Kommunikasjonsbyrået Untold Insight skal hjelpe studenter med å få relevant og betalt erfaring fra noen av Norges mest kjente merkevarer.
– Det er som vi pleier å si: Vi samler de som ikke vet at noe ikke kan gjøres, og derfor bare gjør det, sier prosjektleder Anine Karp i kommunikasjonsbyrået Untold Insight (tidligere kjent som UT studentbyrå). 6. mars var hun på besøk hos Noroff og introduserte seg selv og byrået til studentene.
Karp og Untold Insight har nylig inngått et samarbeid med Noroff. Målet er at Noroffs studenter skal kunne skaffe seg relevant og betalt arbeidserfaring under studiene. Byrået har tidligere samarbeidet med blant annet Tine, Equinor (tidligere Statoil), TV 2 og Røde Kors Ungdom.
Studenter har et stort fortrinn foran det etablerte næringslivet, mener Karp.
– Jobber man et sted lenge nok, blir man blind på sine egne vaner. Da er det viktig å få inn folk som dere, som tenker nytt og har færre sperrer.
[Noroff] er en stor skole med mange fremtidsrettede studier.Anine Karp, Untold Insight
Artikkelen fortsetter...
Presenterte for studentene: Anine Karp forteller at næringslivet sliter med å forstå den unge målgruppen.
Skal hjelpe med unge målgrupper
Hun håper mange studenter har lyst til å bli med på samarbeidet. Hun understreker at det vil være god læring og en mulighet til å få vist hva man er god for.
– Mange av prosjektene våre er kreativt rettet. Derfor passer Noroff perfekt inn. Det er en stor skole med mange fremtidsrettede studier.
Under presentasjonen fortalte Karp at næringslivet sliter med å forstå den unge målgruppen: Hva de liker og ikke liker, hva de synes er kult og hva de synes er teit.
Byrået hjelper selskaper og organisasjoner med å nå ut til ungdom. Studenter som er interesserte, melder seg inn i en lukket Facebook-gruppe. Her publiseres ferske oppdrag der byrået trenger studentenes kompetanse. Virker prosjektet interessant, sender man en e-post med forespørsel om å bli med.
Basert på de som flagger sin interesse, setter byrået sammen arbeidsgrupper med studenter fra ulike faglinjer og læresteder.
Dette er et springbrett for unge mennesker ut i arbeidslivet.Olav Slettahjell, fagsjef Noroff
Artikkelen fortsetter...
Grafisk design-studenter: Even Næss og Iver Nikolaisen.
– Skal delta i innsiktsarbeid og konseptutvikling
Fagsjef ved Noroff, Olav Slettahjell, er glad for at samarbeidet er klart. Nå håper han studentene griper sjansen.
– Dette er et springbrett for unge mennesker ut i arbeidslivet, som vil ha stor verdi for oss som leverandør av yrkesrettet utdanning. Vi er opptatt av at våre studenter skal være frempå og dette samarbeidet åpner opp for muligheter til relevant erfaring og nettverksbygging. Vårt mål er at Noroffs studenter skal delta i innsiktsarbeid og konseptutvikling som bidrar til positiv utvikling for selskapene.
Iver Nikolaisen og Even Næss studerer grafisk design og fulgte med på presentasjonen. De synes det ferske samarbeidet mellom Noroff og Untold Insight virker spennende.
– Dette er veldig kult. Vi trenger penger, og det finnes få slike jobber for studenter. Mange tror at fordi noe er kreativt, er det gratis, sier Nikolaisen.
Begge ønsker å få seg mer arbeidserfaring før de er ferdigstudert.
– Jeg har lyst på mer erfaring i yrket, og dette gir oss en god sjanse til å få det, sier Næss.