Geeohsnap gir råd om følgere på Snapchat

Geir Ove Pedersen, alias geeohsnap, er en av Europas største Snapchat Influencers.

Verden kjenner ham som geeohsnap. Han med sort belte i Snapchat. Han som har 60.000 daglige følgere. Han som har jobbet for kjente merkevarer som Disney, Starbucks, Microsoft, HTC, Lionsgate, Lucasfilm og Air France.

Vi kjenner ham best som Geir Ove Pedersen. Tidligere student, og senere lærer, på grafisk design på Noroff.

– På Snapchat kaller man ikke publikum for følgere, presiserer Geir Ove.

– Du kaller dem venner, og grunnen er enkel: publikum er mye mer lojale på Snapchat enn på andre sosiale plattformer, sier han.

Publikum er mye mer lojale på Snapchat enn på andre sosiale plattformer.Geeohsnap

Basert på sin erfaring med Snapchat, deler han her sine hemmeligheter om hvordan man får venner med appen.

Hvis du ikke allerede har gjort det, så sørg for å legge til geeohsnap på Snapchat og besøk nettstedet hans.

Les også: Geir Oves Snapchat-suksess førte til Disney-jobb

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

Geeohsnap, Geir Ove Pedersen

Foto: Magnus Wintersborg

1. Forstå snapchat

– Det første du må gjøre er å lære Snapchat å kjenne, sier Geir Ove. – Lek mye med verktøyene, og bli godt kjent med dem. Slik vil du kjenne mulighetene og begrensningene du har når du skal lage og publisere stories.

– Bruk en lukket konto de første dagene bare til læring. Når du forstår Snapchat, og mulighetene som finnes, kan du gå videre til neste trinn.

2. Lag en plan for kontoen din

– Planlegg hva slags innhold du vil legge ut. Ser du for deg en ren reklamekanal? Da kan jeg si med en gang du ikke vil lykkes med kontoen. Hvis du ønsker å publisere eksklusivt innhold, og samtidig gi brukerne en god følelse, er du på god vei.

– Om du flink til å tegne eller ei, bør du utarbeide noen retningslinjer for hvordan dine snaps skal se ut. Publiserer du for en merkevare, bør du hente inspirasjon fra profilmanualen.

– En story som fungerer er bygd opp som en liten kortfilm. Å skissere storyboard i en notisbok i forkant av opptaket er lurt.

Ser du for deg en ren reklamekanal? Da kan jeg si med en gang du ikke vil lykkes med kontoen.Geeohsnap

Da er du klar for å åpne kontoen din for publikum! Du bør nå ha lastet opp en story og si velkommen til alle nye venner.

3. La brukerne finne deg

– Brukerne må finne kanalen. Hvis du publiserer for en større bedrift eller merkevare, er det lurt å fremme Snapchat-kanalen på andre sosiale medier. Det samme gjelder hvis du er en person og ønsker å bli funnet på Snapchat.

– Du kan forsøke å ha en konkurranse som utelukkende finnes på din Snapchat-kanal. Alle elsker konkurranser! Når brukerne begynner å snakke om kanalen din, da har du gjort noe riktig!

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

Geeohsnap er en av Europas støste Snapchat Influencers

Random people: Geeohsnap sitt konsept Random People har blitt et Snapchat-fenomen.

4. Ha ekslusivt innhold

– Innholdet bør være eksklusivt for Snapchat. Du bør ikke vise det samme innholdet på Snapchat som du publiserer i andre kanaler. Ved å vise av en annen side av din merkevare enn den brukerne er vant til å se i andre medier, vil de føle at de opplever noe eksklusivt. De føler seg da som del av noe spesielt, nesten som å være på en VIP-klubb.

Du bør ikke vise det samme innholdet på Snapchat som du publiserer i andre kanaler.Geeohsnap

– Hvis du regelmessig viser behind-the-scenes-materiale, morsomme happenings eller annet lignende innhold, og dette kun publiseres på Snapchat, så har du forstått hva som menes med eksklusivt innhold.

5. Kvalitet fremfor kvantitet

– Hold stories innenfor 5 til 20 snaps per gang. Gjør du dem lenger vil folk tappe raskt gjennom, og går dermed fort glipp av noe. Less is more!

– Ikke vent for lenge mellom hver gang du legger ut innhold. Jeg sier toppen to dager. Hvorfor skal en person følge deg hvis du aldri legger ut noe? Lag deg en publiseringsplan for innhold og stories. På den måten vet publikum at det er snart noe nytt på vei fra deg.

6. Gi brukerne en god følelse

– Det er viktig å gjøre publikum fornøyd med innholdet du publiserer. Alle vet hvor mye et smil betyr, og ikke minst hvor mye vi vil være en del av noe morsomt. På denne måten flere tilhengere vil anbefale deg til andre mennesker.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

Geeohsnap, Geir Ove Pedersen

Foto: Magnus Wintersborg

7. Engasjer publikum!

– Følgerne er dine venner, og de vet godt hva som er godt innhold. Ikke vær redd for å spørre dem hve de synes. Folk elsker å gi tilbakemeldinger på Snapchat. Lytt til dem som du ville lyttet til dine nærmeste venner. Tilbakemeldinger forteller deg hva slags stories du bør gjøre mer av i fremtiden!

Ikke vent for lenge mellom hver gang du legger ut innhold.Geeohsnap

– Hvis du har et spørsmål eller en konkurranse hvor du ber tilhengere snappe deg sine bilder, kan du plukke ut noen få utvalgte og dele dem på din story. Alle elsker litt publisitet!

8. Samarbeid

– Enten du er i startfasen, eller har flere tusen følgere, anbefalter jeg å samarbeide med en kreativ influencer. Det kan ha stor verdi for din kanal! Det er en grunn til at disse har så mange tilhengere. Grunnen er at de vet nøyaktig hva de gjør. Mange av de største kreative Snapchat-stjernene har bygd opp sitt publikum fra bunnen av. De vet nøyaktig hva som kreves for å levere kreativt, morsomt og interessant innhold!


Aktuelle studier på Noroff

Grafisk design utdanning i Oslo, Stavanger og Kristiansand
 

Grafisk design

Praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt og strategisk med visuell kommunikasjon. Du får anvendt dine ferdigheter i virkelige prosjekter, noe som gjør deg rustet til å gå rett ut i jobb.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  2 år
  120 studiepoeng
Les mer
Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top