– At de vil ha med meg på laget føles veldig bra! sier Anette Lien.

Anette Lien (31) ble akkurat ferdig med ettårig utdanning i digital markedsføringNoroff Oslo. Samme uken som hun leverte eksamen signerte hun kontrakt med Oculos, et ledende byrå innen digital markedsføring i Norden.

– Det ga meg en stolthetsfølelse å få jobb hos Oculos! sier Anette.

– Jeg har hørt så mye positivt om dem, og research jeg gjorde bekreftet hvor solide og flinke de er. At de vil ha med meg på laget føles veldig bra!

Det ga meg en stolthetsfølelse å få jobb hos Oculos!Anette Lien

– Kan du fortelle litt om jobben? 

– Stillingstittelen min er campaign manager. Det er mitt ansvar å strukturere og delegere oppgaver som skal gjøres for et utvalg av våre kunder.

Anette utdyper:

– Oculos er rå på kundelojalitet. Vi må sørge for at våre kunder kommuniserer best mulig med sine kunder. Teamet mitt består blant annet av grafiske designere, utviklere, SEO- og SEM-spesialister og andre campaign managere, sier hun.

– Digital markedsføring er spennende fordi jeg får jobbe både kreativt og strukturert – tett sammen med et team av dedikerte og flinke mennesker.

– Jeg har konkludert med at så lenge du har genuin interesse for kommunikasjon, så er dette en bransje som har behov for deg!

Artikkelen fortsetter...

Moderne kontorlandskap. Foto: Oculos.

– Markedsførere må omfavne GDPR

Anette sier hun har ekstra stor interesse for innholdsproduksjon og personvern.

– Jeg synes det er spennende å engasjere de riktige mottakerne ved hjelp av tekst, bilder og et ærlig budskap.

– Hvordan tror du de nye personvernreglene vil påvirke markedsføringen i digitale kanaler fremover?

– Etter GDPR trer i kraft vil vi se en stor nedgang i antallet mottakere av markedsført innhold. Dette må vi som markedsførere omfavne og se på som en positiv utvikling, der vi kan luke ut de ubetydelige fra de betydelige kundene.

Den nye personvernloven er litt for sent ute, og helt nødvendig!Anette Lien

Hun mener tidligere bruk av kundedata har gått over stokk og stein, og at forbrukerne må få vite om og bestemme hvem som skal få bruke personopplysninger.

– Forbrukerne har hatt for liten innsikt og har tidligere bare måttet akseptere kjøp og salg av kundedata.

Hun utdyper:

– Vi har allerede opplevd ganske store konsekvenser hvor sensitive opplysninger har blitt misbrukt, blant annet under presidentvalget i USA. Den nye personvernloven er litt for sent ute, og helt nødvendig!

Anette venter stor utvikling på fagfeltet fremover.

– Det er vanskelig å spå nøyaktig hva vi kan vente oss. Med machine learning vil vi nok se færre jobber innen prosessene som kan automatiseres. Alt en robot kan foreta seg, vil på sikt gjøre mennesker overflødig. Samtidig tror jeg det vil bli flere kreative jobber på feltet.

Artikkelen fortsetter under videoen...

– Bratt læringskurve

– Hvordan var det å studere digital markedsføring på Noroff?

– Jeg har hatt et fantastisk år, med bratt læringskurve! sier Anette.

– Med et fag som beveger seg i enorm hastighet, hvor dagens behov og oppskrift ikke nødvendigvis er morgendagens, så vi raskt studentenes spesialiteter! Noen utpekte seg som rå på UX-design, noen på grafisk innhold og tekst, og andre som prosjektledere.

Jeg har hatt et fantastisk år, med bratt læringskurve!Anette Lien

– Vi hadde også en fantastisk lærer som evnet å motivere oss og stimulerte oss til å være kritiske. Hun oppfordret til diskusjon og så verdien og kunnskapen dette ga oss fremfor å konkludere på en fasit.

Anette mener kompetansen til studentene er verdifull.

– De fleste av oss signerte kontrakt med ny arbeidsgiver allerede før vi leverte eksamen. Med resterende er det bare spørsmål om tid før noen anerkjenner kompetansen og tilbyr dem jobb, sier hun.

– Har du noen råd til nye studenter?

– Se masse Ted Talks, og vær åpen! Det du kunne tenke deg å jobbe med da du startet på studiet, er ikke nødvendigvis det du ender opp som. Bruk tiden på å lære deg selv og kjenne – både styrker og svakheter! Svakhetene skal også omfavnes. De er også innsikt! sier Anette.


Relaterte studier

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, søkemotoroptimalisering, personvern og analyse. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt med visuell kommunikasjon. Bli grafisk designer og jobb fremtidsrettet med strategisk design, illustrasjon, foto, webdesign og animasjon.

  Nettstudier
  Oslo, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Frontend-utvikling utdanning i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand
 

Frontend-utvikling

Frontend-utvikling er teknologiutdanningen hvor visuell utforming møter koding, web- og UX-design. Det store behovet for frontend-utviklere nærmest garanterer jobb etter studiene.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Top