VFX Kinesisk månelanding

– Det er litt uvirkelig at vi jobber på prosjekter som skriver historie - ikke bare romfart, men den første 4K sendingen som bruker real-time grafikk. Jeg har virkelig fått en knallstart på min karriere, sier Remi.

– Noe av det mest utfordrende vi gjorde var en VFX-scene, hvor en asteroide kolliderer med månen. I tillegg til den avsluttende scenen, hvor kameraet «flyr» gjennom deep space, galakser, nebulas og frem til vårt eget solsystem, sier Remi Vaage.

Vaage (32) og Jo Christian Figenschou (32) er begge tidligere Noroff-studenter. Nylig var de tilstede i Beijing da kineserne kunne skrive romfartshistorie i starten av januar. De gjennomførte verdens første myke landing på månens bakside. Noe hjelp fikk de også av Vaage og Figenschou og selskapet Myreze som de jobber i.

Selskapet designet verdens første 4K sanntidsproduksjon, slik at statskanalen CCTV kunne forklare og vise TV-seerne i detalj hva som kunne skje på direkten.

De to har studert 3D design og animasjon og 3D filmproduksjon hos Noroff.

Det var både skummelt, spennende og utfordrende.Remi Vaage

– Det var både skummelt, spennende og utfordrende. Alt er jo mye større enn i en norsk produksjon, så det var veldig spennende å få delta på et så stort prosjekt. Det er litt uvirkelig at vi jobber på prosjekter som skriver historie - ikke bare romfart, men den første 4K sendingen som bruker real-time grafikk. Det har virkelig gitt mersmak, sier Vaage.

Artikkelen fortsetter...

Remi Vaage

Remi Vaage (avbildet) og Jo Christian Figenschou jobber i Myreze.

Innovativ sanntids-teknologi

Rollen til Vaage og Figenschou i Beijing var å være on-site support, mye training, løsning av tekniske problemer og andre utfordringer.

– Vi hadde en streng og solid kontrakt på plass om arbeidstid, så det var ganske normale dager, stort sett. Vi jobbet på det meste 14 timer, men det var samtidig på eget initiativ, fordi vi ville pushe kvaliteten på det vi lagde.

– Hvilken lærdom kommer det ut av et slikt prosjekt?

– Å være on-site på en slik produksjon er noe helt annet enn å sitte på kontorene våre i Bergen og produsere assets. Man lærer mye mer når man er tett på - hvordan pipelinen fungerer på andre enden og hvilke fallgruver man må være oppmerksom på. Det var også en læringsprosess i kundekontakt på en helt annen måte, som absolutt blir nyttig for senere oppdrag, sier 32-åringen.

Artikkelen fortsetter...

Kinesisk måneeventyr, studio 

I studio: Fra produksjonen i Beijing.

Stor passion for faget

– Det var to fantastiske år jeg hadde på Noroff og et friskt pust å komme i klasse med så mange likesinnede mennesker, som har blitt gode venner for resten av livet. Det var mye passion og ble ofte sene kvelder, på grunn av at faget er så spennende.

Etter to år på campus i Bergen gikk reisen videre til Teesside University i Storbritannia. Universitetet er et av Noroff sine samarbeidsuniversiteter. Der ente Remi opp med både bachelor- og mastergrad i Digital Character Animation.

– Hvordan var det å være utvekslingsstudent?

– Tessidee University har top-notch fasiliteter, utstyr og bibliotek, med et hav av kunnskap å fordype seg i, for de som ønsker det. Det er mye ansvar som faller på den enkelte student for å tilegne seg kunnskapen, men tiden på Tessidee åpner også muligheter for networking, som i mange tilfeller gir innpass i bransjen et eller annet sted. Jeg er likevel glad for at jeg hadde mine første år hos Noroff, da det var betraktelig mer hands-on opplæring og oppfølging av studentene, som gir et godt grunnlag for veien videre, sier han.

