– Jeg har ansvarsområde for mange kritiske sekvenser i filmen, noe som er veldig spennende, sier Georg Engebakken.

3D-lærer Georg Engebakken er tydelig før intervjuet med noroff.no begynner:

– Jeg har signert fire non disclosure agreements, så jeg kan ikke si noe om innholdet i filmen!

Han bor for øyeblikket i London hvor han jobber hos Warner Brothers Studios, via selskapet Proof Inc. Jobben er på Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald, den nyeste filmen i Harry Potter-universet.

– Min arbeidstittel er Post Viz - Look Dev Artist (Real-Time). Jeg har ansvarsområde for mange kritiske sekvenser i filmen, noe som er veldig spennende, sier han. 

– Hvordan fikk du jobben?

– Veldig mye av medieindustrien handler om kontaktene du opparbeider deg. På dette prosjektet fikk jeg kollega Paul Bettinson til å sette meg i kontakt med supervisor på prosjektet, som sendte meg videre til produsenten. Etter de godkjente min portfolio, gav de meg jobben.

– Det var en kort prosess. Fra første kontakt tok det mindre enn to uker før jeg hadde flyttet til London, sier han.

Fra første kontakt tok det mindre enn to uker før jeg hadde flyttet til London.Georg Engebakken

På Noroff underviser Georg på bachelorgradene interaktive medier animasjon og spill, og på 3D design og animasjon. Han er tilbake på jobb hos Noroff så snart han er ferdig på Fantastic Beasts, som etter planen er 1. mai.

– Hvordan føles det å få en slik utfordring?

– Jeg har bakgrunn fra spillindustrien, så det var utfordrende å hoppe inn i en filmproduksjon på så kort varsel. Jeg har master i animasjon og visuelle effekter, men dette var første gangen jeg bruker denne praksisen i en filmproduksjon siden studiene. Det er likevel en stilling som egner seg perfekt for meg, da jeg har høyt kunnskapsnivå i en rekke verktøy som brukes i både spillindustrien og filmindustrien.

Artikkelen fortsetter...

Magisk arbeidsplass: Georg jobber for tiden hos Warner Brothers Studios. Foto: privat.

– God utvidelse av Harry Potter-universet

Georg sier en av de største utfordringene med industrien er arbeidstimene:

– I ukedagene jobber du minst ti timer! I tillegg blir du ofte spurt om å jobbe i helgene. Du har også daglige deadlines hvor du må levere versjoner av sekvenser du jobber på.

Min hovedoppgave er å få ting til å se pent ut.Georg Engebakken

– Hva gjør egentlig en Post Viz - Look Dev Artist?

– Min hovedoppgave er å få ting til å se pent ut.

Han utdyper:

– Jeg har ansvarsområder innen alle aspekter av VFX-produksjonen. Dette innebærer 3D-moddelering i Maya, og utvikling av materialer kalt Shaders. Dette er til scenebygging, også kalt set extensions, hvor jeg "bygger på" filmsettet med 3D-elementer for å skape en illusjon av at filmsettet er større enn det er i virkeligheten.

– Du har tilgang til alle Warner Brothers-filmsettene. Har du sett noe spennende?

– Det har vært helt fantastisk å kunne gå rundt på settene, men jeg kan dessverre ikke nevne spesifikke steder jeg har vært, eller si noe om det jeg har sett.

Å se filmen jeg selv har jobbet på blir veldig spennende.Georg Engebakken

– Gleder du deg til å se filmen?

– Ja det gjør jeg. Å se filmen jeg selv har jobbet på blir veldig spennende. Jeg tror det kommer til å bli en veldig god utvidelse av Harry Potter-universet, og jeg tror folk vil like filmen.

– Har du noen råd til nye studenter som vil inn i bransjen?

– Hvis du vil ha en jobb i bransjen må du reise dit jobben er. Om dette er London, Los Angeles, eller New Zealand så er det dit du må dra. Du må også være klar over at det å jobbe i film- eller spill industrien er ikke en jobb, men en livsstil. Ikke vær redd for å ta sjanser! sier han.

Vi ønsker Georg lykke til på siste innspurt av filmproduksjonen, og ønsker ham velkommen tilbake til Noroff 1. mai.

Trailer for Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald


Relaterte studier

VFX - visuelle effekter, utdanning

VFX - Visuelle effekter

Jobb med spektakulære visuelle effekter i film, spill og virtuell virkelighet. Utdanningen forbereder deg på jobb innen fremtidens digitale medier på tvers av bransjer.

  Nettstudier
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Bachelor i Interaktive medier, spill, utdanning på høyskole

Bachelor i interaktive medier - spill

Jobb i skjæringspunktet mellom kreativitet og teknologi. Utdanningen lærer deg å designe og programmere interaktivt innhold til spill og virtuell virkelighet på tvers av bransjer.

  Nettstudier
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor i interaktive medier - animasjon

Jobb i skjæringspunktet mellom teknologi og kreativitet. Utdanningen lærer deg å designe og animere digitale modeller og karakterer for film, spill og virtuell virkelighet på tvers av bransjer.

  Nettstudier
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
3D design og animasjon, utdanning

3D design og animasjon

Bli 3D-designer og skap fotorealistiske visualiseringer, miljøer og animasjoner. Lær å gi liv til spill og filmer, og lag 3D-gjengivelser av produkter og konstruksjoner for næringslivet.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Top