Strategidirektør i digitalmarkedsføringsbyrået iProspect Espen Grimmert har vurdert fagplanen i internettmarkedsføring. Se video.

Espen Grimmert er strategidirektør i iProspect, et digitalmarkedsføringsbyrå med 50 ansatte i Norge og 2.700 på verdensbasis. iProspect håndterer Google-annonsering for noen av de største selskapene i Norge, som Norwegian og DNB, og de håndterer også markedsføring i sosiale medier, på YouTube, bannerannonsering, webanalyse og mye mer.

Grimmert har vurdert fagplanen til internettmarkedsføring, som starter opp i august 2015 på Noroff Nettstudier og ved Noroff Trondheim.

- Du har lest fagplanen for internettmarkedsføring. Hvor relevant er den?

Når jeg leser fagplanen deres så skal dere lære studentene praktisk kunnskap som titusener av norske bedrifter har behov for. Espen Grimmert, strategidirektør i iProspect

- Jeg synes den er veldig relevant fordi mange bedrifter trenger noen som faktisk kan gjøre jobben, sier Grimmert. - Og noe av problemet med markedsføringsutdannelse er at den lett kan bli for teoretisk og fokuserer på modeller og teorier, men så vet du ikke hvordan du skal få en Facebook-post til å spre seg gratis, hvordan du skal bruke Google-pengene smart, eller hvordan du tolker webanalyse på riktig måte.

- Når jeg leser fagplanen deres så skal dere lære studentene praktisk kunnskap som titusener av norske bedrifter har behov for.

- Norske bedrifter trenger den riktige kompetansen

- Hvordan vil jobbmulighetene være med en som har studert internettmarkedsføring?

- Nesten alle bedrifter trenger noen som er gode på internettmarkedsføring. Og vi trenger det kanskje særlig mye i Norge, for vi som forbrukere er langt fremme til å handle på nett og til å bruke smarttelefoner, men mange av bedriftene og det offentlige er litt sinker.

- Mange spekulerer i at det er fordi vi ikke ble så hardt truffet av finanskrisen, og derfor bruker nesten tre ganger så mange danske bedrifter Google-annonsering som norske, selv om Norge er et nesten like stort land som Danmark. Danskene er mye lenger fremme enn vi er, og dette forspranget er Norge nødt til å ta igjen. Da trenger vi mange med den riktige kompetansen.

- Hva slags kompetanse ser dere etter?

Vi ser ikke etter de som synes markedsføring er kult, men de som blir glade når de ser at markedsføringen virker. Espen Grimmert, strategidirektør i iProspect

- Når vi ansetter hos oss iProspect, ser vi ikke etter de som synes markedsføring er kult, men de som blir glade når de ser at markedsføringen virker. De må være litt analytiske i hodet, og de må ofte være gode med tekst, men de trenger ikke nødvendigvis en stor akademisk karriere.

- En utdannelse som dette kan være en fin inngang til å være en digitalmarkedsføringsspesialist hos oss. Man vil da kunne begynne å jobbe i juniorposisjoner, og gradvis få større ansvar.

- Fortjent oppmerksomhet blir viktigere

- Hvilke trender ser du innenfor digital markedsføring?

- Vi ser to store trender. Den ene er at markedsføringen øker på fortjente og eide medier, i motsetning til den tradisjonelle kjøpte medier. Vi kaller det kjøpte medier fordi det handler om å kjøpe annonseplass, enten det er i papiravisen, på YouTube eller Facebook.

- Fortjente medier, som dette studiet dekker, kan være gode anmeldelser på TripAdvisor, at folk ønsker se YouTube-videoen din uten at det er annonsestøtte bak den, og gode ratinger på Facebook.

- Og så er det dine egne medier, altså eide medier. I gamledager var dette butikken på hjørnet, og nå er det nettstedet ditt, facebook-siden, eller youtube-kanalen din. Det blir nå mye viktige at disse fungerer.

- Så den første store trenden er at man må gjøre seg fortjent til oppmerksomhet, og ikke lenger bare kjøpe seg til annonseplass.

- Den andre store trenden er at alt skjer på mindre skjermer. 80 prosent av Facebook-bruken i Norge er på mobil. Det gjør at vi må være flinke til å lage kommunikasjon som fungerer på veldig små flater. Samtidig kan vi friste brukerene til å ta del i markedsføringsinnholdet selv, for å eksempel ved å ta bilder med sine mobiltelefoner. Vi kan også bruke en mobiltelefons geografiske plassering til å annonsere for en person som er i nærheten av en butikk.

- Det er viktig at folk skjønner denne måten å tenke markedsføring på.

- Bare digital markedsføring i 2020

Markedsføring i bedrifter går fra å være noe bare markedssjefen holdt på med, til noe alle i bedriften må ha et forhold til. Espen Grimmert, strategidirektør i iProspect

- Hvordan tror du fremtiden ser ut innen fagfeltet?

- Det vil være noen år til hvor mye penger går fra ikke-digitale til digitale kanaler. Magasinannonsering og avisannonsering vil fortsette å falle. Dette har vært utviklingen i over tjue år, og vi kommer til se den samme utviklingen i fem-seks år til. Vi sier at vi bare holder på med digital markedsføring i 2020. Da er det ikke så mye igjen av den ikke-digitale.

- Markedsføring i bedrifter går også fra å være noe bare markedssjefen holdt på med, til noe alle i bedriften må ha et forhold til. Vi blir jo små kringkastere alle sammen. Da trenger bedrifter gode folk som kan lære de ansatte hva som er de riktige tingene å gjøre.

 

Se intervju med Espen Grimmert her

     
Top