studentene sikret følgende ordninger:

  • Standard studiekontrakt utarbeidet i samarbeid med Forbrukerombudet.
  • Felles klagenemd som bl.a. tilfredsstiller et av NOKUT sine krav for godkjenning

Åpningstider på skolen

Noroff holder åpent for studenter alle hverdager fra klokken 07.30 - 22.00, og kl. 10.00-20.00 i helger. I ferier er campusene stengt. 

Ja, alle våre avdelinger krever at studentene bruker inngangskort + kode for å komme inn på skolen. Studentkortet ditt vil fungere som et nøkkelkort. Hver student får utdelt sin private kode. Koden brukes ved inngangen til skolen når du skal inn utenfor ordinær kontortid (08.00 - 16.00). Det er noe forskjellige prosedyrer for koder og nøkkelkort ved de ulike avdelingene.

Retningslinjer for informasjonskapsler kan leses her.

Om Noroff

Næringslivet skriker etter folk med digital kompetanse og kreativitet. Mange av dagens jobber vil forsvinne, og altfor få jobbsøkere har kunnskapen og ferdighetene som trengs i dag og i fremtiden. Kompetansegapet må tettes, og utdanning er nøkkelen til det.

Digital omstilling er noe som skjer hele tiden, og er en like naturlig del av arbeidslivet som lunsjpausen. Derfor trengs jevnlig faglig påfyll for å forbli relevant i jobben. Noroff har utdanningstilbud for alle, uansett hvor du er i livet og karrieren. Noroff er en del av løsningen.

Vi har studier som ikke bare er fremtidsrettede, men også praktiske og etterspurt av dagens arbeidsgivere. Våre studenter skal lære det som trengs nå. Derfor har vi tett dialog med næringslivet for å sikre at studiene våre er mest mulig relevante.

Vår lærerstab holder et høyt nivå og har praktisk bransjeerfaring. Hvert år gjør de tusenvis av studenter klare for jobber arbeidsgiverne sliter med å finne folk til.

Noroff leverer utdanning tilpasset alle faser av livet gjennom fleksible utdanningsløp. Vi fokuserer på digital undervisning, både nettbasert og på våre moderne campuser i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand. Lærerne våre er tett på, og opptatt av å gi alle som velger Noroff en god studieopplevelse.

Vi er Norges største fagskole og har flere bachelorstudier med en attraktiv kombinasjon av praktisk og teoretisk kompetanse. Til deg som er i jobb har vi også effektive bootcamps for faglig påfyll i digitale fag.

Hos Noroff studerer fremtidens digitale fagfolk.

Vår visjon og misjon

Vår visjon i Noroff er «en verden der dagens utdanning møter morgendagens behov». Og vi bidrar til denne visjonen gjennom vår misjon om å «tilby mennesker i alle faser av livet nødvending kunnskap, ferdigheter og kompetanse til å bygge fremtidens karriere».

Enkelt forklart skal vi holde folk oppdatert. Og vi gjør dette gjennom to målsetninger: Arbeidslivsrelevans og en god studentopplevelse.

Arbeidslivsrelevans leveres gjennom hva vi underviser. Alle fag er designet for å møte arbeidslivets behov og armere hver eneste student med ferdighetene som kreves for å maksimere deres suksess på jobb. Integrasjon med industrien er sentralt når vi utvikler og leverer våre fag.

Studentopplevelsen handler fundamentalt sett om hvordan vi maksimerer våre studenters sjanse for å lykkes med studiene, og leveres gjennom hvordan vi underviser. Vi møter et vidt spekter av mennesker, fra unge studenter til folk i arbeid, og læringsreisen må passe folk i ulike faser av livet. Dette krever fleksible løsninger, engasjerende og effektiv undervisning, et sterkt studentmiljø og en kombinasjon av digitale og fysiske møteplasser.

Våre verdier

For å oppfylle vår misjon og mål om å levere arbeidslivsrelevans og god studentopplevelse må vi som arbeider i Noroff trekke i samme (og korrekt) retning. Dette er enklere sagt enn gjort. For å veilede oss har vi formulert et kulturelt fundament som tydeliggjør hva slags verdier og adferd vi verdsetter hos oss selv og andre i Noroff:  

Kontinuerlig læring

Vi tror at muligheten for å tilegne seg ny kunnskap og ferdigheter er fundamentet for menneskelig progresjon. I vår kultur har alle noe å lære og noe å lære bort.

Du lykkes med kontinuerlig læring gjennom å:

  • Lage en utviklingsplan
  • Prioritere tid i en hektisk hverdag til å utvikle deg selv
  • Dele innsikt og relevant kunnskap med dine kollegaer
  • Være nysgjerrig og verdsette gode spørsmål over perfekte svar

Samarbeid

Gjennom godt samarbeid skapes et miljø preget av tillit og pålitelighet. Det hjelper oss med å få jobben gjort og ikke bry oss om alt mulig annet.

Du samarbeider gjennom å:

  • Definere din rolle og dine ansvarsområder sammen med ditt team
  • Proaktivt dele informasjon som dine kollegaer trenger for å lykkes
  • Spørre om hjelp når du trenger det og tilby din hjelp til andre
  • Lytte først og forsøke å forstå problemet før man løser det
  • Kommunisere effektivt ved å sikre at du ikke bare avleverer informasjon, men at det du ønsker å formidle også er mottatt og forstått

Enestående arbeid

Ved å utføre enestående arbeid så bygger vi også en organisasjon som leverer enestående resultater for studenter, partnere og våre ansatte.

Enestående arbeid defineres ved å:

  • Definere tydelige mål for deg selv og ditt team, og måle resultatet
  • Prioritere – å få ting gjort er alltid bedre enn å gjøre alt
  • Gi og motta jevnlig tilbakemelding og være pådriver for kontinuerlig forbedring
  • Anerkjenne andres enestående arbeid ved å fortelle dem det høyt
  • Ha det gøy underveis og få hver dag til å telle

Utvikle fremtiden

Ved å utvikle den beste versjonen av Noroff så skaper vi også de beste forutsetningene for våre studenter og ansatte for å aktivt bidra til å utvikle fremtiden i en positiv retning.

Du er med på å utvikle fremtiden gjennom å:

  • Holde deg oppdatert på teknologiutviklingen og dele dette med andre
  • Stille utfordrende spørsmål – hvorfor gjør vi som vi gjør og hvordan kan vi utvikle oss?
  • Aktivt se etter nye og bedre løsninger innenfor ditt ansvarsområde
  • Ta beslutninger basert på innsikt og involvering fra andre
  • Våge å eksperimentere og bruke feil som en mulighet for læring og forbedring

Vi anerkjenner at det er enklere å snakke om verdier og adferd enn å faktisk etterleve det i praksis. Ingen av oss er perfekte til enhver tid, men vi jobber med å holde oss selv og hverandre ansvarlige for å leve opp til våre idealer.

Vår organisasjon

Noroff består av tre utdanningsområder:

Sammen med den svenske skolen Nackademin er Noroff en del av et større nordisk partnerskap.


Våre campus

Alle utdanningstilbud ved Noroff er NOKUT-akkreditert og våre studier er godkjent for lån og stipend i Statens Lånekasse for Utdanning.

I tillegg til å drive egen høyskole, har Noroff samarbeid med utdanningsinstitusjoner i utlandet:

Samarbeidet gir Noroff-studenter anledning til å bygge på sin toårige fagskoleutdanning og få bachelor i utlandet i løpet av ett år.

 

     
Top