Professoren, bransjeeksperten og studentene om studiet og fagfeltet digital markedsføring.

Digital markedsføring er et ettårig studium på Noroff som lærer deg de viktigste verktøyene for målrettet markedsføring på nett. Utdanningen passer for deg som vil jobbe strategisk med markedsføring på internett og i sosiale medier.

Studiet er tilgjengelig på nett, men blir fra august 2017 også tilgjengelig på Noroff Oslo.

Mona Tryti Lansiquot (34) - student

Mona Tryti Lansiquot, student på digital markedsføring Mona Tryti Lansiquot

– Hvorfor valgte du å studere digital markedsføring?

– Jeg har en bachelor i markeds­kommunikasjon fra tidligere, men på den tiden fantes ikke sosiale medier slik vi kjenner dem i dag. Jeg ønsket derfor faglig påfyll når det gjelder markedsføring på Internett.

– Hva synes du om studiet?

– Det er krevende men svært lærerikt. Jeg hadde noe erfaring fra før innen feltet, men har fått godt med påfyll og føler det passer veldig godt for meg og mitt fremtidige arbeidsliv.

– Hva synes du er det mest spennende ved dette fagfeltet?

– Jeg liker veldig godt teknologi og sosiale medier generelt. Det å kunne benytte ulike verktøy for å få budskap ut til forskjellige målgrupper synes jeg er spennende. Jeg liker også godt å jobbe med tall, spesielt analysearbeidet. Det var viktig for meg å lære SEO (søkemotoroptimalisering), og nå kan jeg si at jeg kan det.

Det er krevende men svært lærerikt.

– Hva synes du om faglæreren?

– Han er svært dyktig innen sitt fagfelt. Jeg opplever at han hele tiden prøver å pushe deg til å yte enda litt mer enn forrige gang. Han er svært detaljfokusert og ønsker at vi skal være like detaljfokusert som han. Han er veldig tilgjengelig og finner alltid en løsning på utfordringene jeg har.

– Hva vil du bruke kompetansen til etter studiet?

– Jeg har allerede tatt i bruk kompetansen i arbeidslivet og kommer til å supplere med den kunnskap jeg tilegner meg videre i kurset i fremtiden også.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

Noroff Oslo: Digital markedsføring blir tilgjenglig på campus i Mølleparken fra august 2017. Foto: Jeanette L. Bækkevold.

John Modahl (36) - student

John Modahl, student på digital markedsføringJohn Modahl

– Hvorfor valgte du å studere digital markedsføring?

– Jeg valgte det fordi det er noe jeg virkelig liker. Jeg tror også det kommer til å være stor etterspørsel etter dette framover. Det skjer så mye på nettet og endringene skjer raskt. Jeg tror det vil være utfordrende for mange bedrifter å henge med på alt uten å ha dedikerte folk som gjør det. 

– Hva synes du om studiet?

– Studiet er bra og man får en god forståelse for digital markedsføring. Noen ting skulle jeg ønske at man gikk dypere inn på, men det er begrenset hva man rekker i løpet av et år.  

– Hva synes du er det mest spennende ved dette fagfeltet?

– Det er at alt er så målbart. Man kan samle inn data om alt mulig og ta avgjørelser på bakgrunn av det.

Man kan samle inn data om alt mulig og ta avgjørelser på bakgrunn av det.

– Hva synes du om faglæreren?

– Jeg har bare positivt å si om han. Professoren har masse kunnskap og følger bra opp på spørsmål man har underveis.

– Hva vil du bruke kompetansen til etter studiet?

– Jeg håper å få en jobb selvsagt, men jeg vil også bruke det til noen prosjekter jeg har utenom.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

Ingunn Engen (32) - bransjeekspert

Ingunn Engen, digital markedsførerIngunn Engen

– Hvilke områder innen digital markedsføring jobber du mest med?

– Sosiale medier er mitt hovedansvarsområde. Dette innebærer blant annet å jobbe tett med både resten av markedsavdelingen og de øvrige avdelingene i bedriften. Sammen optimaliserer vi puslespillet vårt. Vi produserer innhold, tester og analyserer, og forsøker å få alt til å fungere sammen på best mulig måte. Samtidig må vi være tro mot profil og konsept, og holde oss oppdatert på utviklingen i kanalene vi bruker.

– Hva er det som gjør dette så interessant?

– Digital markedsføring er mye tenking og analysering. Man må lære hele veien. Det er grunnleggende for å i det hele tatt kunne stake ut en retning i et fagfelt som til viss grad er uforutsigbart. Dagens suksessoppskrift er ikke nødvendigvis morgendagens.

Dagens suksessoppskrift er ikke nødvendigvis morgendagens

– Hvilke trender ser du innenfor feltet?

– Content har vært et buzzword de siste årene, og vil fortsatt være viktig fremover. For markedsførere blir det viktigere å måle investeringsavkastning, da kostnadene på content øker i takt med kravet til kvalitet. Utover dette så er det mange teknikker å benytte seg av, som sosiale medier, influencers, bots, big data, automation, wearables osv. I dag ville jeg aldri kjørt i gang en kampanje som ikke er tilpasset mobile flater, uansett bransje.

Professor Melius Weideman

– Hvorfor tror du digital markedsføring er et voksende felt?

Professor Melius WeidemanProfessor Melius Weideman

– Digital markedsføring har vært i sentrum i veksten av den digitale industrien. Bransjen ble rystet da dotcom-boblen sprakk rundt slutten av nittitallet, og har tvunget bedrifter til å bli mer effektive. Moderne teknologi har banet vei for nye arenaer hvor bedrifter og markedsførere kan annonsere sine produkter, tjenester og merkevarer. Responsen man ser i slik markedsføring er nærmest umiddelbar.

Studentene har imponert meg. De har en flittig og fokusert tilnærming til sine studier.

– Hvilke nye trender du ser i digital markedsføring?

– Listen over nye trender endres nesten daglig, så det er farlig å spå hvilke trender som kommer. Innholdsmarkedsføring, som er å produsere relevant, nøyaktig og spennende innhold på ulike plattformer, er fortsatt en av de mest grunnleggende formene for å tiltrekke seg kunder. Videre vil big data, tilgjengeligheten av store mengder kundedata, koblet til de riktige verktøyene for å utvinne dem, kunne gi positive resultater for digitale markedsførere. Disse vil sannsynligvis forme digital markedsføring fremover.

– Andre markedsføringsteknikker inkluderer automatisering, mobilmarkedsføring, sosiale medier, konverteringsoptimalisering, søkemotoroptimalisering og betalt søk.

– Hvilket inntrykk har du av Noroff-studentene?

– Studentene har imponert meg. De har en flittig og fokusert tilnærming til sine studier. Tidsfrister er nesten alltid oppfylt, og de produserer arbeid av fremragende kvalitet. I mange tilfeller har noen av prosjektene de har gjennomført blitt brukt som retningslinjer og arbeidsdokumenter for aktører i bransjen.


Les mer om studiet

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top