Under masterclass på Noroff Oslo fikk studentene ved lyd- og musikkproduksjon besøk fra en av verdens mest profilerte låtskrivere.

Curtis Richardson lukker øynene og smiler. En lang dag med undervisning og workshops er snart omme, men stemningen på Noroffs studio A forblir rastløs og forventningsladet.

Foran det fullsatte rommet sitter den verdensberømte amerikanske låtskriveren og lytter til studentenes arbeid med sin norske venn og kollega Berent Philip Moe. Etter tolv låter og mange negler bitt til roten er dommen klar.

– Helt vanvittig, utbryter Curtis, og fortsetter:

– Jeg forventet å høre musikk lagd av studenter, men dette grenser mot profesjonell kvalitet allerede.

Curtis Richardson lecture

Utvikling gjennom samarbeid

Fem timer tidligere, og Curtis og Berent har akkurat ankommet Noroff Oslo sin campus og studiet lyd- og musikkproduksjon. Før dagen er omme skal de fortelle om egne karrierer, lytte til studentenes arbeid og dele av sin kollektive erfaring.

–  Vi vil alle ha en hit på listetoppen, sier Curtis.

– Men da jeg startet var ikke det målet mitt. Jeg ville bare vokse, jobbe med nye prosjekter og ha muligheten til å utvikle meg kreativt. Så fikk heller suksess komme etterhvert. Slik bør det også være for dere.

Jeg forventet å høre musikk lagd av studenter, men dette grenser mot profesjonell kvalitet allerede.Curtis Richardson

Og suksess kom i høyeste grad for amerikaneren. Curtis kan i dag vise til en omfattende og prestisjetung CV, som blant annet inkluderer arbeid med artister som Jennifer Lopez, Rihanna, David Guetta og John Legend. Til sammen har han medvirket på plater som har solgt mer enn 28 millioner eksemplarer globalt.

– Jeg utviklet stilen min gjennom samarbeid med andre. Akkurat som dere gjør. Selv om man i dag kan stå for alle deler av produksjonen på egen hånd betyr ikke det at man bør gjøre det, sier han.

Curtis har blitt hentet inn via sin venn, kollega og tidligere Noroff-lærer Berent Philip Moe. Selv har han jobbet med artister som Madcon, Lene Marlin og Lisa Miskovsky, og støtter Curtis visdomsord om tålmodighet og samarbeidsvilje helhjertet.

– Alle i dette rommet driver med musikk for lidenskapens skyld. Det er noe du gjør uavhengig av kommersiell suksess.

Lyd- og musikkproduksjon

Nye muligheter

Dagens foredrag er primært rettet mot toplining: en form for musikkproduksjon hvor låtskrivere bygger tekst og melodi på toppen av en allerede produsert instrumental låt. Det er en betegnelse som sjeldent høres utenfor bransjen, men som i realiteten utgjør en av de vanligste måtene å produsere populærmusikk på i 2017.

– Det blir vanligere og vanligere, også i Norge, forklarer Nils-Egil Langeland, lokal fagansvarlig for lyd- og musikkproduksjon.

– Det er veldig gøy at vi får dekket et tema såpass mange vil ha nytte og interesse av å lære om.

Jeg ville bare vokse, jobbe med nye prosjekter og ha muligheten til å utvikle meg kreativt.Curtis Richardson

Ved siden av praktiske råd om toplining, musikkproduksjon og workshop i studio handlet foredraget i tillegg om studentenes forestående inntog i den moderne musikkbransjen. Både Berent og Curtis er blant de som ser lyst på fremtiden.

– Man hører ofte nedslående snakk om dagens bransje, sier Berent, og fortsetter:

– Men det handler mye om perspektivet ditt. Disse studentene har muligheter jeg og Curtis bare kunne drømt om når vi begynte. Ikke bare kan de få produsert låter i profesjonell kvalitet til en brøkdel av prisen, men de kan også skape seg et navn på egen hånd gjennom nettbaserte strømmetjenester.

Curtis nikker erkjennende.

– Det er veldig spennende tider for vordende musikere. Jeg ser fremfor alt nye muligheter i endringene.

Du vet ikke hvor mye kunnskap du sitter på før du gir det tilbake.Curtis Richardson

Curtis Richardson performing

Semesterets høydepunkt

Sist uke markerte første gangen Noroff holdt masterclass av denne typen, men det blir langt fra siste. I etterkant av foredraget beskriver Nils-Egil Langeland studentenes tilbakemelding som «overveldende positiv».

– De var helt i ekstase. I etterkant har det blitt veldig tydelig at vi må ha flere slike dager på programmet. For mange var det høydepunktet i semesteret så langt.

Men det er ikke bare studentene som får noe ut av masterclass. Mestrene selv sitter også igjen med en uventet gevinst.

– Du vet ikke hvor mye kunnskap du sitter på før du gir det tilbake, sier Curtis, og avslutter:

– Vi overrasker oss selv hele tiden når vi står foran studentene, fordi man kommer på ting man nesten hadde glemt at man visste. På den måten blir også den eksisterende kunnskapen din forsterket. Det er en fantastisk måte å jobbe på!

Mer om studiet

Utdanning i lyd- og musikkproduksjon i Oslo, Bergen og Kristiansand

Lyd- og musikkproduksjon

Vil du å jobbe som musikkprodusent? Lær deg faget i et profesjonelt studio. Få bred erfaring med kvalitetsutstyr, slik at du har kompetansen som forventes i en dynamisk bransje.

  2 år (evt. 1 år)
  Oslo, Bergen
  Ikke tilgjengelig som nettstudie
  Studiet gir fagskolevitnemål
Les mer
Top