– Man vet aldri hva neste utfordring blir, sier Linda Hjortland Carlsen.

Linda Hjortland Carlsen (26) jobber som grafisk designer i markedsavdelingen til Frydenbø Bilsenter, en av Norges største Volvo-leverandører. Hun jobber i et markedsteam på tre personer, med ansvar for sosiale medier, video, selskapets websider, event-planleging og kampanjer for alle avdelingene i Norge.

– Det er veldig gøy med høyt tempo! Dagene og arbeidsoppgavene er aldri det samme, så man må alltid være klar for å takle nye utfordringer. Det er en veldig kjekk jobb, sier hun.

– Det er sjeldent at to dager er like, men vanligvis lager jeg materiale for nye kampanjer, arrangerer eksterne og interne arrangementer, og lager videoer og innhold for de ulike sosiale medier-kanalene våre, sier hun og utdyper:

– Jeg lager blant annet materiale for nye kampanjer, arrangerer eksterne og interne arrangementer og lager videoer og annet innhold for de ulike sosiale medier-kanalene våre, sier hun, men så kan jeg plutselig få ansvar for butikk-design, som jeg for eksempel gjorde for Frydenbø sin nyeste butikk som heter Mobelity, en merke-uavhengig elbil-butikk. Der lagde jeg konsept-skisser av hvordan jeg så for meg butikken, hadde ansvar for å bestille arbeidere til utførelsen og overvåket prosjektet til det var utført slik jeg hadde planlagt. Det var veldig morsomt arbeid, med mye ansvar og mange utfordringer å ta stilling til.

Jeg har vært omgitt av biler siden jeg ble født.Linda Hjortland Carlsen

Linda studerte grafisk designNoroff Bergen.

– Hva er det som gjør markedsføring så spennende?

– Det er definitivt variasjonen i arbeidet og å aldri vite hva neste utfordring er, svarer hun, og utdyper:

– Om salget ikke går like bra i en periode, må man for eksempel finne ideer til hva nytt som vil trigge lesere og treffe kunder sin interesse. Kanskje passer det å lage nye filmer, eller skrive noen artikler som fenger folk eller ha eventer så folk får møte oss og bli kjent med oss. Vi må alltid spørre “Hvordan kan vi få kunder interessert?”, “Hvordan kan vi skille oss ut?”.

– Vil du si at du er interessert i bil?

– Ja absolutt! Faren min er bilmekaniker og har blant annet vært med å starte Bergen Veteranvogn Klubb, og så var jeg medlem av Bergen Gatebilklubb da jeg var yngre, så jeg har vært omgitt av både nye og eldre biler hele livet og fått oppleve mange sider av bilverdenen. Det er herlig å jobbe med et premiumsmerke slik som Volvo! For å lære om utsyret, funksjonene og tekologien til bilene får jeg ofte teste dem, så jeg virkelig forstår hva jeg selger og snakker om. Det er et merke jeg virkelig har troen på og er stolt av å representere.

Artikkelen fortsetter... 

Foto: Linda og tre andre grafisk design studenter fra Teesside University ble tildelt medlemskap til ISTD (International Society of Typographic Designers). Linda er den første norske studenten som har fått dette hos Teesside Univeristy.

Reiste til England 

Etter to år på grafisk design i Bergen, bestemte hun seg for å benytte seg av Noroff sitt tilbud om bachelor i utlandet, og reiste til Teesside University.

– Året i England var veldig annerledes fra Norge. Det ble lagt mye mer fokus på prosessen, heller enn det endelige resultatet. Vi lærte hvorfor vi gjorde det vi gjorde, og å forstå de valgene vi tok. Det vi satt igjen med var å kunne forklare og fordype valgene og utførelsen vår, fremfor å bare vise at vi hadde klart å lage et pent resultat “på en eller annen måte”, noe som gav designet mye mer dybde og helhetlig uttrykk. Jeg tror også at jeg som grafisk designer fikk mye mer respekt og stolthet for det jeg hadde produsert, nettopp fordi jeg kjente til hele prosessen, tankerekken og dybden bak produktet, sier Linda.

