Gjennom studiet i digital markedsføring på campus Oslo har Christian Henriksen funnet en arena der teori møter virkelighet – og hvor kreativitet og strategi går hånd i hånd.
Det som gjorde at Christian valgte Digital markedsføring hos akkurat Noroff, var at det virket som en fin overgang fra teori til praksis og fra skole til jobb. Han leste at flere får jobbtilbud allerede før skoleåret er ferdig, og da han sammenlignet med andre skoler i Oslo, ble valget enkelt.
Campus er fint, ryddig og har en god arbeidsro. Det gjør det lettere å holde fokus og være produktiv gjennom dagen. Christian Henriksen
Aktuell kunnskap for morgendagens marked
Studiehverdagen hans på campus består av forelesninger med læreren om formiddagen, etterfulgt av prosjekter og selvstendig arbeid på ettermiddagen. Det Christian liker best med å studere på Noroff, er hvor relevant og oppdatert undervisningen er.
– Alt vi lærer om er dagsaktuelt. I tillegg blir vi rustet til å være jobbklare sekundet vi fullfører studiet, fordi vi fokuserer mye på å bygge opp en portefølje underveis, forteller han.
Innen markedsføring skjer utviklingen raskt, og kunstig intelligens (KI) har blitt et sentralt verktøy i hverdagen.
– KI er nytt, spennende og i kontinuerlig utvikling. Vi bruker det til ekstremt mye – alt fra brainstorming og visualisering, til optimalisering, nettsidebygging og redigering. Men mest av alt bruker vi det som en god sparringspartner, sier Christian.
Kreativitet, strategi og samarbeid
For Christian handler markedsføring om å tenke utenfor boksen, skape nye løsninger og være nysgjerrig. Han forteller at flere i klassen allerede er i gang med å utvikle egne konsepter og ideer sammen
– Det jeg synes er mest spennende med digital markedsføring, er å finne på strategier og løsninger som er litt utenfor det vanlige. I tillegg er det et fint studie å ha hvis du vil starte noe eget.
Meg og noen klassekamerater diskuterer konsepter i sanntid. Det er utrolig inspirerende å se hvor mye kompetanse vi bygger sammen. Christian Henriksen
Allerede tidlig i studiet fikk studentene teste teori i praksis da de skulle arrangere sitt eget event.
– Vi måtte finne bransjefolk som kunne holde presentasjoner om temaer vi valgte, og i tillegg skaffe sponsorer til alt fra kaffe og t-skjorter til mat og energidrikk. Det var utrolig lærerikt, og ga oss innsikt i hvordan man får hjulene til å gå rundt, sier han.
Struktur, balanse og mentalitet
Med et aktivt studieliv og mange prosjekter handler mye om balanse og planlegging.
– For meg handler alt om prioriteringer. Du må kjenne deg selv, teste grenser og finne ut hvor mye du kan gjøre uten å bli utbrent. Så handler det om å strukturere timene dine best mulig. God helse, struktur og riktig mentalitet er nøkkelen, forteller han.

Foto: Privat
Et mål om å skape noe eget
Christian ser for seg en fremtid der han kan kombinere markedsføring, strategi og kreativitet – gjerne i eget selskap.
– Et mål jeg har fremover er å starte noe eget, være selvstendig næringsdrivende og markedsføre musikken min i større skala. Markedsføring er nyttig uansett hva man driver med. Du lærer om psykologi, prosjektledelse, lagarbeid, trender og strategi. Alt henger sammen, sier han.
Les mer om Digital markedsføring ved Noroff og start din vei mot en spennende karriere innen markedsføring.