Å være on-site på en slik produksjon er noe helt annet enn å sitte på kontorene våre.Remi Vaage

Etter å ha fullført mastergraden gikk Vaage rett i jobb hos CreaCon, skaperen av barne-tv serien Vennebyen. Etter ett og et halvt år ble det masseoppsigelser på grunn av økonomi. Noen måneder senere kom han i kontakt med gründer Bjørn Myreze.

– Jeg nølte ikke et sekund med å bli med inn i firmaet Myreze og ble den første ansatte. Det er en mulighet jeg ikke har angret på og fremdeles er veldig takknemlig for den dag i dag, sier Vaage.

Den tidligere Noroff-studenten ble først ansatt som Motion Artist og etter ett år med høyt tempo og mye jobb er tittelen hans i dag Head of 3D.

– Teamet består nå av ni stykker, inkludert meg selv, og jeg har virkelig fått en knallstart på min karriere.

Artikkelen fortsetter...

VFX flagg månen

Suvenir: Remi og Jo Christian fikk også med seg dette bildet hjem fra Kina.

Real-time grafikk

Myreze har vært frempå med real-time grafikk omtrent siden starten.

– Vi pitchet en vignett for et nytt gameshow under navnet Lost In Time som gikk på TV Norge i 2017. De ble så imponerte over første pitchen at de ønsket at Myreze skulle bidra til hele merkevaren Lost In Time og samarbeide om flere andre banebrytende prosjekter. Dette har vært starten på den mest spennende reisen i Myreze-historien så langt, sier Vaage.

Dette samarbeidet med The Future Group har åpnet mange dører for selskapet.

– Det var en gyllen mulighet og Myreze satset med full styrke på real-Time grafikk, hvor både meg og andre 3D artister på teamet satt sene kvelder for å lære oss UE4. Vi endte opp med ikke bare å lage vignetten til programmet, men også det virtuelle studioet Homebase & Transit, on-air grafikk, app UI grafikk og promoteringsmateriell.

Sammen med The Future Group vant Myreze i fjor Gullruten for beste grafisk design/VFX for deres arbeid med Lost In Time. Samarbeidet førte også Myreze til Kina for første gang i fjor, hvor de lagde real-time grafikk til FIFA, som gikk på luften sommeren 2018.

– Dette prosjektet åpnet igjen dørene for det siste prosjektet med månelandingen, sier 32-åringen.

Jeg har virkelig fått en knallstart på min karriere.Remi Vaage

– Har du noen råd til nye studenter?

– Er du helt ny i gamet, har du sannsynligvis mye å lære. Invester den tiden som trengs, selv om det betyr å sitte våken litt for sent. Da investerer du både i deg selv og din egen framtid. Om du ønsker å være attraktiv på arbeidsmarkedet må du ha en portefølje som selger deg inn. Bransjen baserer seg hovedsakelig på teams, så vær en teamplayer og løft opp de rundt deg, slik at alle kan bli bedre sammen. Har du for eksempel funnet en tutorial eller teknikk på å lage en fet effekt, del kunnskapen om noen spør. En annen viktig ting er å øve seg på å gi og motta konstruktiv feedback, på eget eller andres arbeid. Det hjelper både deg selv og andre videre.

Sist, men ikke minst sier han at:

– Bransjen er liten, vær hyggelig med medstudenter! Det er høy sannsynlighet for at dere enten møtes igjen i arbeidslivet, eller at nettverket ditt er det som skaffer deg jobb.

– Hvordan ser veien videre ut for deg?

– Det kan være at det blir en ny tur til Kina, men ingenting er bekreftet enda. Vi har også flere andre spennende prosjekter i loopen, men mer enn det kan jeg nesten ikke røpe, avslutter Vaage.


Relaterte studier

Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor in Interactive Media - Animation

Studieprogrammet gir deg ferdigheter i å designe og animere 3D-karakterer. Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer, noe som åpner opp for et bredt spekter av spennende karrieremuligheter.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
     
Top