Når man forstår kundereisen er det mye lettere å forstå hva målet med designet er.Linda Hjortland Carlsen

Linda ble værende i England etter studiene for å jobbe for design, merkevarebygging- og konsulentselskapet Wonderstuff i Newcastle.

– Det var veldig kjekt og veldig krevende. Man måtte jobbe i et utrolig høyt tempo hele dagen. Tidsrammene mine der fikk meg virkelig til å sette pris på hvor god tid jeg egentlig hadde i studietiden. Jeg fikk være med på designet av nye bedrifter, og vi kunne hjelpe dem med alt fra navneutvikling til butikkdesign. Hele tiden holdt vi fokus på personene og hele deres kundereise. Når du forstår kundereisen er det mye lettere å forstå hva målet med designet er og om det du lager vil treffe de riktige kundene på riktig måte, sier hun.

– Hva gjorde at du ville hjem til Norge?

– Det er jo alltid Norge jeg har hatt lyst å jobbe i, men for å få en jobb som grafisk designer i en by som Bergen er det viktig med litt erfaring først. Jeg trivdes i Newcastle og ble der til jeg var klar for å teste det norske markedet. Når jeg ble tilbudt en stilling med mye ansvar og muligheter hos Frydenbø, hoppet jeg på første fly. Borte bra, men hjemme best.

Artikkelen fortsetter...

Vinner: Linda vant BT-prisen i 2013. Foto: Bergens Tidene

And the award goes to...

Linda vant Bergens Tidende sin BT-pris for Årets Nykommer i 2013 og vant en ISTD (International Society of Typographic Designers) Award mens hun gikk på på Teesside University.

– Det beste minnet fra studietiden på Noroff var da jeg vant BT-prisen. Jeg var jo nominert, og jeg var mer enn fornøyd med å være med på en slik kveld sammen med så mange flinke mennesker i bransjen. Jeg tror faktisk ingen trodde jeg skulle vinne – selv ikke jeg – så jeg ble både ydmyk og motivert! forteller hun.

Det var ingen som trodde jeg skulle vinne – selv ikke jeg.Linda Hjortland Carlsen

– Begge prisene føltes veldig bra og har virkelig styrket CV-en min. Jeg knyttet også sterke bånd til lærerne på begge skolene i studietiden, som har invitert med tilbake til både Teesside og Noroff for å snakke med studenter om faget, jobbmulighetene og gi tips til hvordan å gjøre bra inntrykk på intervjuer. Jeg synes det er kjempekjekt å dele kunnskap og se hva de nye studentene finner på! sier hun. Og så er jeg så takknemlig for disse to skolene, som har lært meg så mye, så hvis jeg har tid er jeg alltid med når de tar kontakt.

– Har du noe råd til nye studenter?

– Det er så viktig å forstå hvem du “snakker til”. Hvem skal se, forstå og føle det du produserer? Hvordan engasjerer du dem? Hva vil de ha?

– Stå på og bruk tiden din godt! Utfordre deg selv, det skulle jeg ønske jeg hadde gjort enda mer, for i arbeidslivet er det ofte regler som må følges, rutiner og fleres meninger man må ta hensyn til, men under studiene kan du være totalt eksperimentell! Se hvor langt du kan pushe deg selv hvis du slipper deg helt løs. Vær kreativ - det er da man blir lagt merke til! sier Linda.


Relaterte studier

Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt med visuell kommunikasjon. Bli grafisk designer og jobb fremtidsrettet med strategisk design, illustrasjon, foto, webdesign og animasjon.

  2 år (evt. 1 år)
  Oslo, Stavanger, Kristiansand
  Tilgjengelig som nettstudium
  Studiet gir fagskolevitnemål
Les mer
Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, søkemotoroptimalisering, personvern og analyse. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og sosiale medier.

  1 år
  Oslo
  Tilgjengelig som nettstudium
  Studiet gir fagskolevitnemål
Les mer
Frontend-utvikling utdanning i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand
 

Frontend-utvikling

Frontend-utvikling er teknologiutdanningen hvor visuell utforming møter koding, web- og UX-design. Det store behovet for frontend-utviklere nærmest garanterer jobb etter studiene.

  2 år
  Oslo, Bergen
  Tilgjengelig som nettstudium
  Studiet gir fagskolevitnemål
Les mer
Top