Yngvill er student på 3D Design og Animasjon. Hun er an av mange Noroff studenter som var på Animex Festivalen.

Yngvill er student på 3D Design og Animasjon i Bergen. Hun er en kunstnersjel og har lenge jobbet med både tradisjonell kunst og klassisk tegning. Sammen med rundt 70 andre fra Noroff Instituttet besøkte hun Animex Festivalen i Middlesbrough i februar. Festivalen gav henne både inspirasjon, erfaring og mersmak på mulighetene innenfor spillbransjen. - Kunsten var å gå inn for å vise seg frem, ikke vøre sjenert og stille masse spørsmål, sier Yngvill.

Gode tilbakemeldinger på reisebok

Animex Festivalen er en ypperlig arena for studenter som vil treffe bransjefolk og få et innblikk i hvordan bransjen fungerer. Dette fikk Noroff studentene erfare på nært hold. Flere av rekrutteringspersonale i de større selskapene poengterte viktigheten av å tilpasse sin portefolie til jobben man søker, og å være frempå med å vise fram sitt arbeid og sin faglige styrke. Yngvill kan fortelle at hun har fått et stort påfyll med inspirasjonsgnist etter å ha besøkt Animex. - Jeg fikk med meg mange lærerrike foredrag og det var utrolig gøy å møte andre som er like entusiastiske for denne bransjen som meg selv. Yngvill har en reisebok som har vært med henne på en rekke reiser gjennom 10 år. I denne boken har hun gjennom en årrekke skissert fantasier og modeller, skrevet ned idéer og laget ulike observasjonstegninger av ting hun har opplevet når hun er ute å reiser. Reiseboken til Yngvill var selvsagt med i bagassjen til Middlesbrough og Animex, og at hun hadde den med er ikke noe hun angrer på. - Reiseboken som egentlig bare er en samling av skisser og ideér ble faktisk et samtaleemne blant flere av de største i bransjen, forteller Yngvill. - Det ble mye snakk om reiseboken min etter at en del bransjefolk og andre studenter hadde sett gjennom den på en fest. Dagen etter gikk det visst rykter om at reiseboken til en av Noroff studentene var verdt å få med seg og jeg fikk mange svært gode tilbakemeldinger på flere av skissene og arbeidene mine, sier Yngvill.

Sony skal gi en vurdering av portefolie

Yngvill kom i kontakt med mange fra bransjen, og har utvekslet flere e-poster med mange av dem i etterkant av Animex. Hun kom blant annet i kontakt med en som jobber i Sony. Av han fikk Yngvill et tilbud om å sende inn en ferdig karakterdesign. Hun skal sende inn arbeid fra hele prosessen, fra idé, skisser til en ferdig karakterdesign. Det hun leverer inn skal være representativt for måten hun jobber på. Yngvill skal også sende med arbeid fra sin portefolie gjennom studiet på Noroff og kommer til å få tilbakemeldinger på hva hun må jobbe mer med, hva hun er god på og hva hun eventuelt bør utelate/ta med. - Jeg har heldigvis fått mye hjelp fra læreren min Tommy. Vi hadde tegneundervisning uken etter Animex, og her fikk jeg litt "fritak" siden tegning er noe av det jeg kan mest. Jeg skal sende inn karakterdesignet i midten av mars, så det blir lange dager for tiden med både skoleprosjekter og arbeid med dette ved siden av, sier Yngvill. Som 1-års student er Yngvill utrolig privilegert som får konkrete tilbakemeldinger og en helhetlig vurdering av såpass store folk i bransjen.

Bransjen ikke så skummel likevel

Flere av tilbakemeldingene vi har fått fra studenter som var på Animex er at bransjen ikke er så uoppnåelig likevel. Mange av studentene på Noroff har virkelig fått en ny drivkraft og satt seg større mål og ambisjoner om hvor de vil nå. - En ting jeg har innsett etter å ha jobbet og vært så tett med bransjen disse dagene er at 3D og animasjon er arbeid som krever veldig mye tid og sjel. Samtidig har jeg oppdaget at det faktisk er vanlige og veldig omgjengelige og hjelpsomme folk som jobber i denne bransjen. De er oppriktig interessert i nye tilskudd, og de har jo tross alt vært ny en gang de også! Yngvill er en av de mange studentene i Bergen som sitter lange kvelder på skolen å jobber. Hun vet hva som kreves og det er også ekstra inspirerende å jobbe med portefolien på skolen og karakterdesignet hun skal levere nå som hun jobber mot konkrete og nyttige tilbakemeldinger. - Jeg tror at tilbakemeldingene på mitt arbeid vil være utrolig lærerikt og forhåpentligvis få meg til å innse hva jeg er sterk på og hva jeg må jobbe mer med i tiden fremover, sier Yngvill.

Videre planer etter Noroff

Yngvill kom inn på Kunstskolen i Bergen for en del år siden men takket den gang nei. I denne perioden jobbet hun mye med tradisjonell kunst og gikk over til digital kunst for rundt 3 år siden. Hun har nå valgt å satse på utdanningen i 3D og animasjon. – Jeg søkte meg inn på 3D Spilldesign etter å ha innsett at å jobbe med teknisk 3D og software som Adobe Photoshop og 3D Studio Max gir uante muligheter innen konseptkunst og tegning, sier Yngvill. Med sitt talent for kunst og tegning har Yngvill hatt en utrolig bratt læringskurve allerede etter 9 måneder på Noroff. Neste år skal Yngvill gå videre på 3D Spilldesign i Kristiansand. - Jeg skal ta bachelor i Game ArtsTeesside University tredje året. Målet er å vedlikeholde kontaktene fra Animex og komme sterkt tilbake som bachelorstudent med en mer utviklet og styrket portefolie! Det skal sies at det i hvert fall ikke er noe å utsette på engasjementet og ambisjonsnivået til 3D design og animasjonsklassen i Bergen.

Top