Emergence School of Leadership er en fagskole som nylig har blitt en del av Noroff. De tilbyr et svært praktisk, hands-on og intenst ettårig program: moderne prosjektledelse.

– I Emergence er vi utrolig stolte av at vi hjelper og forbedrer muligheten for studenter til å gå rett i jobb etter endt utdanning. De siste 17 årene har vi gitt studentene våre uvurderlige mellommenneskelige ferdigheter og verktøy som gjør dem klare til å lede og skape verdier for virksomheter i alle bransjer, sier Lars Lægreid, grunnlegger og rektor for Emergence.

For å forstå hvordan og hvorfor Emergence School of Leadership ble til, må du vite mer om Lars. Lars’ personlige oppdrag i livet er å sørge for at utdanning er lett tilgjengelig for alle, uansett situasjon, geografisk plassering, kjønn eller preferanser. Han mener at alle har rett på utdanning, og hans visjon er en verden der vi alle bidrar og jobber sammen til alles fordel og skaper effekt, ett prosjekt om gangen. 

– For å bevege oss mot fremtiden må vi lære

Læring handler i virkeligheten om å være virkelig nysgjerrig og leken, prøve og feile og gjentaLars Lægreid

Ett prosjekt om gangen er essensen, for ifølge Harvard Business Review er tiden her for overgangen til prosjektarbeid. For 30 år siden var 80 % av ressursene i en organisasjon dedikert til drift og 20 % til prosjekter, mens i dag har dette forholdet snudd. Til tross for denne massive forstyrrelsen, har de fleste organisasjoner fortsatt ikke én seniorleder som overvåker eller overvåker alle prosjektaktivitetene.

En prosjektleder (CPO) må presse organisasjonen sin mot å ta i bruk en prosjektdrevet struktur og fremme en samarbeidende og myndiggjørende kultur som strekker seg over siloer. De må også sørge for at prosjektledelseskompetanse utvikles i hele organisasjonen.

Ett prosjekt om gangen jobber Lars med å komme nærmere målet sitt, og derfor ble Emergence School of Leadership stiftet. Med skolen etablert og erfaring fra andre organisasjoner som KAOSPILOT i Danmark, Pathfinder og flere andre leder-, utdannings- og strategiske stillinger, har Lars eksperimentert med hvordan og hva vi lærer. Enda viktigere, hvordan vi bruker den kunnskapen og kraften bedre gjennom samarbeid og meningsfylt arbeid mot en lysere fremtid, samt styrker neste generasjons ledere til å skape effekt, ett prosjekt av gangen. 

Foto: Emergence

– Mest av alt er jeg en lidenskapelig elev og tror at den mest avgjørende ferdigheten for fremtiden er evnen til å lære. Vi må inspirere barna og elevene våre til å bli livslange elever, være entusiastiske for det og elske å lære. Det er dessverre ikke tilfelle for flertallet. Generelt assosiert med bøker, lekser og eksamener, handler læring i virkeligheten om å være virkelig nysgjerrig og leken, prøve og feile og gjenta, sier Lars, og legger til:

– For å bevege oss mot en fremtid med mer samhandling og leve opp til vårt fulle menneskelige potensial, må vi lære: om hverandre, hvordan man jobber, og de komplekse problemene vi står overfor. Vår nysgjerrighet bør oppmuntre oss til å eksperimentere og utforske nye, morsomme, innovative og gjennomtenkte løsninger sammen.

Høy kvalitet på læringsopplevelsen

Vi ser på denne sammenslåingen som en perfekt matchLars Lægreid

Emergence School of Leadership har vært ganske eksklusiv når det gjelder antall avgangsteam og størrelsen på teamene de siste årene. Det er flere grunner til dette, og høyt på den listen er å gi høyere kvalitet på læringsopplevelsen. Hvert år blir teamet nøye utvalgt gjennom søknader og intervjuer for å sikre at et bredt utvalg av studenter utgjør teamet – jo bredere variasjon av tverrfaglighet i teamene, jo flere perspektiver og jo mer ekspansiv samfunnslæring. På Emergence har alle som kommer inn noe å lære bort, og alle som kommer ut har lært noe nytt, både studenter, gjesteforelesere og ansatte.

Etter å ha sett at et nesten selvstendig læringsfellesskap er mulig å skape i liten skala, setter Emergence, med Lars i spissen, nå sikte på å skalere og nå flere samfunn, koble sammen og gruppere disse samfunnene.

– Hvilken bedre måte å gjøre det på enn gjennom Noroffs plattform, som er ledende innen digital utdanning? Den ekstra støtten fra Galileo Global Education kan også styrke Emergences visjon om å skape utdanningstilbud for alle og enhver, sier Lars.

Han fortsetter:

– For Emergence betyr dette at vi får en sterkere utdanningsinstitusjon i ryggen som ser verdien i vår filosofi og våre metoder. Vi ser på denne sammenslåingen som en perfekt match, hvor Noroff er gode på teknologi, og Emergence kan styrke det hele med det menneskelige ledelsesaspektet. Det vil gi oss enda større slagkraft å skape mer bærekraftige og viktige prosjekter som kan bidra til en bedre fremtid.


Relaterte studier

     
Top