Tommy gikk fra å jobbe i oljeindustrien til å bli prosjektleder på sitt eget spill: – Jeg måtte få det til på et vis, sier han.

Tommy Røkkum (31) fra Haugesund gjorde helomvending i karrieren. Andreårsstudenten er tydelig på hvorfor han ville studere bachelor i interaktive medier - spill

– Jeg ønsket å lære mer om hvordan spillproduksjon fungerer. Jeg er som de de fleste andre studenter en gamer, sier Tommy. – Det er voksende felt på nesten alle måter, så hvis jeg noengang skulle lære meg det, måtte det skje nå.

– Du er prosjektleder på The Whaler. Kan du si litt om prosjektet?

The Whaler er et trade simulator spill som utspiller seg på 1800-tallet. Du som spiller kontrollerer ditt eget utforskbare skip, hvor du kan lage ting, fiske, tilpasse kapteinens kabin, og samhandle med besetningen på vei fra havn til havn. Formålet er å tjene penger.

– Du kan også ta del i en innholdsrikt jakt på hvalojle.

Jeg så raskt at det var et marked for dette.Tommy Røkkum

– Hva fikk deg til å sette i gang dette prosjektet?

– Jeg fikk idéen i fjor, og brukte en del tid på å gjøre research på budsjett, omfang, andre spill og så videre. Jeg så raskt at det var et marked for dette, og jeg innså at at jeg måtte få det til på et vis.

– Hvem har du med deg på prosjektet?  

– Jeg har flere som jobber sammen med meg. Halvparten av dem har industrierfaring fra Hollywood og AAA games, sier Tommy.

– Michel Mony, som er profesjonell konsulent og programmerer med over ti års erfaring. Han jobbet blant annet på League of Legends. Videre er Fabritzio Bortolussi med. Han har jobbet på mange Hollywood-filmer og spill, som Agony, Star Citizen, Conjuring House, Silent Hill, Underworld: Evolution, Narnia 3, for å nevne noen. 

– Linus Scheffel og Juras Rodionovas er 3D-modellerere som også jobber på Days of War.

The Whaler 

Concept art: The Whaler

– Heldig som fikk en utgiver så tidlig

– Hvordan kom du i kontakt og fikk i gang samarbeid med alle disse?

– Jeg gjorde mye research og fant frem til Mike på gamedev.net, og så tok vi det derfra.

– Du fikk også en utgiver som hjelper både med finansiering og markedsføring?

– Ja, jeg var heldig som fikk en utgiver så tidlig i produksjonen. Det skjedde på grunn av at @indiedb omtalte spillet på Twitter. Jeg var så heldig at to utgivere kom i kontakt med meg, i stedet for at jeg måtte kontakte en utgiver.

Tenk på din egen Intellectual Property, og vern om denne så godt du kan.Tommy Røkkum

– Har du noen tips til spilldesignere om hvordan man skaffer finansiering?

– Mitt tips er å utvikle en prototype med spillets kjernefunksjoner, eller en vertical slice, som er fullversjonen av spillet men uten nitti prosent av innholdet. Dette kan du sende til utgivere og og spørre dem hva de synes. Hvis de ikke liker det, så be om en generell tilbakemelding. Det er en liste over utgivere på reddit som oppdateres jevnlig.

– Jeg vil råde spilldesignere til å bruke noe penger slik at en profesjonell leser gjennom avtaleforslagene som sendes til deg. Det er veldig lett å bli overivrig og bare si ja slik at du får en avtale. Tenk på din egen Intellectual Property, og vern om denne så godt du kan.

– Du har tidligere jobbet med logistikk i oljeindustrien. Hvordan var det å gjøre dette karriereskiftet? 

– Det var veldig vanskelig. Min forrige jobb var veldig godt betalt, og den var regnet som trygg helt frem til oljekrisen som skjedde for to-tre år siden. Men igjen, det gjorde det lettere å ta en avgjørelse om å gjøre det jeg ønsket.

The Whaler 

Concept art: The Whaler

Lærerne fortsetter å utfordre deg

– Du driver også med "mod work" på Beyond Skyrim: Morrowind. Hvordan er det? 

– Det er en veldig lærerik erfaring! Det er veldig givende å jobbe med så mange flinke og erfarne kunstnere, og lære fra dem. Jeg vil oppfordre alle til å ble med i en modding group. Der lærer du mer enn du tror! 

Professorene og lærerne vet virkelig hva de holder på med.Tommy Røkkum

– Hvilke planer har du for fremtiden?

– Jeg skal presentere spillet på Gamescom og fortsette å jobbe på det frem til vi slipper det. Jeg skal også jobbe videre med bachelorgraden min.

– Hva synes du om bachelorstudiet?

– Det jeg virkelig elsker med studieprogrammet er studioprosjektet. Videre er prosjektledelse ekstremt verdifullt, og jeg bruker lærdommen derfra hver dag. Narrative-kurset er også veldig bra. Det hjelper meg å bygge en historie rundt hver ressurs og karakter i spillet.

– Hva synes du om lærerne på Noroff Høyskole?

– Professorene og lærerne vet virkelig hva de holder på med og de vil alltid fortsette å utfordre deg. De gjør også masse research på teoriene bak spilldesign.


Relaterte studier

Bachelor i Interaktive medier, spill, utdanning på høyskole

Bachelor i interaktive medier - spill

Dette bachelorstudiet har hovedfokus på spilldesign og spillutvikling, og forbereder deg på en rekke roller innen underholdningsbransjen og kreative næringer.

  3 år
  Kristiansand
  Tilgjengelig som nettstudium
  Studiet gir bachelorgrad
Les mer
Bachelor i interaktive medier - utdanning i animasjon

Bachelor i interaktive medier - animasjon

Dette bachelorstudiet gir en solid forståelse av animasjonsbransjen. Hovedfokuset er å designe, skape og sette sammen karakterer for spill, film og historiefortelling.

  3 år
  Kristiansand
  Tilgjengelig som nettstudium
  Studiet gir bachelorgrad
Les mer
3D spilldesign, utdanning i spillproduksjon

3D spilldesign

Bli en 3D-spilldesigner og lær å utvikle kreativt spillinnhold. Studiet gir innblikk i spillbransjens utviklingsprosesser, fra idé til lanseringsklart produkt.

  2 år
  Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand
  Tilgjengelig som nettstudie
  Studiet gir fagskolevitnemål
Les mer
Top