Har laget visuell identitet for Skandinavias største strandfest: - Det å være student og få muligheten til å jobbe med en så anerkjent kunde har vært veldig stort, sier Van Za Lian.

Studentene på grafisk design i Kristiansand fikk i oppgave å utvikle to nye forslag til visuell identitet for Palmesus. Den ene skulle være en videreutvikling av det de har i dag, mens den andre skulle vise en alternativ retning. Vi har tatt en prat med to av studentene, Eskil Falnes-Malmo og Van Za Lian BawiHrin, om hvordan det har vært å jobbe med Skandinavias største strandfest.

– Å jobbe med en så anerkjent festival som Palmesus har vært veldig gøy og spennende, samtidig har det vært en verdifull erfaring jeg kan ta med meg inn i arbeidslivet. Det har også vært utfordrende, med tanke på at jeg måtte finne balansen mellom kundens behov og min kreative visjon, forteller Eskil.

Medstudent Van Za Lian er enig:

– Oppgaven har gitt oss kunnskap og erfaring som vil komme godt til nytte videre. 

Et vågalt design

Van Za Lian opplever at det å jobbe med en så anerkjent festival har vært lærerikt, men det å komme opp med en ny visuell identitet har vært litt utfordrende. Her brukte han mye tid på forarbeid, for å komme opp med et design som kunne appellere til målgruppen.

– Jeg valgte å gå for en helt ny identitet og være mer vågal enn det mange andre ville vært. I mitt design er hovedfargen blå og det er mye preget av fonter og 3D-design. Mitt ønske var å få fram følelsen av strand og sommer, sier Van Za Lian.

Han legger til at oppgaven har lært han mer om strategisk design og viktigheten av å finne riktig målgruppe. Han er fornøyd med at han valgte å gå for en retning som ikke er helt safe, og som heller fokusere på et helt nytt design.

Jeg valgte å gå for en helt ny identitet og være mer vågal enn det mange andre ville vært. Van Za Lian

📷: Van Za Lian sin alternative retning for Palmesus skal gi assosiasjoner til sommer.

 

Et eksklusivt inntrykk

Eskil har i likhet med Van Za Lian også brukt mye tid på planlegging og research i forhold til målgruppen for festivalen. For konseptet som skulle være en videreutvikling av dagens identitet har han fokusert på glass som materiale, tekstur og virkemiddel i designet.

– Sammen med de rosa fargene gir det et mer eksklusivt inntrykk, samtidig som det skiller seg ut fra andre festivaler. I ettertid har Palmesus lagt ut mye av neste års profil og mitt design ser veldig likt ut som det de selv har laget, så det er gøy å se, sier han.

Eskil opplever at det har vært en veldig lærerik prosess som har bidratt til god faglig utvikling.

– Jeg har lært mer om den strategiske prosessen når det kommer til design, og har blitt flinkere til å bruke tiden min på en god måte. I tillegg har jeg utfordret meg selv til å lære andre typer design, slik at jeg har kunnet gjennomført planen jeg hadde for konseptene. Jeg har har blitt flinkere på blant annet 3D-design og Motion Design, forteller han.

Jeg har lært mer om den strategiske prosessen når det kommer til design. Eskil Falnes-Malmo

📷: Eskil har valgt et ekslusivt inntrykk i sitt design.

 

- Leveransen har vært utrolig bra

Vi har også tatt en prat med markedssjef i Palmesus, Sandra Cailyn Skjeldal, om samarbeidet. Hun forteller at Palmesus allerede har et pågående arbeid med sin visuelle profil, studentsamarbeidet var derfor en spennende mulighet hun ikke kunne takke nei til. 

Vi så på dette om en interessant og verdifull mulighet for vår egen del også. Å utforske hvordan vår merkevare resonnerer med målgruppen gir oss innsikt i deres kreative tanker og meninger. Det er ingenting som slår den verdifulle tilbakemeldingen fra vårt eget publikum, sier hun.

Studentene sin leveranse har vært utrolig bra og holdt et overordnet høyt nivå. Sandra Cailyn Skjeldal

📷: Markedssjefen roser arbeidet til studentene. Foto: Privat.

Sandra forteller at de ønsket at studentene skulle beholde originallogo på tvers av de to profilretningene, og at minst én retning beholdt det rosa uttrykket de er kjent for. Den øvrige profilretningen kunne imidlertid representere helt nye retninger i ett og alt.

Studentene sin leveranse har vært utrolig bra og holdt et overordnet høyt nivå. Uavhengig om vi velger å bruke profilene i sin helhet, har det åpnet øynene våre for å utforske nye retninger. Kanskje kan vi trekke ut ulike elementer fra det vi ble presentert og integrere dem på en måte som bringer enda mer verdi til vår visuelle identitet, sier markedssjefen.

Vi kan ikke annet enn å takke studentene og Noroff for muligheten til å involvere dem i den kreative prosessen, avslutter hun.

Studer grafisk design på nett eller campus

Grafisk design er en praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt med visuell kommunikasjon. Etter studiet vil du kunne jobbe fremtidsrettet med strategisk design, illustrasjon, foto, webdesign og animasjon. Studiet er tilgjengelig på alle campus og som nettstudier.


Relaterte studier

Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
UI-design, utdanning

UI Design

Utdanning som gir praktisk kompetanse i å utvikle brukervennlig design. Ettersom krav til utforming av digitale produkter øker, vil også etterspørselen etter denne ekspertisen øke.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top