– Har du lyst til å jobbe med markedsføring er video en «idrettsgren» du rett og slett bare må beherske, sier han. 

Skal du lykkes med videomarkedsføring er det fordi du forstår hvordan video påvirker målgruppen du ønsker å nå. Mestrer du dette, vinner du, sier Daniel Mohn-Reinaas.

Video en «idrettsgren» du rett og slett bare må beherske. Daniel Mohn-Reinaas

Han beskriver seg selv som en trønder som forvillet seg til østlandet på tidlig 2000-tallet. Han jobber som produsent og markedsstrateg i Pure Content, et videobyrå han selv startet opp.

Har du lyst til å jobbe med markedsføring er video en «idrettsgren» du rett og slett bare må beherske.

Hos Noroff kan du studere videomarkedsføring i sosiale medier fra januar 2020. 

Står bak den mest sette og delte reklamefilmen

Du husker kanskje reklamefilmen «Would you give your jacket to Johannes?», for SOS-barnebyer?

Det er foreløpig den mest sette og delte reklamefilmen som noensinne er laget i Norge. Daniel har stått for produksjonen av kampanjen. Bak kampanjen står PR-byrået Släger.

Jeg starter alltid med å tenke på hvem skal jeg nå og hvorfor. Daniel Mohn-Reinaas

Ikke bare samlet den inn svært mye penger til SOS-Barnebyer, den spredte seg til over 80 land og kampanjen fikk over 5,5 milliarder eksponeringer. Den endret hvordan hele bransjen gjorde kommunikasjonen sin, og den inspirerte også til TV-programmet «Hvem bryr seg?», sier han.

Hvordan tenker du når du jobber med slike kampanjer?

Jeg starter alltid med å tenke på hvem skal jeg nå og hvorfor. Hva er det jeg forsøker å påvirke hos målgruppen? Deretter finner jeg ut hvor jeg best kan nå dem, det kan være alt fra YouTube og sosiale medier, til kino, TV og utendørsflater. Gjerne en kombinasjon.

Han fortsetter:

Når man jobber med idé er det lurt å tenke distribusjon og kundetrakt. Hva slags innhold gir du til dem som aldri har hørt om det du reklamerer for, hva slags innhold gir du til dem som har sett litt, men ikke alt. Og ikke minst, hva gir du til dem som nesten er klare, men bare trenger en liten dytt over «kneika»? Når du har jobbet med en kampanje har du lært masse om hvordan publikummet oppfører seg, hva som fungerer og ikke fungerer. Det er viktig å ta med denne lærdommen til neste kampanje.

«"

Foto: Privat

Stadig nye muligheter

Jeg har holdt på med dette i ti år og jeg startet med det fordi det kom til å bli «the next big thing». Verden har bare brukt en del tid på å skjønne det.

Hva er det beste og mest utfordrende med å jobbe som innholdsprodusent?

Jeg har holdt på med dette i ti år og jeg startet med det fordi det kom til å bli «the next big thing». Daniel Mohn-Reinaas

Innholdsproduksjon tar tid. Det er både gøy og utfordrende. Gøy fordi du får tid til å jobbe masse med en idé du liker, men det er utfordrende fordi det gjerne er mye som skal gjøres og du aldri kan bruke så mye tid på innholdet som du egentlig vil. Det å finne ut når du har jobbet nok med innholdet er nok noe man aldri blir helt utlært på.

Hva er nytt i bransjen?

- Det er alltid noe nytt, man må bare holde seg oppdatert. Det er alltid en kanal du viser video i som er i endring, eller en ny kanal å vise video i som gir nye muligheter. For eksempel når Facebook «skrudde av lyden» på video i feeden, fikk det store konsekvenser for innholdsutviklingen. Man mister en hel dimensjon man kunne bruke for å skape oppmerksomhet og tenke nytt.

Hvem lykkes med videomarkedsføring?

Skal du lykkes er det fordi du forstår hvordan video påvirker målgruppen du ønsker å nå. Hvordan konsumerer de du ønsker å nå video i den kanalen du forsøker å nå de, er viktige spørsmål å stille, sier han. 

Utløp for nye ideer

Daniel forteller at han har eksempler på at video overhodet ikke har hatt noen påvirkning, og at det ikke har endret alt.

I de tilfellene der det ikke har noen påvirkning er det gjerne fordi innholdet slippes i det det er laget. Noen andre, gjerne kunden, har tatt ansvaret for å distribuere innholdet. De tenker gjerne at det bare er å laste opp på YouTube, eller legge det ut på Facebook, så er jobben utført. Da kan de like gjerne spare seg for arbeidet med å lage video.

Viktigst av alt, satser du på video kan du ikke gjøre det halvveis. Daniel Mohn-Reinaas

Ved å velge den ettårige utdanningen i videomarkedsføring i sosiale medier vil du lære å planlegge, filme og redigere videoproduksjoner for sosiale medier, i tillegg til å få en viktig forståelse av resultatdataanalyse for optimalisering og justering av kampanjen.

Har du noen tips til dem som vil begynne med video i markedsføringen?

- Legg lista lavt til å begynne med og gradvis sikt høyere. Lær å produsere først, gå på videokurs, lær det grunnleggende og jobb videre med det. Når du behersker det grunnleggende kan du begynne å tenke på å legge ut noe selv. Viktigst av alt, satser du på video kan du ikke gjøre det halvveis, avslutter han.


Relaterte studier

Videomarkedsføring i sosiale medier, utdanning

Videomarkedsføring i sosiale medier

Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
     
Top