Ida Serneberg, faglærer digital markedsføring

Ida Serneberg, faglærer for digital markedsføring ved Noroff Oslo skal ved månedsslutt holde foredrag på Web Service Award-dagen i Stockholm.

Web Service Award er et foretak for analysering av digitale kanaler og intranett som deretter implementeres i en oversiktsindeks. Hvert år arrangerer de Web Service Award-dagen – en konferanse med foredrag fra ulike bransjepersonligheter og utgivelser av utmerkelser til årets mest anvendelige og velfungerende websider/intranett-produsenter. Ida Serneberg fra Noroff skal ha et av foredragene på årets konferanse.

– Jeg ble invitert å snakke av WD for Web Service Award på et annet seminar her i Oslo hvor vi begge holdt et kort foredrag. Det er litt sånn det er i bransjen, mye snowball-effekt, sier hun.

Serneberg skal drøfte temaer som livslang læring i en digital tid, hvilke kunnskaper tåler et paradigmeskifte og hvilken kompetanseutvikling er verdt å investere i. Videre vil hun drøfte tematikk hun selv ønsker å forske videre på: behovet for egne generasjonsantropologer og bruken av ”small”- og ”big data”.

– Jeg ønsker å utfordre litt mer denne gangen ved å løfte digital markedsføring og bransjen for øvrig inn i et større ideologisk perspektiv – det vil si å løfte blikket litt fra bakken og se på digital markedsføring som del av større samfunnsspørsmål. Jo mer jeg erfarer i mitt yrke jo mer innser jeg at vi står på randen av noe nytt. Den tradisjonelle markedsføringen som bygger på standardiserte kapitalistiske markedskonsepter kommer sannsynligvis til å se ganske annerledes ut fremover. Er det mulig å finne en hybrid – en ny måte å tenke og gjøre digital markedsføring på?

Det er litt sånn det er i bransjen, mye snowball-effekt.Ida Serneberg

”Generasjonsantropologer”

Serneberg viser til Marshall McLuhan og The Typographic Man og argumentet om at våre verktøy påvirker menneskers væremåte.

– Vi ser massive endringer fra generasjon til generasjon, eksempelvis at folks attention span minkes ved hver generasjon. De siste generasjonene har ikke tålmodighet til å vente lenger enn tre sekunder på at en nettside skal lastes.

– Hvor kommer behovet for "generasjonsantropologer" inn?

– Verktøyene er jo tilgjengelige for alle – Facebook, Instagram, Snapchat, Emojis osv – men bruken av dem er så utrolig forskjellig om du er en Babyboomer eller en Generasjon Z. Når en Babyboomer bruker 🤗 betyr det ofte noe helt annet enn når noen på 18 hadde brukt den. Jeg tror vi vil ha behov i fremtiden for generasjonsantropologer som kan på sett og vis "oversette" generasjonene for hverandre, sier hun.

Jeg har lyst til å sette fokus på livslang læring i en digital tid.Ida Serneberg

Livslang Læring

– Og det viser jo bare at vi aldri heller er utlært da alt fra verktøyene, og bruken derav, til vår forståelse av verden er i konstant endring. Jeg har lyst å sette litt fokus på det å være i stadig og livslang læring i en digital tid – og verdien av dette.

– Jeg har ikke troen på skolesystemet slik som det er i dag. Vi er nødt til å få til større reformer allerede fra 15-årsalderen med fokus på at unge mennesker skal få forståelse for en større verden. Skolen i seg selv sliter med sin eksistens og å bevise sin egen verdi i konkurranse med alt som er tilgjengelig som ”online-læring”. Man blir derfor nødt til å undersøke hvilke kunnskaper tåler paradigmeskifter som vi kommer til å se fremover.

– Vi må tenke læring på helt nye måter og nye måter å lære både offline og online. Læring i seg selv krever en renessanse. For at det skal være mulig mener jeg at det er viktig å dyrke empatien. Man må forstå verden man lever i for så å tilpasse seg deretter.

– Og da blir det jo interessant å se hvilken kompetanseutvikling er verdt å investere i videre. Vi må begynne med å undersøke det vi vet for å undersøke det vi ikke vet, for læring blir ikke oppnådd med mindre vi reflekterer over det vi allerede har ”lært”. Men endring krever også nysgjerrighet. Og vi trenger å trene opp nysgjerrigheten om vi skal klare å sette i gang en læringsrenessanse, sier hun.


Mer om studiet

Digital markedsføring, utdanning

Digital markedsføring

Gå rett i jobb som digital markedsfører og skap resultater med digital annonsering, SEO, innholdsmarkedsføring og analyser. Utdanningen fokuserer på strategisk og målrettet markedsføring på nett og via sosiale medier.

  Nettstudier
  Oslo, Bergen, Kristiansand, Stavanger
  1 år
  60 studiepoeng
Les mer
     
Top