En undersøkelse nylig gjort av American Chambers of Commerce i Norge viste at internasjonal erfaring og språkkunnskaper gjør deg attraktiv som arbeidssøkende.

Men det er ikke mer enn ett år siden ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) uttrykte sin bekymring over dalende interesse for å studere utenlands blant norske studenter. Noroffstudenter viser mer enn noen gang en klar oppgang i ønsket om å utvide sine horisonter.

En allsidig utdannelse

Mads Oppegaard har fullført et toårig løp i design og mediekommunikasjon, nå grafisk design ved Noroff i Oslo. Siden da har han jobbet i sitt eget firma og forberedt seg på noen år i utlandet. Han pakket kofferten og dro til Melbourne i Australia for å ta en Bachelor of Creative Arts ved Deakin University. Mads ønsket å endre litt kurs med hensyn til yrkesfag ut ifra de jobberfaringer han til nå hadde opparbeidet seg. - De 2 årene på Design og mediekommunikasjon ga meg overraskende store friheter på valg av fag videre. Jeg var veldig fornøyd med at jeg kunne velge de fagene jeg ville på fakultetet. Både sosiologi, markedsføring i tillegg til hovedfaget, media og kommunikasjon.Han har derfor et skreddersydd opplegg for sitt første år i Australia med Contemporary Communication, Sociology and the Modern World, Sociology of the Media and Popular Culture, Art and the Politics of Censorship, Marketing Communication, Writing for Professional Practise, Marketing Management og Contemporary Communication.

Positiv start

Hjemme i Norge har Mads vært aktiv innenfor musikkmiljøet. I Melbourne har han allerede fått seg australske venner og blitt medlem av en folkemusikklubb. - Fra første dag her har jeg vært opptatt av å lære den australske kulturen og samfunn å kjenne. I tillegg har han blitt med på basketlaget og skiklubben til Melbourne University. Med tanke på at Mads ikke har planer om å returnere til Norge med det første har han lagt et godt grunnlag gjennom sosiale aktiviteter. Drømmen er å ta en mastergrad som markedsanalytiker ved Melbourne University.

Top