Einar, Lorena og Joachim vant i kategoriene "beste konsept" og "beste design".

– Det var et godt team å jobbe med! sier Lorena Carthy. Sammen med Joachim Holseter og Einar Nøren stakk hun av med prisene for "beste konsept" og "beste design" på årets Hackathon. Begge prisene hadde en premie på 2.500 kroner.

Hackathon er en idékonkurranse hvor lag kjemper om å utvikle den beste digitale løsningen basert på åpne data. Det arrangeres av Student UGA i Agder, sørlandsstudentenes egen studentfestival. Arrangementet er åpent for personer med kompetanse innen alle fagfelt, blant annet programmering, design, kreativitet, innovasjon, økonomi og markedsføring.

Arrangementet ble avholdt 9.-10. februar, og temaet var "En smart og innovativ by!"

Det var et godt team å jobbe med!Lorena Carthy

Prototype for app

– Vi laget en prototype for en app hvor innbyggerne kan dele bilder og lokasjon for å gi tilbakemeldinger på mangler i byen. Det kan være hull i veien, søppel, veier som ikke er brøyta, og så videre. I den samme appen kan innbyggerne stemme fram hvilke mangler som bør prioriteres, sier Lorena.

– Jeg har studert webutvikling på fritiden, og tenkte at dette ville være en god mulighet til å teste ut mine egenskaper og lære nye ting. Med meg på laget fikk jeg Joachim og Einar som er fantastiske på 3D. Sammen hadde vi gode forutsetninger for å komme opp med en kreativ og teknisk løsning. 

Joachim, Einar og Lorena er studenter på henholdsvis 3D spilldesign, Bachelor i interaktive medier - animasjon og bachelor i digital etterforskning.

Artikkelen fortsetter...

24 timers prosjekt: Joachim, Einar og Lorena jobber døgnet rundt. Foto: Systematicus.

– Bare begynnelsen

– Hvordan gikk dere frem for å løse oppgaven?

– Vi benyttet oss av Google Design Sprint-metoden, som går ut på å utvikle en idé eller et prosjekt i løpet av fem dager. Vi forsøkte å gjøre det på fem timer! Det var hardt arbeid, men vi hadde god gruppedynamikk. Idéutviklingen var kjempegøy. Det samme var utviklingen av detaljene. 

Opplevelsen har inspirert oss til å fortsette å jobbe hardt og utvikle oss.Lorena Carthy

– Hva tenkte dere om vinnersjansene?

– Null! ler Lorena. – Vi deltok for utfordringens skyld, og vi gikk ikke inn for å vinne. I stedet forsøkte vi ha det gøy på vår første hackathon, og kjenne på spenningen av å jobbe i 24 timer på et prosjekt uten pause.

– Hvordan føltes det å vinne?

– Surrealistisk, for å si det mildt! Vi skjønte ikke at det var vårt bidrag som ble ropt opp før dommerne kikket på oss og klappet.

– Dere vant 2.500 for hver kategori. Hva skal dere bruke pengene til?

– Jeg tror vi skal kjøre flere bøker, smiler hun.

– Opplevelsen har inspirert oss til å fortsette å jobbe hardt og utvikle oss. Dette er bare begynnelsen.

Les også: – Målet er å være ett skritt foran de kriminelle


Relaterte studier

Bachelor i digital etterforskning - utdanning

Bachelor i digital etterforskning

IT-utdanning som lærer deg datasikkerhet og etterforskning av digital kriminalitet. Studiet gjør deg klar til å jobbe praktisk med digital sikkerhet og etterretning for politi og andre organisasjoner med behov for økt digital sikkerhet.

  3 år
  Kristiansand
  Tilgjengelig som nettstudie
  Studiet gir bachelorgrad
Les mer
Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor i interaktive medier - animasjon

Jobb i skjæringspunktet mellom teknologi og kreativitet. Utdanningen lærer deg å designe og animere digitale modeller og karakterer for film, spill og virtuell virkelighet på tvers av bransjer.

  3 år
  Kristiansand
  Tilgjengelig som nettstudium
  Studiet gir bachelorgrad
Les mer
3D spilldesign, utdanning i spillproduksjon

3D spilldesign

Bli 3D-spilldesigner og lær å utvikle kreativt og interaktivt spillinnhold og gamification for alle bransjer. Studiet gir unikt innblikk i utviklingsprosesser, fra idé til lanseringsklart produkt.

  2 år
  Oslo, Bergen, Stavanger
  Tilgjengelig som nettstudie
  Studiet gir fagskolevitnemål
Les mer
Top