Edvard Normann - Alan Walker Diamond Heart

– Det har egentlig ikke gått helt opp for meg ennå, sier Edvard Normann.

– Det har vært veldig moro å jobbe med Alan Walker. Det har tatt tid og det har vært mye frem og tilbake, men både Alan og vi andre involverte er svært fornøyde, sier Edvard Normann (23).

Edvard studerte lyd- og musikkproduksjonNoroff Oslo og gikk ut i 2017.

– Det føles svært bra! sier Edvard når han forteller hvordan han opplever å være en av låtskriverne på den nye singelen Diamond Heart.

– Det er utvilsomt det største som har skjedd hittil i min karriere, og det har egentlig ikke gått helt opp for meg ennå.

Diamond Heart er i skrivende stund nummer to på Spotify i Norge, men har også hatt førsteplass.

– Det er ganske surrealistisk. Det er veldig stas å se at låten gjøre det så bra i Norge, sier Edvard.

– Enda mer stas er det at den nå ligger på top 200 på Spotify i verden – 143. plass i skrivende stund – med nærmere 700.000 avspillinger om dagen.

Det er utvilsomt det største som har skjedd hittil i min karriere.Edvard Normann

Låten gikk også rett til topps i Kina, verdens mest befolkede land.

– Igjen, det er veldig surrealistisk, sier han.

– Alan har hatt mange konserter i Asia, og det har vært veldig vellykket. Han samarbeidet nylig med en stor kinesisk artist ved navnet LAY. Det er nok en stor grunn til at Alan gjør det så bra i Kina.

– Hva er det som gjør Diamond Heart så populær?

– I all hovedsak så er det vokalen og toplinen som gjør låta så sterk, spesielt i hooket.

– Vi har også bevart mye av det folk kjenner igjen av Alan sitt sound, for eksempel den litt mystiske introen. Samtidig har vi vært bevisste på at vi ville fornye og rett og slett være med på å utvikle Alan sitt sound, og det tror jeg lytterne liker, sier han.

Artikkelen fortsetter…

– Presset er skyhøyt

Edvard og kameraten Kristoffer Haugan er begge signert som produsenter i selskapet MER og går under navnet STATE.

– Å være signert til MER er helt fantastisk! Vi holder til i vanvittig gode fasiliteter midt i Oslo sentrum, og vi jobber med en del dyktige og ikke minst ambisiøse folk.

– Arbeidsmoralen er på topp selvom presset er skyhøyt. Hver dag er forskjellig, og tempoet er til tider ekstremt. Det er ikke uvanlig at man plutselig får en deadline på bare noen timer. Men igjen, det er veldig god stemning og vi har blitt en svært sammensveiset gjeng som jobber i MER-studioene, sier Edvard som ikke kan røpe noe om fremtidige prosjekter.

Tiden i Sølvguttene var veldig artig og lærerik.Edvard Normann

Edvard har bakgrunn fra Sølvguttene. Han forteller at han alltid har sett for seg at han skulle ende opp med noe musikkrelatert.

– Tiden i Sølvguttene var veldig artig og lærerik. Også i Sølvguttene er nivået veldig høyt, og det krever mye øving og disiplin. At man blir eksponert for det i såpass ung alder var helt avgjørende for min del, sier han.

Artikkelen fortsetter…

STATE, Edvard Normann og Kristoffer Haugan

STATE: Edvard utgjør sammen med Kristoffer Haugan STATE.

– Vi var hele tiden "hands-on"

Edvard forteller at å studere lyd- og musikkproduksjon var morsomt og spennende, men også krevende.

– Jeg stortrivdes med studiene mine på Noroff. Miljøet var veldig bra og vi ble utfordret på mye forskjellig.

– Læringsmiljøet var topp! Vi var mye i studio og var hele tiden "hands-on". Det at vi faktisk gjorde så mye praksisarbeid og ikke bare forelesninger med powerpoint, gjorde skoledagene mye mer givende, forteller Edvard.

Jeg stortrivdes med studiene mine på Noroff.Edvard Normann

– Hva savner du mest fra studietiden?

– Det jeg kanskje savner mest var at om man satt fast med noe, var det alltid en lærer eller medstudent som kunne hjelpe til eller hadde et klokt svar. Når vi nå sitter og jobber med låter sammen med en artist som Alan Walker kan det være ganske skremmende om man sitter fast med noe. Det at man på Noroff hadde noen å forhøre seg med til enhver tid var viktig for meg.

– Jeg var veldig fornøyd med faglærerne mine. De var alle flinke på hver sin måte, og det at de hadde så forskjellig bakgrunn gjorde at man lærte mye om mye. Det var også en god balanse mellom spøk og alvor, sier han.

– Hvilke råd vil du gi til unge musikkprodusenter?

– Først og fremst det helt åpenbare; man må jobbe mye og hardt. Men det finnes viktige ting i tillegg til selve musikken, for eksempel nettverking. Det er så mange dyktige musikere der ute, men altfor mange blir sittende i studio på egenhånd, uten å komme noen vei.

– Dra på konserter, snakk med folk, kontakt andre musikere og spør om de kunne tenke seg å jobbe med deg en dag. Plutselig sitter du i en session med noen du ikke kjenner og spiller et gitar-riff som senere blir brukt i for eksempel en Astrid S-låt. Da er du i gang, sier Edvard.


Mer om studiet

Utdanning i lyd- og musikkproduksjon i Oslo, Bergen og Kristiansand

Lyd- og musikkproduksjon

Lær deg lyd- og musikkproduksjon i et profesjonelt studio. Få bred, praktisk erfaring med kvalitetsutstyr, slik at du har kompetansen som gir deg flere ben å stå på i en dynamisk bransje.

  Oslo, Bergen
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Top