– Drømmen er å havne på en arbeidsplass som er nysgjerrig på ny teknologi, sier Anders.

– Jeg valgte og studere på nett fordi jeg bor ganske langt unna aktuelle studieplasser, sier Anders Thoresen (25).

– Jeg har også to barn, så det var ikke aktuelt å flytte for å studere. Jeg fikk også mulighet til å jobbe ved siden av studiene, for med nettstudier kunne jeg i stor grad styre min egen hverdag.

Anders begynte å studere 3D design og animasjonNoroff Nettstudier i 2015. 

– Før jeg begynte på nettstudier var jeg nesten ferdig med amulanseutdanningen. Jeg fant ut at dette ikke var for meg og jeg ønsket og arbeide med noe kreativt.

25-åringen valgte å gå videre på 3D spilldesign, men stoppet ikke der:

– Jeg studerer nå teknisk design med DAK. Jeg valgte dette for og bli enda mer relevant på arbeidsmarkedet, samt at jeg har fått en større interesse for arkitektur.

Jeg fikk også mulighet til å jobbe ved siden av studiene.Anders Thoresen

– Hvordan er det å studere teknisk design med DAK?

– Å studere DAK er veldig utfordrende. Det er mange aspekter ved DAK, for eksempel teknisk tegning, 3D-modellering, visualisering, rendring og bilderedigering. De mange aspektene gjør studiet givende. Man lærer noe nytt hele tiden i form av software og arbeidsmetoder.  

Artikkelen fortsetter...

teknisk design med DAK student Anders Thoresen - interiør

Studentarbeid: Anders Thoresen

– Større interesse for arkitektur 

– Du studerte først 3D design og animasjon, etterfulgt av 3D spilldesign og nå teknisk design med DAK. Hvordan mener du disse studiene utfyller hverandre?

– Studiene utfyller hverandre ved at man ofte arbeider med 3D. De generelle aspektene ved 3D-modellering er ofte like, selv om software er annerledes.

Anders utdyper:

– Rendring brukes i både 3D-design og i DAK. Metodene er like, men målet med rendring i DAK er gjerne å få det fotorealistisk, noe som ikke nødvendigvis er tilfelle på 3D-studiet. Den store ulikheten er at på DAK-studiet må all design være hundre prosent nøyaktige med tanke på modellens funksjon. På 3D-studiet var fokuset kun det visuelle av modellen. 

Jeg håper å havne i en jobb der jeg får brukt alle mine ferdigheter.Anders Thoresen

– Hvorfor ønsket du en slik bredde i kompetansen din?

– Etter jeg var ferdig med 3D spilldesign hadde jeg fått større interesse for arkitektur, og ville gjerne lære meg å lage fotorealistiske rendringer av bygg. For å bli enda mer relevant på arbeidsmarkedet valgte jeg teknisk design med DAK.

Han utdyper:

– Jeg håper å havne i en jobb der jeg får brukt alle mine ferdigheter. For eksempel så kan spillteknologi brukes til annen visualisering enn bare er spill. Næringer som driver med visualisering kan også utnytte ny teknologi som virtual reality (VR). Jeg håper eventuelle arbeidsgivere vil se meg som en ressurs som kan brukes til det meste innenfor visualisering.

Artikkelen fortsetter...

teknisk design med DAK student Anders Thoresen - plantegning

Studentarbeid: Anders Thoresen

– Ser frem til å havne i relevant jobb

– Hvilket av studiene har du likt best?

– Jeg vil si jeg har likt 3D design og animasjon best, for det var her jeg ble introdusert til 3D, noe jeg har blitt veldig glad i. 

Nå ser jeg virkelig frem til å havne i en relevant jobb med kolleger og hele pakka.Anders Thoresen

– Hvordan synes du det fungerer å studere på nett?

– For meg fungerer nettstudier veldig bra, men etter snart tre år som nettstudent begynner jeg og savne det sosiale. Nå ser jeg virkelig frem til å havne i en relevant jobb med kolleger og hele pakka, smiler han.

– Hva vil du bruke kompetansen til når du er ferdig med studiene?

– Jeg ønsker å jobbe med visualisering innenfor bygg- og anleggsbransjen. Det kan være som teknisk tenger (DAK-operatør) eller 3D-illustratør – eller helst en kombinasjon av disse. 

– Drømmen er å havne på en arbeidsplass som er nysgjerrig på ny teknologi, for eksempel virtual reality, slik at jeg også får brukt for kompetansen min fra 3D spilldesign, sier Anders.


Relaterte studier

     
Top