– Å leve i skjæringspunktet mellom branding og utvikling krever at man er initiativtakende og lærevillig, sier Daniel og Isak fra digitalbyrået Monk.

Daniel Stalder (27) og Isak Hauge (25) er de første designerne i digitalbyrået Monk som forlater Bergen for å starte avdeling i Oslo.

Selskapet består av strateger, designere og utviklere, og tilbyr tjenester innen digital markedsføring:

– Vi lager hjemmesider og nettbutikker, grafisk design, videoanimasjoner i 3D/2D, mobile applikasjoner, søkeoptimalisering, og innholdsmarkedsføring gjennom sosiale medier; vi tilbyr så og si alt innen digital markedsføring, og det er takket være våre søsterselskaper, Skrik, og Grieg Technologies — som er en del av SMG Media Group, sier Daniel, som er daglig leder i selskapet.

– Den digitale verden er hele tiden i utvikling

– Vi har en lidenskap for branding og identitet. Vi så at det var rom for en aktør som fokuserte på brukervennlighet for kunder, kvalitet, gjennomsiktige priser og mellommenneskelige relasjoner. Resultatet ble at vi startet Monk, sier han.

Vi har en lidenskap for branding og identitet.Daniel Stalder

Daniel har studert både 3D spilldesign og 3D filmproduksjon på Noroff. Han har også studert Computer Game Art på Teesside University i England. Isak har studert grafisk design på Noroff i Bergen, og jobber som designer og utvikler.

De beskriver seg selv som nerder:

– Å leve i skjæringspunktet mellom branding og utvikling krever at man er initiativtakende og lærevillig. Den digitale verden er hele tiden i utvikling, så man blir fort utdatert dersom man ikke har interesse for faget og nærmest er litt nerd. Hos oss er alle nerder innen sine egne felt, og det er vi stolte av.

– Nerder er kule, og vi er heldigvis ikke helt alene om å syntes det. Nerdene våre er faktisk så kule at vi nå har startet kontor i Bergen, Stavanger og Oslo. Vi hadde ikke hatt nubbekjangs uten nerdene våre! sier de.

– Har dere hatt noen nylige prosjekter dere er stolte av?

– Ja, vi har nylig hatt et samarbeidsprosjekt med Den Norske Opera, og Heia De Som Vinner, der vi filmet et intervju med kunstneren «The Stupid Mammals» og operasjefen, Per Boye Hansen, sier de.

Foto: Monk

Vi ansette flere

Daniel røper at det er menneskene som er hemmeligheten bak suksessen:

– Det er langt fra alle arbeidsplasser som har medarbeidere som er på jobb fra åtte om morraen til langt utpå kvelden – uten å ville gå hjem. Det skjer ofte at vi nærmest må jage dem hjem fra jobb, men vi er ekstremt takknemlige for å ha disse fantastiske menneskene rundt oss, sier han.

– Hva gjorde at Monk ønsket å utvide til Oslo?

– Planene om utvidelse av Monk har vært planlagt en stund, ettersom vi har vokst mye siden starten. I tillegg ønsker vi å kunne tilby våre produkter og tjenester til flere, sier Daniel.

Vi hadde ikke hatt nubbekjangs uten nerdene våre!Daniel og Isak

– Hvilke utfordringer møter dere i forbindelse med utvidelsen?

– Tid, definitivt tid, sier Daniel. – Vi er for øyeblikket bare oss to i Oslo, og det å få tid til alt som skal gjøres er utfordrende. Det har vært flere lange arbeidsdager på kontoret, men vi merker ikke anstrengelsen i særlig høy grad, ettersom vi gjør det vi elsker.

– I tiden fremover ønsker vi skaffe flere dyktige mennesker, slik at vi kan få enda flere fornøyde kunder, og skape et kontinuum av nye og bedre produkter, sier han, og legger til at Monk tar i mot åpne søknader.

– Kaffeinntaket er rimelig høyt

– Hvordan er en vanlig dag på kontoret?

– Hver dag starter med en videokonferanse med våre kontorer i Bergen og Stavanger. Der oppdateres vi på nåværende og fremtidige prosjekter, sier Isak, som påpeker at lunsjen er en viktig arena for nye idéer.

– Ellers jobber vi mye i samhandlingsverktøyet Teamwork Projects, sammen med kolleger på andre siden av landet. I tillegg kan kundene selv være delaktig i prosessen, og følge den gjennom å kommentere endringer og revidere tekst sammen med design-teamet. Det å kunne jobbe såpass strukturert har hjulpet oss betydelig siden vi flyttet til Oslo.

– Ellers jobber vi mye i kode, hvor vi skreddersyr enkle CMS-plattformer til kundens eget behov. For å holde fokus gjennom alle linjene med kode, er kaffeinntaket er rimelig høyt på kontoret, smiler han.

Foto: Monk

– Tro på egne produkter

– Hva er det som gjør branding og identitet så spennende?

– Det å kunne være med i en kreativ prosess hvor man får muligheten til å utforme den visuelle identiteten til et annet firma, og se kunden storfornøyd, gir en enorm mestringsfølelse, sier Daniel.

Vår største utfordring fremover blir å tilegne oss integritet i markedet.Isak Hauge

– Hvordan blir det å konkurrere mot de store byråene?

– Det tenker vi lite på, og har egentlig ingen bekymringer når det kommer til konkurranse, sier Isak. – Vi har god tro på våre egne produkter. De er enklere å bruke for våre kunder, sammenlignet med hva de store byråene ofte tilbyr. Vår største utfordring fremover blir å tilegne oss integritet i markedet.

Råd til gründerspirer

Daniel og Isak har satt sammen følgende råd til nye studenter:

  1. Begynn smått. Ta små oppdrag i starten.
  2. Ikke start med større prosjekter som overgår din kompetanse.
  3. Begynn med det du er god til, og gjør det bra.
  4. Kontrakt. Alltid ha en kontrakt for å sikre et strukturert og oversiktlig samarbeid.
  5. Dersom du brenner for det du gjør, er det et steg i seg selv.
  6. Bruk prosjektstyringssystem for å holde oversikt, for eksepel Teamwork Projects.

– Hva savner dere mest med Noroff?

– Det jeg savner mest fra Noroff må være miljøet og fasilitetene samt den konstante fagutviklingen gjennom et kompakt pensum, sier Isak.

– Jeg savner definitivt miljøet mest, sider Daniel. – Å kunne være i et uformelt klassemiljø med mennesker som brenner for faget bidrar til utvikling og inspirasjon.

Vi ønsker Daniel og Isak lykke til med arbeidet i Monk. Besøk nettsidene deres her.


Relaterte studier

Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top