Lurer du på hva en digital markedsfører egentlig jobber med? Vi har tatt en prat med Kristoffer, som jobber i kommunikasjons- og digitalbyrået Aptum.

Kristoffer Broen Berg (26) har bred arbeidserfaring fra både Italia og Norge. I Aptum jobber han både med søkemotoroptimalisering (SEO), Google, og analysearbeid.

– Min jobb i Aptum går mest ut på å generere trafikk og konverteringer for kunder via Google Ads og SEO. Jeg bygger søke-, display- og YouTube-kampanjer til optimaliseringsarbeid, og har alltid fokus på nytteverdien for kunden og å skape resultater og påvirke bunnlinjen positivt. Jeg har i tillegg en faglig rolle i driften av SEO-satsningen i byrået, forteller han.

I tillegg til jobben i Aptum, er han involvert i Fiskher, en app for de fiskeglade.

– I Fiskher gjør jeg litt av alt, men fokuset er mest digitalt. Nærmere bestemt PPC, SEO, innhold, sosiale medier, og generelt analysearbeid, sier han.

 Både selvstendig arbeid og gruppearbeid

Halve jobben i digital markedsføring er å sende brukeren til nettsidenKristoffer Broen Berg

Siden Kristoffer er del av et større markedsføringsteam, krever jobben en del samarbeid med andre.

– Det er mye selvstendig arbeid med oppgavene mine, men vi må samarbeide om ting som strategi og oppsett. Da er det gjerne samarbeid med prosjektledere, andre digitale markedsførere i firmaet, web-utviklere, eller grafiske designere, forteller han.

Både i Aptum og i appen Fiskher har han mye kontakt med eksterne samarbeidspartnere i løpet av en dag.

– I Aptum har vi en god del tjenester in-house. Utover kundene har vi ofte kontakt med leverandører av programmene vi bruker. Hos Fiskher er det imidlertid mer kontakt med eksterne parter, alt fra softwareleverandører til grafiske designere og annet vi ikke har in-house, sier han.

Kristoffer Broen Berg. Foto: Aptum

– Ting beveger seg fort innen digital markedsføring

Kristoffer beskriver arbeidsdagen sin som variert og spennende, hvor uforutsette ting ofte kan dukke opp.

– Kort tid etter at jakken er hengt på plass, inhaleres en kopp kaffe, så knekkes det i gang. Jeg tar først en overordnet sjekk av gårsdagens resultater, før det er videre til arbeidslisten. Utover det vanlige ramler det alltid inn noe spennende i løpet av dagen, og det er sjelden dagen blir som kalenderen sier. Ting beveger seg fort innen digital markedsføring, og det gjelder å henge med, så det går også litt tid til lesing av faglige nyheter, graving i verktøy, og kanskje noen minutter til en podkast, forteller han.

Det er et variert yrke hvor man kan spesialisere seg i mye forskjelligKristoffer Broen Berg

Han fortsetter:

– Halve jobben i digital markedsføring er å sende brukeren til nettsiden. Resten av jobben er å få brukeren til å utføre en handling, for eksempel gjennomføre en handel, ta kontakt, lese et innlegg, og så videre. Her spiller andre elementer inn. Er nettsiden rask, er den brukervennlig, er det god kvalitet på bildene, er det relevant og bra tekstinnhold? Dette er ting som spiller inn og er med på å avgjøre hvor effektiv en kampanje kjørt av en digital markedsfører ender opp med å være.

Selv om Kristoffer jobber aller mest med Google og SEO, understreker han at hans arbeidsoppgaver bare er noen av de mange oppgavene en digital markedsfører kan ha.

– Det jeg gjør er selvsagt bare en del av helheten. Andre kollegaer jobber f.eks. med strategi, rådgivning, sosiale medier, tekstinnhold til f.eks. nettsider og blogginnlegg, grafisk design, webutvikling, UX-design og fotografi. Det er et variert yrke hvor man kan spesialisere seg i mye forskjellig, alt etter hva man er mest interessert i, sier han.


Relaterte studier

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Videomarkedsføring i sosiale medier, utdanning

Videomarkedsføring i sosiale medier

Praktisk utdanning der du lærer å skape engasjerende videoinnhold tilpasset plattformer som Facebook, Instagram, TikTok og YouTube. Det er stor etterspørsel etter markedsførere med spisskompetanse i videoproduksjon.

  Nettstudier
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
     
Top