Ung Spill Vest besøkte nylig Noroff på campus i Bergen. Der skulle de se flere studenter pitche sine spill og kåre en vinner av beste spill.

– Kvaliteten på det de presenterer er veldig høy. Det er imponerende arbeid de har gjort på bare noen få uker, sier faglærer på 3D-spilldesign, Tommy Thorseth.

– Ung spill Vest blir arrangert av Spillmakelauget og er en måte å skape kontakt og konkurranse mellom de ulike skolene i regionen som tilbyr spill-utdanning. Studentene viser frem sine spillprosjekter og en fagjurie fra bransjen, bestående av Jo-Remi Madsen og Peter Meldahl, kårer en vinner, forteller Thorseth.

Den globale spillindustrien er en milliardindustri

Den globale spillindustrien er en milliardindustri som har opplevd sterk vekst de siste årene. Norsk spillbransje består av ca. 100 selskaper pr. i dag, og ifølge en undersøkelse gjort for Kulturdepartementet omsettes det for 313 millioner kroner i 2016

Natalie Johannesen studerer 3D-spilldesign på Noroff i Bergen ser nødvendigheten av å kunne presentere arbeidet sitt:

– De erfaringene vi fikk av å holde presentasjoner var nyttige ettersom de ga oss en smakebit av hva som er i vente i industrien. Altså det å kunne pitche et konsept og en demo på en god måte, sier hun. 

– Det som er utfordrende ved å delta på slike arrangementer er at vi får en stram deadline, og spillet bør bli veldig bra på den korte tiden for å kunne konkurrere.

Artikkelen fortsetter..

Flere skoler besøkte Noroff campus i Bergen for å presentere sine spill Foto: Noroff

Trives på 3D-studier i Bergen:

Jeg synes læringsmiljøet på 3D-studiet i Bergen er veldig bra.Natalie Johannesen

– Jeg synes læringsmiljøet på 3D-studiet i Bergen er veldig bra. Man kommer inn i en klasse hvor de aller fleste har like interesser og det er heller ikke vanskelig å spørre om hjelp fra hverandre. Året før oss var også veldig hyggelige, de kom ofte på besøk og de ga oss hjelp og råd fremover i studiene. Dette motiverte i alle fall meg til å være minst like hyggelig med de nye studentene, forteller Natalie.

Gode lærere er viktige for nettverksbyggingen:

– Det inntrykket jeg har fått av lærerne her, er at de er veldig jordnære og kompetente. De har alle jobbet innenfor industrien og har mange gode råd, i tillegg er de flinke til å lære bort det de kan. 3D-studiene i seg selv er veldig utfordrende og har en bratt læringskurve, men jeg føler allikevel at det ikke har vært så altfor vanskelig. Mye på grunn av lærerne. De har også et eget nettverk av venner og bekjente innenfor industrien, som også kommer til hjelp, sier Natalie. 

Artikkelen fortsetter..

Foto: Skjermdump fra spillet Noob Knight, laget av studenter på Noroff i Bergen

Presenterte spillet "Noob Knight"

– Hvis det er en ting jeg har fått med meg i løpet av studiene, så er det at replay-abillity i tillegg til et godt gameplay er veldig viktig for å lage et bra spill. Altså at spilleren skal kunne trekkes tilbake til spillet man lager, uansett hvor mange ganger de klarer å "runde" det.

– Vårt spill, Noob Knight, handler om at du styrer en ynkelig karakter ved navn Nathan Oliver O'Brien (Noob) som har store ønsker om å bli en ordentlig ridder, igjennom et ondt slott for å redde en prinsesse. Slottet er fullt av dødelige feller, og du spiller spillet ved å klikke og dra på de forskjellige objektene rundt Noob for å løse fellene slik at han ikke dør. 

Det en må lære seg av skills i 3D-studiet kommer an på hva man ønsker å bli.Natalie Johannesen

Hva må man kunne for å bli spilldesigner?

– Det en må lære seg av ferdigheter i 3D-studiet kommer an på hva man ønsker å bli. Det er flere ulike stillinger som alle krever sine egne skillsets, og man lærer litt av alt på 3D-studiene til Noroff. 3D modellering, rigging, skinning, teksturering, animasjon, programmering og game design, sier Natalie.  

Nyttig utdanning med 3D

Erfaringen er viktig på mange plan. Det er veldig verdifullt å komme i kontakt med andre som driver med det samme, bli inspirert av hverandre, og ikke minst skape kontaktnettverk. Studentene får også vist hva de driver med til aktuelle bransjefolk. Nivået på spillene er veldig imponerende, og det lover bra for Norsk spillbransjes fremtid, melder Thorseth.

Hvordan lykkes man i denne bransjen?

– Som i de fleste andre bransjer gjelder det å ha et brennende engasjement og å jobbe hardt for å oppnå sine mål. I begynnelsen er det viktig å lære gjennom å «prøve og feile» raskt, og mange ganger. Vis frem arbeidet ditt, og jobb aktivt for å bli kjent med andre i bransjen. Oppsøk konstruktiv kritikk, og bruk det som en verdifull ressurs, sier Tommy. 

Hva kan en utdanning i 3D brukes til utover å lage spill?

– Kompetanse i design og spillteknologi kan benyttes til mange andre formål enn å lage dataspill. Behovet for interaktive produkter, som for eksempel simulatorer, læringsprodukter, Virtual og Augmented Reality øker hele tiden, og vil bare øke på i fremtiden. Svært mange bransjer adopterer nå spillteknologi som et viktig verktøy i sin drift, så det er mange ulike spennende dører inn i arbeidslivet.

 


3D-studier på Noroff

Bachelor i Interaktive medier, spill, utdanning på høyskole

Bachelor in Interactive Media - Games

Utdanningen vil gi deg varierte ferdigheter innen spilldesign og den kunnskapen som trengs for å lykkes i bransjen. Du vil få muligheten til å bygge opp en portefølje som vil gi deg innpass i en spennende bransje i stadig utvikling.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor in Interactive Media - Animation

Studieprogrammet gir deg ferdigheter i å designe og animere 3D-karakterer. Animasjon blir stadig viktigere i underholdning og kreative næringer, noe som åpner opp for et bredt spekter av spennende karrieremuligheter.

  Nettstudier
  Online PLUS Oslo. Les mer her.
  Kristiansand
  3 år
  180 studiepoeng
Les mer
     
Top